Fråga: Bör jag flasha ny radio?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av Dellblod, 1 maj 2012.

  1. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Måhända att det finns en viss felkontroll. Men zipfilen är ju egentligen bara ett extra lager för img-filen + ev skript. Så att flasha med fastboot är ju mer "barebone" än zip.

    Img formatet har ingen inbyggd felkontroll (CRC) som zip har, då det går inte att avgöra om den är korrupt eller inte (om man inte har en hashfil). Med zipfiler kan du avgöra direkt genom att kontrollera att det går att öppna zipfilen på datorn.

    Sen så tycker jag det känns säkrare att köra filen från telefon och inte från en annan enhet, eftersom det bygger på att två system ska fungera. I värsta fall så går strömmen just när du håller på att flashar.

    Alla OTA uppdateringar flashas genom zip-filer, enda skillnaden är att dessa är signerade och inte kräver en hackad recovery som CWM.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Alright. Jag föredrar dock att flasha allt via fastboot, även ROMs om de finns i .img-format. Det har aldrig någonsin hänt att fastboot inte fungerat för mig eller att flashningen blivit korrupt; något som hänt i en recovery allt för ofta. Har man en dator till hands är det lämpligt om allt skulle skita sig,

    Sen jag började använda Knives & forks, som jag även länkat i signaturen, så har jag heller aldrig haft några som helst problem med drivrutiner, adb eller fastboot.
     
  3. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Framförallt är fastboot, adb etc. officiella verktyg från Google med källkoden öppen och lätttillgänglig. Nu tror jag iofs. inte att det pågår något fuffens med CWM, men jag tycker det alltid är obekvämt att behöva blint köra massa skumma verktyg som i princip skulle kunna göra vad som helst utan tillåtelse.
     
  4. Denker

    Denker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Flashade de filerna droidgren länkade, Inget corrupt med dem i alla fall :) jävligt smidigt att flasha genom CWM