Problem: Spotify Beta ...Dåligt Ljud ?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av McChicken, 10 maj 2012.

  1. McChicken

    McChicken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tja,
    har Beta versionen av Spotify...hittade den efter att jag inte kunde logga in med den vanliga från Market.
    http://www.spotify.com/se/download/previews/

    TYVÄRR kan jag bara säga att ljudet är överstyrt/ distorsion på låtar med "högt ljud / transienter" , lugna akustiska låtar funkar bra.

    jag har bara lyssnat via mina (Creative WP350) BLUETOOTH APT-X blåtandslurar, och ljudet är klockrent om man använder MP3 filer via inbyggda spelaren.
    tror att Spotify har "dragit på" volymen för mycket.

    någon annan som har detta problem ?

    observera : jag har kopplat bort "Boom Boom Beats" funktionen
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vilken ljudkvalitet har du inställt på? Det är ganska låg bitrate om du inte kör på extreme

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag kör med extreme quality. Har Volume+ som boostar ljudet extra mycket (beats avstängt såklart), sen max pådraget på mobil volymen och bilstereon på max, ingen distorsion alls! Och då låter det en himla massa. Funkar även i mina sony hörlurar på max. Kör då även med lite bass boost.

    Då har jag lyssnat på musik som t.ex. hårdrock, akustiskt, trance osv.

    Pröva att ladda hem volume+ (http://androidaudiohacks.com/?page_id=16), där kan du ställa in eq och massa annat för bluetooth :)
     
  4. perkarn

    perkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Antingen så är jag inte lika känslig som dig, eller så är ja bara halvdöv :P Men spotify beta + beats låter bra i mina öron.
    Har ett par Denon lurar från hifi-klubben till detta. Minns dessvärre inte vilka..
     
  5. McChicken

    McChicken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    OK,
    som jag skriver har jag inte testat med "vanliga" lurar ännu....bara Bluetooth.
    det är inte så att volymen är för låg...utan mer att jag tror att något blir överstyrt, ljudet är typ 10% ( -3db) lägre med MP3 ( HTC spelaren) än med Spotify.

    Märkligt att på min gamla lur X10i så lät samma MP3 inte bra alls utan Spotify var överlägset, även där var volymen högre på Spotify
    hoppas att detta går att ordna då jag lyssnar till Spotify hela tiden ( via Bluetooth lurar)
    fortfarande kvarstår faktum att Spotify låter sämre trots High-Quality, än mina gamla 192kbs/s rippade MP3or

    Bluetooth koppling kan variera i kvalitet, lite som dagsform, men generellt så fungerat det över förväntat, och att slippa kablar som fastnar överallt är dom ett måste för mig.
     
    Last edited: 10 maj 2012
  6. McChicken

    McChicken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Perkarn...
    du har rätt jag är petig...har tidigare jobbat i musikstudio, och var "tvungen" att vänja mig av med bassboost / loudness/ Smiley EQ ( tack och lov) men i detta fall talar vi om OLJUD...
     
    Last edited: 10 maj 2012
  7. perkarn

    perkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Ah.. ja då förstår jag att du är noga med ljudet.
    Men är verkligen ljudet så värdelöst med beats kontra andra EQ? Och jämfört med original? Ur din synpunkt som är van bra utrustning alltså.
     
  8. McChicken

    McChicken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Pekarn...skall definitivt inte ha några pekpinnar...
    jag gillar oxå bastungt ljud ( gammal basist) och man skall ha det ljudet man gillar och alla gillar vi olika.....Basta

    Men när man jobbar med ljud så måste man leverera "produkten" med en så rak frekvenskurva som möjligt. Precis som att sälja "vit färg" även om man själv tycker att "bruten färg" är snyggare så är det inte VITT. och då skapar det problem för dom som vill göra sin egen blandning av färgen, alla musikstudios / producenter måste jobba enligt detta "rena" koncept annars skulle album från en studio till en annan låta helt annorlunda och driva lyssnarna till vansinne
    så man använder "neutral" lyssnings utrustning för att kunna leverera neutralt vitt " ljud"
    rak frekvenskurva behöver inte vara lika med tråkigt, det beror bara på hur bra den är.

    däremot är jag "allergisk" mot det komprimerade ljudet som kommer från kommersiell radio...och det är så många "ljudförbättrare" funkar...men som sagt alla gillar vi olika tack och lov...
    kolla in Swedroids egen recension om ljudet på HTC...det är grymt (tekniskt) bra.
     
  9. spengo

    spengo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    En audiofil med blåtandshörlurar? Unheard of.
     
  10. McChicken

    McChicken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Spengo...du skall inte döma innan du lyssnat....gammalt djungelordspråk

    troligen har du haft otur med blåtand...då kompatibiliteten mellan olika produkter inte alltid varit den bästa, och fortfarande inte är det

    Mobilt Spotify, MP3 användande är från början en kompromiss...jag säger inte att HTC one X + Creative WP350 = High-End HiFi, men mer än tillräckligt bra utan att lida....
    kanske dom nya Sennheiser MM550-X ( med APT-X) lurarna är bättre, men dom kostar mer än det smakar IMO
     
  11. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  12. McChicken

    McChicken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Quick Fix*, efter lite fibblande.
    - Dra ner volymen på HTC ett par klick och öka volymen BT headset

    det är signalen från Spotify som är lite överstyrd, inte mycket men det räcker tydligen för att det skall bli distorsion.
    detta hände ibland på min X10a, vissa Spotify låtar är rippade med högre volym.

    skall meddela Spotify detta, men tror personligen dom skiter fullständigt i det...många med trögdrivna kabel lurar vill ha möjlighet till högre volym , därav appar såsom Volume+

    * denna Quick Fix är lite som att ta smärtstillande men fortfarande ha "foten i kläm" man åtgärdar syndromet men inte orsaken