Fråga: Använda SGS2 som GPS-klocka vid träning

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av monster-inc, 7 maj 2012.

  1. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,
    jag gillar att vara ute och springa under sommaren och köra längdskidor på vinter. Just nu har jag en SGS1 och använder ett gäng appar för att logga mina träningsrundor. Tyvärr tycker jag GPS:en är lite svajig och på 1:an och undrar om någon har inne brukar använda sin SGS2 till samma sak som mig?

    Jag ska absolut inte påstå att SGS1 är helt kass utan flera gånger har träningsrundorna registrerats problemfritt. Men säg att någonstans mellan varannan till var tredje gång har jag haft problem där signalen helt försvunnit och det bara blir ett rakt sträck mellan två loggade punkter för träningsrundan. Eller att signalen har registrerat telefonen en 50 meter till höger/vänster om den riktiga rutten.

    Detta är en lite känslig punkt för mig om jag ska välja SGS3 som har GLONASS eller om jag ska nöja mig med SGS2.

    SGS2 tycker jag verkar mycket mer prisvärd men samtidigt vill jag inte vara dumsnål heller.

    Så om någon använder sin SGS2 som träningshjälp får ni gärna skriva här och kommentera vad ni tycker. Fungerar den tillräckligt bra eller behöver man det där förbannade GLONASS?

    Sist har jag en fråga om någon har köpt ett HR-bälte (mäter pulsen) och i så fall vill delge sina erfarenheter härifrån. Är sjukt sugen på ett sånt också... ;-)
     
  2. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Ska du träna mycket så rekommenderar jag dig att köpa en "Riktig" löparklocka istället...
    Har själv en Garmin Forerunner 305 som du får för ~1700kr, funkar ruskigt bra, lite stor kanske men bra mycket bättre än att ha en stor mobil med sig på träningen...

    Garmin Forerunner 305

    [​IMG]
     
  3. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för responsen. Tyvärr har jag två invändningar men kanske ändå kommer behöva kapitulera inför faktan...

    För det första, och kanske det känsligaste är att min svärfar har den där klockan så om jag ska köpa något måste det vara bättre än den där. Men efterföljaren 405:an har den där taskiga touch-ringen som inte fungerar vid för mycket fukt (läs svett). Så kontentan blir att det där är den mest prisvärda träningsklockan idag men det känns som "epic fail" att visa upp den på nästa träningsrunda... Jag hoppas någon här ändå känner igen sig i detta..!

    För det andra så vill jag gärna ha musik när jag är ute och springer. Jag känner mig lite obekväm med att behöva ha med mig så mycket prylar så därför brukar jag vanligtvis använda mobiltelefonen även utan GPS-funktionen. Detta gör mig även nåbar för telefonsamtal vilket jag tycker kan vara nödvändigt/trevligt ibland. Så att köpa en riktig klocka är som att köpa en till gadget som jag kommer behöva ta med mig.

    Så min fåfänga förhoppning var att jag endast skulle behöva telefonen, ett par hörlurar och ett HR-bälte och då vara kittad för ALLT!


    Bara för att göra en ekonomisk beräkning på det hela också. Köpa en SGS2 från halebop med abonnemang kostar för telefonen då 2400 kr. Till detta behöver jag köpa en klocka för ~1700 kr. Tot 4100 kr. (3 st prylar, tel + HR-bälte + Klocka).
    Att köpa SGS3 från halebop kostar 4800 kr plus att jag d behöver köpa ett HR-bälte för ~600 kr. Tot 5400 kr (2 st prylar, tel + HR-bälte).
    För det makabra priset av 1300 kr slipper jag då en manick. Är detta värt?
     
  4. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag tycker GPSen i SGSII funkar bra, och jag har fått fina spår de gånger jag spelat in dem. Jag har däremot inte spelat in så många spår så jag vågar inte lova något.

    GPSen ska däremot va mycket bättre än den i SGS.
     
  5. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    hehehe... ja, det är klart att du måste bräcka svärgubben... hade ju inte det med i beräkningarna...

    ska du ha musik med när du springer så kanske en mobil är bättre...annars måste du ju ha både en löparklocka + mp3 spelare med dig...

    Dessa beslut... ;)
     
  6. finjafjant

    finjafjant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    P30 Pro
    Jag använder mha Endomondo min SGS2 på mina löparrundor och MTB-turer utan problem.Jag tycker den mäter riktigt bra och det stämmer perfekt med verkligheten.
    Jag har telefonen i ett armband o sen har jag ett MW600 som står för musiken och coachens mellantider osv
    Fördelen med detta jämfört med en klocka är att här har du allt i ett.
    Du har musiken,du har en coach som ger dig mellantider,du har säkerheten att alltid kunna nå ngn om du skulle krascha med din cykel,
    /finjafjant
     
  7. Gordon

    Gordon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Började springa med min desire, det slutade med att den slutade fungera efter en fuktig runda. Idag har jag klockan som visas ovan (garmin 305) och skulle aldrig byta tillbaks och springa med telefonen igen. Sen finns ju den ekonomiska biten och musiken att väga in i resonemanget också. Mitt val klocka och MP3- spelare.
    Under tiden som min desire var på reparation och innan jag hade köpt klockan använde jag min gamla vattentåliga ericsson med GPS och tracker- program vilket hade varit mitt andraval.
     
  8. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    jupp..körde endomundo men min sgs innan inköp av löparklocka och det funkade fint..nu skulle det aldrig gå att byta ut klocka mot något annat... finns ju träningsprogram som intervaller etc. i klockan, eller springa pulsträning..när man är ute och springer ska man inte ha musik i öronen då ska man höra naturen runt omkring sig, löparsteget och det där jävla flåsandet ;)
     
  9. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    S2 + endomondo fungerar kalasbra tycker jag, ytterst sällan den visar helt galet ute i skogen. Inne i stan däremot kan den tro att jag genat genom betongmurar och annat men who cares, stan är ju.... stan :D

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
     
  10. NiLe

    NiLe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Japp, SGS2 och Endomondo här också, funkar perfekt både för MTB, löpning och skridskor. Jag gillar att ha musik när jag tränar så det känns naturligt att använda mobilen. Men jag skulle nog statsa på SGS3 om du ändå ska byta. Jag är visserligen tok-nöjd med min SGS2 och vet inte om jag kommer att köpa SGS3 men skulle jag ändå köpa en ny skulle jag nog gå på SGS3.
     
  11. jimsii

    jimsii Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Det största problemet med att använda ex runkeeper istället för en garmin 305 är att mobilen mäter fel om du har mobilen i en ficka. Använder du däremot ex ett sportarmband till mobilen så får du rätt sträcka men då är det inte direkt smidigt att kolla sträcka med mera :)

    Köp dig en pulsklocka sen kör du även med runkeeper som säger till varje kilometer så har du grym koll :)
    Så kör jag iaf men skulle jag välja mellan mobil vs pulsklocka så hade pulsklocka vunnit.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  12. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hehe, tack för alla svar! Det blev lite liv i tråden till slut.
    Jag har också köpt endomondo pro som har coachning och röststyrning/information om km-tider och dylikt. Det hela fungerar ju som sagt väldigt bra emellanåt.
    Jag tror iaf att jag helt enkelt får vänta lite tills swedroid med flera hunnit testa GPS:en på SGS3 och sedan försöka utvärdera det hela igen. Men det lutar nog kanske åt att jag köper en SGS2 + ett HR-bälte + 305 forerunner ;-) Så har jag löst massor med problem. T.ex. om batteriet i telefonen är dåligt (kommer såklart köpa det lite större batteriet också... ) kan man använda klockan som backup.

    A ja, tack för feedbacken iaf!
     
  13. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Jag har provat alla träningsappar och kommit fram till att cardio trainer är den bästa. Delvis för den utmärkta historiken som ger mig en kalender i notbaren. Den gillar jag. Men köp ÄVEN en pulsklocka (eller möjligtvis en som du kan integrera med telefonen, typ polar)