Köpråd-surfplatta

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av DasBoot, 12 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. DasBoot

    DasBoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ok, känner att det är dags att skaffa mig en surfplatta. Detta till slö-surf i soffan, köra spotify och kolla på film via xbmc. Har pillat lite på några i butik och känner att 10" är det som jag är ute efter. Vad krävs det annars i hårdvaruväg för att göra detta? 1080p .mkv vore kul, men är inget krav. Använder min sgs2 till allt ovan utom just film, då jag känner att skärmen är för liten.

    Nu kommer dock mitt problem att jag vill ha så mycket surfplatta för så lite pengar som möjligt, då jag är en snål jävel. ;)

    *Zenithink ZT-280 C91 4GB
    *Point of View ProTab2 IPS 8GB

    Dessa är de två för 2000:- som jag hittar med ics & är 10", finns det någon annan som har en ics uppgradering & 10"

    //stefan
     
  2. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    zenithinken rekommenderar jag absolut inte. Har haft en Onda vi40 också den var däremot trevlig så den skulle jag rekommendera
     
  3. CptChernobyl

    CptChernobyl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Asus Transformer Pad Infinity släpps ju snart och den har ju grym skärm och ordentlig prestanda, däremot kommer den nog kosta därefter också.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  4. DasBoot

    DasBoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kolla på onda vi40 verkar riktigt intressant. Har du något negativt om den att säga eller är det bara positivt??
     
  5. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Hmm, för film var den väldigt bra (spealde upp 720p mkvs utan problem). Flash hanterade den helt okej också. Kameran var riktigt dålig men det är den på alla kinaplattor. Man ska inte förvänta sig för mycket prestanda i spel. Flytet i gränssnittet var jag dock nöjd med.

    Men som sagt för film är den riktigt bra!

    Finns en tråd här på swedroid om den, tror att jag skrivit lite mer där :)

    Har väl 3-4 posts där jag gick igenom lite saker så kolla igenom den tråden efter mina inlägg. De tidigare inläggen stämmer inte fullt ut pga uppgraderingar som löste mina problem så därför borde du kolla på alla :)

    edit: Kan kopiera in texten här istället.

    "Här kommer ett kort inlägg om mitt intryck av plattan hittills:

    Firmware:
    När jag fick den hade den 4.0.1 installerat. Det hackade ganska mycket och efter att ha läst runt lite så förstod jag att man absolut ska flasha in 4.0.3. Detta var relativt enkelt och om någon får problem så fråga mig bara. Därefter skulle jag flasha in market och det verkade fungera bra men jag har fortfarande inte lyckats ladda ner några apps, det blir något fel då jag ska ladda ner dem. Vet att andra fått detta att funka så det borde gå att lösa. I övrigt verkar 4.0.3 fungera bra, hackar en del men inte så farligt.

    Byggkvalitet:
    Det första jag upptäckte var att det verkar vara två luftbubblor på ett ställe under min skärm vilket är ganska störande. Bortsett från det verkar skärmen vara väldigt bra och övriga byggkvaliteten känns stabil, plastig men ändå gedigen. 5 Megapixel kameran är ett skämt, aldrig sett sämre bilder, men tror inte många köper denna platta för att få en bra kamera. USB-koppling fungerar bra och wifi har fungerat felfritt för mig. Touchscreenen fungerar också väldigt bra.

    Apps:
    Mediaspelaren verkar fungera väldigt bra och klarade av att spela upp high profile 720p mkv-filer utan minsta lagg, vilket innebär att den klarar i princip vad som helst. Youtube verkade också fungera mycket bra och videos såg bra ut i high quality. Har testat två olika spel, Osmos HD och GTA 3. Osmos fungerade ganska bra men hackade lite, dock har det även hackat lite på mina andra enheter (htc sensation, xperia neo, asus transformer) men här hackade det lite mer. GTA 3 gick att starta och fungerar men hackar rejält mycket, men det bör man heller inte förvänta sig kunna spela på denna platta. Angry Birds fungerar absolut men hackar lite det med. Att surfa (med standardwebbläsaren) tycker jag fungerar bra och det flyter på. Har inte fått flash att fungera än och vet inte om andra lyckats med det heller.

    Hittills känner jag mig helt klart nöjd med plattan

    Om ni har några som helst frågor så fråga på!"

    "Har nu precis släppts ny firmware. Första intrycken:

    Flytet i gränssnittet har förbättrats enormt, nu flyter det på riktigt bra!
    Flash Player fungerar nu!

    Är otroligt nöjd med hur täta uppdateringarna varit hittills och framför allt vilka enorma förbättringar dessa har inneburit!"
     
    Last edited: 12 maj 2012
  6. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    XBMC har väl ännu inte portats till android, eller? Så om du måste ha just XBMC så har du nog bara ett val...
     
  7. DasBoot

    DasBoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Klarar mig utan kameran. Är surf, film och musik som är aktuellt
     
  8. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Film var jag otroligt nöjd med, musik körde jag inte så mycket men känns som att man inte kan misslyckas med det haha :) Surf var det inga problem med vad jag minns :)
     
  9. DasBoot

    DasBoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ok, låter kanon. Kan eventuellt få tag i en galaxy tab 10.1 för en förmånlig peng, visst är det ett givet val framför onda v41? Har en kollega som jobbar på samsung och brukar få köpa dem riktigt förmånligt.
     
  10. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    För allt utom film i hd (nerladdade mkvs) så är galaxy tab det givna valet. Surfplattor med Tegra2 klarar inte av att spela upp 720p i high profile (så som nerladdade filmer alltid är). Det går nästan men det är i princip alltid problem, oftast bilden som hackar. Men om man kodar om dom kan den spela upp hd och om man kör via något streamingprogram från datorn hemma kan man säkert också komma runt det.
     
  11. DasBoot

    DasBoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Är detta något som tegra3 klarar mycket bättre? Vet inte hur mycket jag kommer att använda den till film, men med en galaxy tab / onda v41 kan jag leva med att få göra om dem till ett annat format för att spela upp dem. Dock så vorde det skönt om den klara typ svt play, youtube mm. Är mest för det, samt surf & spotify som jag är ute efter.....
     
  12. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Youtube är inget problem på någon av dem. Svt play har jag inte använt knappt men tror att det inte heller ska vara något problem.
     
  13. DasBoot

    DasBoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hitta SmartQ Ten3 (T15)
    http://buy.smartqme.com/smartq-ten3.html
    TI OMAP4430 1.0GHz / GPU: SGX540
    är det ett bättre val än onda vi41?
     
  14. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Har inte haft en sån men det tror jag :) ska va riktigt bra vad jag förstått. Cpun är bra och gpun är rätt schysst också! Borgerliga dom saker du vill också :)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.