Problem: Hjälp! min galaxy nexus är brickad!

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av burhoi88, 13 maj 2012.

  1. burhoi88

    burhoi88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag är helt ny här och har för första gången bestämt mig för att jag skulle roota min telefon och lägga in en costum rom. Men något gick väldigt fel och nu så kommer jag inte längre än till en google logga med ett hänglås längst ner på skärmen...
    Jag kommer in i recovery mod men dum som jag är så gjorde jag ingen backup av min förra rom!
    Finns det något jag kan göra? Det största problemet är att telefonen inte känns igen av datorn och därför kan jag inte lägga in en ny rom som fungerar!

    Någon som har något tips på vad jag kan göra och om det finns något hopp för telefonen? (förlåt för min okunnighet!)
     
  2. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Körde du toolkit? Vilken recovery använder du?

    Det du kan testa och är att installera om romen igen. Gå in i fastboot, kör wipe på allt och sedan lägg in romen igen.
     
  3. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    1. Ta det lugnt, den är INTE brickad.
    2. Ta det lugnt igen, den är inte brickad.
    3. Hur menar du att datorn inte hittar telefonen? Stäng av telefonen (hur som helst). Sätt på den genom att hålla inne volym upp + volym ner + power. Du kommer då in i "fastboot läget". Släpp telefonen och rör ingenting. Sätt in telefonen med USB till datorn. Vad händer? Vad står det i Start --> kontrollpanelen --> System --> Enhetshanteraren på enheten?

    Det vi vill åt är att drivrutinerna till telefonen ska fungera, så att du kan pusha över en ny rom, boota upp valfri recovery därifrån installera en rom som fungerar.

    Eller helt enkelt installera från fastboot. Lämpligtvis helt stock så att du lugnar ner hjärtat :)
     
    Last edited: 13 maj 2012
  4. Smack

    Smack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är säkert ingen fara. Har du fungerande fastboot drivrutiner på datorn så skulle jag bara flasha in valfri rom eller yakju stock den vägen. Antar att du kommer in i fastboot om du startar nallen med volym upp och ner intryckta...

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  5. burhoi88

    burhoi88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för snabba svar! i enhetshanteraren hittar jag en samsung android phone och klickar jag på den så står det samsung android ADB interface...Men mobilen kommer inte upp så jag kan överföra filer till minneskortet om du fattar vad jag menar så kan inte lägga in nån ny rom. Jag körde toolkit ja! Finns det något sätt att göra så datorn kan hitta enheten så jag kan överföra filer till den?
     
  6. burhoi88

    burhoi88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Och ja jag kommer in i fastboot om det är det som är en grön androidgubbe och det står start över den och man kan välja upp och ner för att gå till recovery mod mm?...
     
  7. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Var la du filerna i toolkitet? det finns en fil som heter fastboot.exe eller fastboot-windows.exe någonstans i denna mapp.

    Låt telefonen stå i fastboot-läget. Öppna en command-prompt, CMD i Start.

    Navigera till samma mapp som fastboot ligger i

    cd c:\toolkit\

    Skriv sedan

    fastboot.exe devices

    Kommer det upp ett serinummer? Samma som står i telefonens fönster?
     
  8. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Sätt mobilen i recovery mode > koppla in till datorn > öppna toolkit > titta om den finns högst upp på listan. Finns den där så kan du köra nr 8 för att få stock rom igen.
     
  9. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Om du väljer att köra manuellt... ladda ner https://dl.google.com/dl/android/aosp/yakju-imm76i-factory-8001e72f.tgz och packa upp filerna till den mapp du har fastboot.exe.

    Skriv sedan i tur och ordning, dvs tryck ENTER mellan varje rad och låt installationen för bootloadern, radion och imagen avslutas helt ("Success!") innan du rebootar bootloadern ("fastboot reboot-bootloader") och ser att telefonen bootar in i fastboot-läget igen.

    fastboot.exe flash bootloader bootloader-maguro-primela03.img
    fastboot.exe reboot-bootloader
    fastboot.exe flash radio radio-maguro-i9250xxla02.img
    fastboot.exe reboot-bootloader
    fastboot.exe -w update image-yakju-imm76i.zip
    fastboot.exe reboot


    Kom ihåg att du kan använda knappen TAB för att avsluta påbörjat filnamn. -w tar bort all data på hela telefonen (inkl. "SD-kortet").
     
    Last edited: 13 maj 2012
  10. burhoi88

    burhoi88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det kom upp ett serienummer och det var samma som stod i telen...ska göra som du skrev i sista posten och återkommer med resultatet snart! Tack så jätte mycket för hjälpen hittils! fantastiskt snällt av alla som skrivit! :)
     
  11. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Notera att ingen av oss aldrig tar ansvar för OM du skulle bricka telefonen med våra metoder :) Googla lite på internet först om du vill vara säker...

    Detta återställer alltså telefonen helt och fullt till stock. Bootloadern är dock fortfarande upplåst.
     
    Last edited: 13 maj 2012
  12. burhoi88

    burhoi88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Yes! Det gick bra! Telefonen har nu bootat och fungerar som den ska igen! Jag vill åter igen tacka er alla som hjälpte till! Blir så glad av att det finns människor med så mycket kunskap som vill dela med sig till idioter som jag :) Men förhoppningsvis har jag nu lärt mig en del på kuppen!
     
  13. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Det är av misstagen man lär sig (och på forum, man ska så klart läsa på ordentligt innan)! Det är ganska svårt att bricka en telefon, speciellt en Nexus, så oftast går det att fixa när man fuckat up.
     
  14. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Ta en backup. Gn är väl nästan omöjligt att bricka?

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2