Det rätta sättet att få ihop "swipable" tabbar och dynamisk innehåll

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sl2wm, 6 maj 2012.

  1. sl2wm

    sl2wm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej!
    Håller på med en app där den kommer innehålla några tabbar med diverse innehåll. Mellan dessa tabbar ska det gå att navigera dels genom att välja i tabbfliken men också svepa(?) åt sidorna.

    Har nu implementerat detta med ActionBarSherlock och SupportV4 lib och dess FragmentPagerAdapter som jag fyller med fragment för varje tabb. Med denna lösning uppfyller jag kraven jag nämnt, men jag skulle också vilja kunna byta ut tabbar dynamiskt. T.ex. innehåller tabb 1 en lista där jag vill kunna visa nytt innehåll när användaren valt något i listan. Vet dock inte hur jag ska göra det, har googlat och verkar inte hitta någon vettig lösning.

    Så, hur är det meningen att detta ska implementeras? Kanske inte meningen att man överhuvudtaget ska använda Fragments?
     
  2. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Vet inte exakt hur det implementeras, men om du ska följa Googles designidéer så ta en titt på senaste versionerna av apparna Google+, YouTube och Play Store. De har alla tabbar som innehåller listor, men när man väljer något i listan så försvinner tabbarna. Trycker man på bakåt-knappen (eller upp i action bar) så kommer listan och tabbarna tillbaka.
     
  3. chrkad

    chrkad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro (Hazel)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro (Hazel)
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    Apple iPad Pro (12.9) + Pencil
    Övrigt:
    Fossil Sport,Google Home,Nest Hub,Chomecast Ultra/Audio
    Kan inte exemplen i SDK hjälpa dig med tips och ideér hur du skall implementera det? Jag tycker de exempel som finns i ApiDemos för ActionBar verkar täcka det mesta?
    Kod:
    /android-sdk/samples/android-15/ApiDemos/src/com/example/android/apis/app/
    
    ActionBarDisplayOptions.java
    ActionBarMechanics.java
    ActionBarSettingsActionProviderActivity.java
    ActionBarShareActionProviderActivity.java
    ActionBarTabs.java
    ActionBarUsage.java
    
     
  4. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Fragments är 2012-talets Activities, så de ska du fortsätta med. Men jag är lite fundersam kring designvalet att låta ett fragment i en pager styra vilka fragment i som sen ska läggas till/dras bort dynamiskt.
    Jag funderar mer i banorna att ha ett enskilt fragment likt en dashboard, där man väljer en kategori/antal kryssrutor/eller vad du nu tänkt dig (jag vet inte riktigt syftet med din app eller vad man ska förvänta sig interagera med så jag gissar vilt), som sedan laddar in en pager med de fragment som är relevanta utifrån val(en).
    Det kan vara så att jag missat poängen med vad din app ska göra/hur det ska se ut, osv, men det kändes värt att flika in mina åsikter eftersom du nu frågar. :)