Problem: Flimrande skärm

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Cupcakes, 8 apr 2012.

  1. thadon

    thadon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick HOXen idag och märkte att jag har nån typ av flimmer när jag startar kameran. Ska jag DOA tkr ni ? Eller går de o lösa med uppdateringen som jag ej gjort?
     
  2. danneman

    danneman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    DOA-hysterin verkar inte försvinna.

    Vill du DOA?
    Om ja, ta dig en rejäl funderare på vad du vill med ditt köp av mobiltelefon.
    Om nej, uppdatera till senaste mjukvaran. Den senaste är 1.29.xxx

    Kvarstår problemet?
    Vänd dig till butiken där du köpte den för att få en ny.

    Snälla. Tänk längre än näsan växer.
     
    -WR- och thadon gillar detta.
  3. discovery

    discovery Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta kan jag också uppleva ibland, som att bilden "hoppar" till lite liksom. Är detta något man bör DOA för eller det är bara så på One X? Kan det isåfall lösas med en uppdatering kanske?
     
  4. Johnkan

    Johnkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Hoppar det bara till är det mjukvara skulle jag tro, inget att doa för.

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
     
  5. Lennis

    Lennis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    IPhone xr

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    IPhone xr
    Hittade en sida som jag tyckte var väldigt intressant.
    http://www.lagom.nl/lcd-test/

    "In a pixel on an LCD monitor, the amount of light that is transmitted from the backlight depends on the voltage applied to the pixel. For the amount of light, it doesn't matter whether that voltage is negative or positive. However, applying the same voltage for a long period would damage the pixel. Do you remember how electricity decomposes water into oxygen and hydrogen gas in chemistry class? Similar things could happen inside the liquid crystals that are in the pixels. In order to prevent damage, LCD displays quickly alternate the voltage between positive and negative for each pixel, which is called 'polarity inversion'. Ideally, the rapid polarity inversion wouldn't be noticeable because every pixel has the same brightness whether it a positive or a negative voltage is applied. However, in practice, there is a small difference, which means that every pixel flickers at about 30 hertz. In order to make this less noticeable, pixels with positive and negative voltages are interleaved, such that on average the screen as a whole keeps the same brightness – at least for normal images. The interleaving does not work for the inversion test images, at least for the one(s) where the pattern matches the interleaving pattern of the monitor. In such cases, the monitor will flicker if the positive and negative voltages are not tuned very well. Note that the patterns 2, 4, 6, and 7 are split into an 'a' and a 'b' version. The only difference between the 'a' and 'b' versions is that they are offset vertically (2,4,6) or horizontally (7) by one pixel; which one actually flickers is dependent on how you position your browser window."

    "Typically, LCD monitors with twisted-nematic (TN) panels are fastest for gray-to-black transitions. However, they can be much slower for black-to-gray transitions, and that is what these tests look for. Other panel technologies, such as PVA and S-IPS, are slower than TN. PVA is especially slow with black to dark-gray transitions. The numbers that are next to the test patterns above indicate the gray levels. Black is 0, dark gray is 32–64; mid-gray is 96–192, and white is 255. Every 100 milliseconds, half the pixels switch from dark to light, while the other half switches from light to dark. If the light-to-dark transition is much faster than the dark-to-light transition, the result is that the image temporarily darkens. In the test image, only the green and blue components are switched. When they darken, the remaining red component becomes more visible, which is why the images seem to flash in red or pink. The example below shows what you might see, but without the flashing. The arrow shows which square in the reference chart resembles the striped pattern most."

    Nu är inte jag någon expert men det som jag kan tolka av texten ovan och det som står på den sidan så borde problemet vi har på våra Hox att skärmen kanske har dålig inställning av de possitiva och negativa volten som det står om i texten högst upp och så kan det ju även vara så att panelen är långsammare att gå från svart till grå eller från grå till ljus vilket enligt texten nedan borde skapa ett "blinkande" eller har jag tolkat texten helt fel??!

    Frågan som kvarstår är ju om det här är något som går att åtgärda via mjukvara eller om det helt enkelt är dåliga skärmar vissa har fått i sina telefoner? Det blir ju ännu mer förrvirrande när folk säger att de fått flimmer efter ett antal dagar. Jag tror att min Hox har flimrat hela tiden men att jag inte tänkt på det förrän jag läste tråden om var man ska titta för att se flimret.
     
    -WR- gillar detta.
  6. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 268
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    http://bestboyz.de/htc-rollt-firmware-update-1-29-401-11-aus-behebt-flackern-des-displays/

    "På tisdagen är tillverkaren HTC distribuera en ny firmware för sina flaggskepp anordning HTC en X One-serien har börjat. Uppdateringen med version 1.29.401.11 fixar ett rapporterat problem för många användare: det fladdrande på skärmen.

    Den flimrande på displayen är inte lösas omedelbart efter att ha utfört uppdateringen. Spänningen är successivt rätt polaritet. Korrigeringen kan ta beroende på användningen av upp till 14 dagar. För att påskynda processen kan du inaktivera timeout och justera bildskärmens ljusstyrka tillfälligt till 100%. Processen tar bara några timmar sedan.

    Den uppdateringen är 14.23 MB och finns för nedladdning."
     
  7. robertk2

    robertk2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Testar detta nu.. har fortsatt tydligt flimmer i främst ljusgråa bakgrunder efter uppdateringen, och har nu skärmen på 100% och ingen timeout. Väntar med spänning på eventuellt förbättring.
     
  8. sydsvensken

    sydsvensken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Mitt flimmer har försvunnit efter gårdagens uppdate :) mycket nöjd nu
     
  9. robertk2

    robertk2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tog någon dag men min var nog ett grovt fall eller så är jag bara känslig för detta. Nu är det snart helt väck.. väldigt nice!
     
  10. chambrenoire

    chambrenoire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Telefon 2:
    Oneplus One
    Har fortfarande lite flimmer kvar men en solklar förbättring har skett på bara ett-två dygn. Kanske försvinner det helt om några dagar!
     
  11. chambrenoire

    chambrenoire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Telefon 2:
    Oneplus One
    Mitt flimmer är nästan helt borta nu! Så pass att det lilla som flimrar (endast i gråa helskärmslägen) knappt är relevant och störande längre. Tack för det.