Hjälp en nybliven rootad

Diskussion i 'Wildfire' startad av madspikey25, 12 maj 2012.

  1. madspikey25

    madspikey25 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Relativt ny med smartphone, haft min wildfire S i snart 6mån och tyckte det va på tiden att jag rootade, allt gick bra och den är alltså rootad nu.
    Främst gjorde jag detta för att kunna flytta och avinstallera apps som man inte kan annars.
    Som ni vet har wildfire S endast 150Mb internminne, och med allt "skit" som är förinstallerat+dom appar man inte kan flytta till SD är detta minne snart fullt.
    Använde Link2SD, trodde att många av dom stora apparna (facebook, maps osv) kunde flyttas, men icke :( Några gick bra, och en del skräp kunde jag avinstallera

    Nån som vet om man kan flytta dessa appar, eller är dom helt enkelt "låsta" på internminnet?

    Installerade även en bra screenshot app (dessa kräver ju root) = suveränt nu :)

    Så vad gör man sedan? läser lite om CM7 osv, EXAKT vad är detta, ett nytt gränssnitt eller ett nytt "operativsystem" (eller vad man ska säga). hur blir telefonen annorlunda med denna?
    Har försökt och läsa på, men på dom flesta trådarna verkar allt så självklart vad denna gör, är ju som sagt helt ny på detta område så vill gärna ha enkla termer vad som menas :)
    Har ni tid får ni även länka en bra how to till detta om ni vill, annars googlar jag om jag bestämmer mig för att försöka.

    och efter detta då, vad mer för bra/roligt kan man göra mer? och som sagt, uppskattar en bra enkel förklaring, allt är inte enkelt och självklart för en nybörjare som mig

    Tack på förhand
     
  2. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    1. Flasha Data2SD. Det lurar telefonen att en del av sdkortet är internminnet. Jag har det och har då 1GB "internminne". Nej, dom är inte låsta till internminnet, pröva att flytta dom med Link2SD. Det bör fungera. Ifall inte, skaffa CM7, där går det. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1490607

    2. Screenshot finns inbyggt i CM7 (ännu en anledning att skaffa det).

    3.CM = Cyanogenmod. 7an = Android 2.3. (CM6=Android 2.2, CM9=Android 4.0, jag använder CM9, dock en beta. Börja med CM7 och när CM9 finns som stabil version så uppgraderar du).
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1226765 (Detta var min första ROM (rom = "nytt operativsystem" (Read Only Memory)))

    4. CM7 är en modifierad version av stock-android. Ifall du flashar det så kommer du att få ett nytt UI (User Interface). Det är ju också ett nytt operativsystem (på sätt och vis).
    Du kör ju fortfarande Android, men du slipper alla förinstallerade appar (du kan ladda hem dessa om du vill ha dem), samt att du slipper allt HTC skickat med.
    Telefonen blir snabbare (p.ga att HTC skickar med rätt mkt program), men även för att du kan överklocka (höja processorhastigheten). Wildfire S har en processor på 600Mhz, jag har dock överklockat den till 806Mhz, och det gör en väldigt stor skillnad!
    Ifall du skaffar CM7 så måste du även skaffa Google Apps. Google Apps installerar i princip Google Play och möjliggör installation av andra google-appar.

    Förlåt om denna guide var lite konstig, men jag har i alla fall försökt!

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1633198 = romen jag använder.
     
  3. madspikey25

    madspikey25 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkligen tacksam för din förklaring samt länkar till detta,
    har precis installerat klart allt och blev ju en helt ny telefon :)

    åter igen, STORT TACK!:)
     
  4. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Så lite så ;)

    Sedan när du kommit in lite mera i detta så kommer du att se vad du gick miste om när du var o-rootad! (Det går att göra så mycket mer än vad som märks, så att säga)
     
  5. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Håller med. Root är ett måste för mig nuförtiden, utan den så känner man sig nästan lite instängd. :)
     
  6. madspikey25

    madspikey25 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har lekt lite mer och upptäcker hela tiden nya förbättringar, dock detta med överklockning verkar ju intressant, har inte hittat denna "funktion" någonstans ännu, finns den inbyggd eller är man tvungen att hämta hem en app för detta?
     
  7. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    "Inställningar->Cyanogenmod-inställningar->Prestanda->CPU-inställningar"

    Skickat från min Optimus 2X via Tapatalk 2
     
    madspikey25 gillar detta.
  8. madspikey25

    madspikey25 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Idag fungerar telefonen inte som den ska :(

    Allt gick som sagt bra igår, men idag kunde jag inte öppna något på telefonen, kom bara upp felmeddelande osv, provade och starta om den, men den fastnar på den gröna HTC skärmen med vit bakgrund

    Gjorde om allt som du beskrev i posten med att installera allt igen, funkade och komma in nu och allt annat funkade också, men efter en omstart fastnar den åter igen på den vita startskärmen och inget händer.
    gör alltså precis som det står här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1490607

    Förstår inte varför, igår funkade den ju perfekt, nån som har en förklaring?

    "edit: blir lite lätt frustrerad nu, har hållt på hela dagen med att hitta en förklaring eller nån bra guide för att få CM7 och fungera, känns som det är mer jobb än vad jag klarar :)
    Funderade på om man efter installationen ska göra något eller radera zip filerna tex?
     
    Last edited: 14 maj 2012
  9. GuiceU

    GuiceU Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Samma sak hände mig. Så testa wipe'a datan, cache och dalvik cache! :) Dalvik cache hittar på på advanced i cwm!
     
    Last edited: 29 maj 2012