Problem: Oroväckande tråd om Micro Arc Oxidation (svarta One S)

Diskussion i 'One S - Allmänt' startad av Frojd, 9 apr 2012.

  1. robban87

    robban87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag lyckades bli av med min som jag fick tillbaka efter första returen och fick en tredje (!) häromdagen. Den har drabbats av samma problem så snart är jag inne på min fjärde HTC One S.
     
  2. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jaha, har de ändrat designen? Hur ser den nya ut?
     
  3. pl8

    pl8 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sjukt drygt. Väntar på min första retur just nu. Har din hamnat hos Anovo? I så fall, hur länge får man vänta på returen?
     
  4. robban87

    robban87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nä, det där går som en DOA till HTC direkt, fick en nu med detsamma ;)
     
  5. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Det var ironiskt skrivet :)
    De har inte ändrat designen, men med en sådan spetsig design så
    blir det svårt att få ytsiktet att hålla.
     
  6. TeePee

    TeePee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är så sjukt arg just nu, upptäckte att min tappa färg/skal efter en dags användande och då man läst att HTC skulle "fixa" problemet så DOA jag min telefon fyra dagar efter att jag fått den, efter 5 veckor har jag fortfarande inte fått tillbaka min telefon(!).
    TRE som jag köpte den från hade tydligen först missat att skicka iväg den, men det var 3 veckor sedan så är One S slut på lager eller vet de ej om detta ska gå som en DOA?

    Så nu har jag lite frågor:

    1: Texten att HTC ska fixa problemet finns den endast på mobil-sidor eller finns den infon någonstans på deras hemsida så man kan länka det till TRE? (har kontaktat HTC supporten men de lär väl inte svara på en söndag)

    2: Någon annan som har lyckas DOA sin telefon för detta problem?

    3: Vad kan jag som kund kräva från TRE som kompensation om jag nu får rätt i detta fall?

    4: Är det någon ide att vända sig till en KO-man för den långa väntetiden?

    Tråkigt första inlägg man gör i detta forum men hjälp uppskattas stort!

    Mvh Pelle
     
    Last edited: 20 maj 2012
  7. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    3: Om du köpt telefonen genom Tre så har de skyldighet att åtgärda fel som täcks av garantin. De kan t ex be dej att gå via htc istället, men du har rätt att kräva att de hanterar det åt dej. Tror att tre veckor är den tid de har på sej att fixa felet, och lyckas de inte fixa felet på två försök har du rätt till återköp. (Det kan ha gjorts ändringar i konsumentköplagen sen jag läste på sist, dock).
    4: KO tar bara ärenden över en viss summa, som dock överskrids i detta fall, så ja, det kan du. Men de har många som hör av sej så räkna inte med att de kommer rusa till din hjälp ifall du inte är ett "intressant fall". Dessutom är deras beslut bara vägledande, dvs handlaren "rekommenderas" följa vad de beslutar. De handlare som inte bryr sej kan hamna på deras svarta lista så de flesta rättar sej. I vissa kommuner finns även konsumentvägledare man kan vända sej till med sånt här, men de har inte heller någon formell makt och brukar inte göra påtryckningar på handlare som KO gör.

    Hoppas det löser sej för dej.
     
    TeePee gillar detta.
  8. pl8

    pl8 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har nu efter drygt 2 veckor fått svar från Anovo (telefonen skickades dit av tele2). De ville ha lite kompletterande information om när telefonen felanmäldes och när den hämtades ut.Börjar bli ganska irriterad på att vänta och att inte få några klara besked. Ringde till tele2 och förklarade läget.
    Verkar mycket osäkert om det här kommer ersättas av garantin.
    (skulle vara otroligt dålig service om så inte är fallet).
    Får hoppas att tele2 annars kan lösa det här på något snyggt sätt. Tycker det är trist när en telefon ser 2 år gammal ut redan efter 3-4 veckor.

    Dessutom fungerade inte LED-blixten på min HOS när jag skickade in den. (Oklart om den fungerade ens vid leverans. Upptäckte detta när jag skulle ta ett foto i mörker, ca 3 veckor efter jag hämtat ut den.)
    Återkommer med uppdatering.
     
  9. pl8

    pl8 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Uppdatering:
    Har nu fått en helt ny HOS efter mycket tjat på tele2.
    Reparationen drog ut på tiden (4 veckor).
    Återstår att se om den nya klarar sig utan skador.
    Kör nu med skal eftersom jag inte orkar samma process en gång till.
     
    tramsgar gillar detta.
  10. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack för varningen! Ska fortsätta undvika att köpa telefoner från Tele2.
     
  11. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Tjejens HOS svarta har börjat tappa färg. Köpt hos 3. Hur gör man smidigast och är det DOA på den fast 14 dagar har passerat länge sen.
     
  12. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tråkigt. Jo jag brukar läsa igenom konsumentköplagen innan jag går iväg på såna ärenden. Vänlig, påläst och bestämd brukar vara bästa sättet att få problemet löst på fördelaktigast sätt. De som står i butiker har bara koll på deras egna rutiner och policy, de blir ofta lite förvirrade och mer medgörliga om man vet sina rättigheter. Lycka till!
     
  13. erikus

    erikus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem, fast på en telefon köpt hos Tele2. Har passerat strax över två veckor och en liten flaga har lossnat plus att ytbehandlingen börjat bli genomskinlig på två ställen till. Har haft telefonen antingen i fodral eller fickan hela tiden.

    Utifrån det jag läst i tråden vete fasen om man orkar gå igenom processen att försöka reklamera telefonen.
     
  14. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Min ser toppen ut fortfarande, köpt i början av juni.
     
  15. wonderwalls

    wonderwalls Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Köpte min HOS hos tre i Skåne, bor annars i Oslo sen några dagar tillbaka och flyttade till Oslo för en vecka sedan. Då jag köpte min HOS i maj när den precis kom ut skrev jag mig på två år hos tre, vilket är riktigt roligt då jag nu bor i Oslo. Oh well.

    När jag precis köpte min HOS var jag sjuk och landade samma dag i Malmö efter en vecka i London där min mobil blev stulen medan jag sov på ett hostel. Så jag och min far som hämtade upp mig köpte mobilen hos tre och jag märkte redan de första dagarna att det blev otroligt repig och nu i augusti såg den ut som ett trainwreck. Då jag hade läst i denhär tråden tidigare gick jag till samma trebutik för två veckor sen och förklarade läget. Hon var jättetrevlig och sa åt mig att bara lämna in den. I måndags lämnade min pappa in den men den säljaren han fick prata om sa att han var osäker på om det var ett garantiärende men han lämnade in den ändå (fast jag sa åt min far att han skulle reklamera). Nu är jag föööööör nojjig och biter i naglarna, om dom väljer att debitera mig hur mycket kan beloppet ligga på?
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag vet inte vad det skulle hjälpt att reklamera i ditt ärende, hade nog ändå slutat med att den hade behövts skickas in.

    Om det här gått mindre än sex månader sen du köpte den så kan du vara lugn, då ska verkstaden visa att det är ett handhavandefel. Eftersom problemet är känt borde det inte vara några problem :)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  17. wonderwalls

    wonderwalls Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tack för svaret! inväntar min phone nu, någon som har koll på hur länge det kan ta?
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    2-3 veckor beroende på om den iPhoneen du ska ha finns i lager hos typ verkstaden eller 3 :)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  19. wonderwalls

    wonderwalls Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Whaat? Jag har ju en HTC One S haha, denna tråden handlar ju om problemet med att skalet tappar färg och repar haha, ska inte ha en iPhone? Vände om lite till engelska för att jag var så trött.

    Och lämnade in den via tre.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jaha, heh..jag var nog också lite trött..lästa iPhone :(

    Men gällande servicetid sår det också 1-3 veckor som gäller. Har du tur så går det snabbare, men räkna inte med det. Brukar väl oftast gå på 1,5-2,5 veckor skulle jag säga utav egen erfarenhet.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2