Roota gio?

Diskussion i 'Galaxy Gio' startad av ShutteN, 26 apr 2012.

  1. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nvm. Fixade det med USBT nu, men är CWM klart? När jag startar recovery står det CWM 5.0.2.7, är det klart? Tror det hände något fel, för ODIN stängde ner sig själv när de va klart, ska de göra det?

    EDIT: Ska man lägga in .zip filerna i SDcardet på tex ext4formatter och cm osv, zip filerna, inte vanliga filerna?
     
  2. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    NVM JAG HAR FIXAT ALLT NU!!!!!!!!!!!!!!!!! TACK FÖR ALLT BJARNE! :D

    Det kom med program och mer inställningar, kan man göra nått som gör att telefonen blir snabbare? Eller finns det andra roms för det :D?
     
  3. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Cyanogenmod la till ett annat tangentbord på sms o sånt :o, hur får man tillbaka originala samsungs som man hade från början?
     
  4. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag har sett att du redan löst problemet, men svarar för att andra kan se svaret. :-)

    Ja du skall lägga in zip-filerna som de är på SD-kortet.
     
  5. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Grattis! :)

    Under "CyanogenMod Settings" finns det ett alternativ "Performance", där kan du göra en del förändringar av systemet. DU kan läsa mer om CyanogenMod på: http://www.cyanogenmod.com/about

    Under Performance kan bland annat välja olika Guvernörer som påverkar telefonens snabbhet, batteritid osv. beroende på hur du vill använda telefonen. Du kan även överklocka telefonen genom att ändra på CPU-hastigheten. Tror du kan sätta den så högt som 1ghz, men det gör telefonen väldigt instabil och du kan uppleva att den kraschar rätt ofta. Strax över 800mhz vet jag att en del kör på och får det att fungera.

    Kopierar från Cyanogenmod vad som står om just guvernörer:

    "Once that is done, choose from a list of governors such as Performance, On-demand, Conservative etc. These governors increase and decrease the CPU frequency accordingly. For example, with the Performance governor in place, your CPU would be at the maximum speed all the time, or with the Conservatie governor, the CPU will try to operate at the lowest frequency possible to conserve battery."
     
  6. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Oh det vet jag inte. Prova googla efter det, det borde finnas en lösning på det.

    Själv har jag sedan flera år tillbaka kört med appen "Scandinavian keyboard" så jag har aldrig tänkt på att CM har ett annat tangentbord.
     
  7. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan man ta bort launchern som man fick med Cyanogenmod för jag använder Launcher pro?
     
  8. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Okej, men vad är stabilt då? Har lagt Performance och cpun står på 800mhz, kan jag lägga den till 902? Eller vad är stabilast som går att ha över 800?
     
  9. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ta bort vet jag inte, men om du installerar Launcher Pro så får du upp ett val varje gång du klickar på menyknappen där du får välja vilken launcher du vill starta. Och längst ned på valrutan/popupen finns en ruta där du kan bocka för att telefonen alltid skall välja den launcher som du klickar på.
     
  10. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Det där är individuellt för varje telefon beroende på hårdvaran, värmeutveckling osv så man får testa sig fram. Jag vet en som kör på 902 mhz och det verkar fungera för honom medan andra kör på 833 (tror jag det är) som är det som fungerar för dem.
     
  11. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Nu har jag gjort att minsta cpu frekvens är 122 och högsta 844.
    Telefonen känns jäkligt snabb & bra nu när jag installera Cyanogenmod, den är ganska varm nu, kan det vara för cpun är hög eller för att jag laddar den? Vet inte vad det är bra att jag har.. Men är 844 bra?
    Vad kör du på?
     
  12. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Temperaturen kan nog bero på både och, den brukar bli varm när man laddar den och även när man använder den flitigt och arbetar CPUn hårdare avges mer värme.

    Jag har inte ändrat CPU hastigheten alls utan kör på de 800 som den är inställd på från början. Jag värderar längre batteritid än de där extra mhz som man kan överklocka.

    En sak kan jag också nämna, det finns en bugg i CM och det är att om du bytt guvernör så ändras det tillbaka till "Ondemand", som är grundinställningen, efter att du använt kameran.
     
  13. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon idé att flasha telefonen om man rootat den? Vad gör flasha egentligen? Om jag formaterar om telefonen, försvinner rooten då?


    Skickat från min GT-S5660 via Tapatalk 2
     
  14. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Root och flash förklaras i denna tråd:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=985639#post985639

    Du har redan flashat din telefon, det var det du gjorde när du lade in CM7.2. Och CM7.2 är rootad från början så även det har du redan gjort...

    Vad menar du med "formatera"?
     
  15. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Hard resetta/factory resetta.
     
  16. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Eftersom rootningen ligger in kärnan/kernel så skall det inte försvinna. Enda sättet att få bort det, eller iaf det enklaste, är att flasha in en ny kernel eller ROM.
     
  17. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns det någon speciell rom som överclockas/har bra prestanda för spel? Är particle eller Giopro bra?
     
  18. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Generellt kan man väl säga att GIO inte är någon speltelefon, inte om du är ute efter att spela krävande spel. Jag tror inte det är någon jättestor skillnad mellan CM7.2, Particles eller GIOpro, snarare högst marginell.

    Det som möjligt kan spela in är eventuell överklockning och ifall ROMen är nedskalad och har mer RAM-minne ledigt. Men alla de tre ROMen ovan tycker jag är likvärdiga, har dock inte testat dem något djupare annat än känslan när man använder telefonen och då är de relativt lika.
     
  19. ShutteN

    ShutteN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, men vill prova Cyanogenmod 9 även fast den är buggig, ska byta till 7.2 om den är för buggig. Men hur gör jag om jag vill installera en annan rom ? Måste jag avinstallera den nuvarande romen (Cyanogenmod 7.2) för det? Hur gör jag det isåfall?
     
    Last edited: 8 maj 2012
  20. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Var beredd på att CM9 saknar en del funktioner som kan vara frustrerande. Bland annat har du ingen preview på kameran vilket jag störde mig över när man skall ta bilder. Sedan fungerar inte funktionen att flytta appar till SD-kortet särskilt bra, trots att jag flyttade över allt som gick att flytta över så protesterade telefonen över att det interna minnet var fullt, trots att det inte borde ha varit det. Sedan saknas en hel del inställningsmöjligheter under Cyanogen-inställningarna. Detta några saker som gjorde att jag kände att jag var tvungen att gå tillbaka till CM7.

    Du behöver inte, eller rättare sagt du kan inte, avinstallera en ROM. Den ligger i telefonen till dess du installerar/flashar en ny.

    När du har laddat ned den flashbara filen är det bara att göra som det står i installationsanvisningarna:

    Flash Cyanogenmod 9:

    Download and copy the latest CM9 ROM to SD Card
    Reboot to Recovery Mode
    Select Install zip from sd card
    Select Choose zip from sd card
    Select the new CM9 rom package
    Select Yes - Install update
    Wait till the Installation is finish
    Now select Wipe data/factory reset
    Confirm
    Now reboot to phone.
    Wait and enjoy CM9 on your Galaxy Gio