Tele2 hotar att häva mitt abonnemang?

Diskussion i 'Allmänt' startad av chrippe7, 14 maj 2012.

  1. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    När Tele2 hade sin Maxi Unlimited deal för 345 i månaden + valfri smartphone valde jag Tt hoppa på det tåget och valde då HTC One X. Ni som varit inne på HOX:s del av forumet här vet nog alla problem som uppstått och resulterat i DOA. För mig blev det inget undantag, det har varit skärmfel och batterifel på dom jag har haft, tror jag just nu är inne på min 7:e eller 8:e. Senaste gången jag var inne sa butikschefen att om jag kommer in r att DOA en gå.g till skulle han ta tillbaka telefonen och gå upp mitt abonnemang, alltså häva köpet. Hoppas verkligen att jag får en fungerande mobil denna gång, startar upp den på busshållsplatsen och den verkar bra, inga tryckfel i skärmen och det är en bra början. Fast sen när jag går ut i solen ser jag att det är en stor glipa mellan glaset och chassi:t, får in 6(!) A4 papper i glipan.. Efter 3 dagars användning har jag även stött på överhettningsfel, pixelfel, knarrande chassi och tryckfel mitt på skärmen, en DOA helt enkelt. Min fråga är, har Tele2 rätt att häva mitt köp om jag kommer in för att DOA en gång till?

    Personligen tror jag inte det då jag vet att lagarna skrevs om nyligen vilket innebär att
    kunden får välja mellan omleverans eller hävning, förutsatt att ÅF inte drabbas av orimliga kostnader vilket man i detta läge inte tycker att det för. Vet ni något om detta mer exakt?
     
  2. MTD

    MTD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Häv köpet och så tar du en galaxy s3 när den kommer :-)
    Mitt tips!
     
    brodiniozo gillar detta.
  3. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Jävlar, du måste ha maximal otur om du är inne på 7e till 8e exemplaret.

    Sitter du och letar fel hela dagarna eller?

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  4. Nordis

    Nordis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    DOA finns inte reglerat i någon lag för det första. Jag var i en liknande situation som dig. Efter fyra DOA tröttnade jag och sålde den femte telefonen oöppnad och plomberad.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  5. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Hade jag betalat för telefonen så är det självklart att jag skulle göra det, men eftersom det är Maxi Unlimited abonnemanget som var den större anledningen till varför jag valde att nappa på denna deal så häver jag köpet så får jag inga direkta pengar. Förvisso kan jag ju kräva skadestånd för att skaffa en ny likvärdig mobil vilket är Galaxy S3 som jag har rätt till enligt konsumentköplagen, sen har jag ju andra saker såsom skal, skärmskydd, resor och uteblivna arbetsplats jag kan hota med att kräva skadestånd för så att dom skulle torska enorma mängder pengar på det och därför inte häver utan låter mig byta till S3 :)
     
  6. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Sitter och letar fel hela dagarna gör jag inte, men om batteriet kommer upp i 55grader när man sitter och spelar eller laddar telefonen så är det ju någonting man stör sig på och DOA:r, pratade även med HTC och det ska inte vara så. Sen om det är så att om man smeker kanten ska det inte bli skärmtryck 2-3 cm in på telefonen, vilket HTC själva sa var mycket.
     
  7. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Nej att DOA inte är någon rättighet vet jag, inte alla som har det(läs äpplet). Jo det är ju någonting jag har funderat på men jag vill ju fortfarande ha en mobil som är det senaste och då kommer jag vara tvungen att lägga till för att få detta.
     
  8. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Varför inte ställa frågan till försäljaren, vad kan vi göra för att jag ska bli nöjd med mitt telefonköp.
    Ge något förslag på hur du vill lösa situationen, ta en S3:a istället eller vad du nu kan tycka är en ok deal.
    Förvånansvärt många situationer löser man genom att bara fråga snällt. Bättre att förekomma än förekommas.
     
  9. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Ursäkta men 7st defekta lurar är i överkant o om jag hade varit tele2 så hade jag varit misstänksam och självklart hävt köpet. Att de/du inte gjort det tidigare är konstigt. Kan du kanske ta en annan lur?

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag skulle också bli misstänksam om jag var Tele2. Även om det är HTC's fel eller inte så är 7-8 telefoner väldigt mycket att DOA. Vare sig det är fel på dem eller ej kommer så klart Tele2 reagera som de har gjort.

    För en dialog med dem istället och se hur ni kan lösa detta. Pratar man inte med varandra så blir det problem.
     
  11. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    Det är fullt normalt.... Du vet att det är en fyrkärnig processor va?
     
  12. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Byt till en annan telefon helt enkelt? Svårare än så är det inte, har du fått 7 stycken HOX som det är fel på, så förstår jag inte varför du skulle vilja fortsätta med den luren...

    Fixa fram en ny, sälj och vänta på Galaxy S3 eller köp en Xperia S direkt.
     
  13. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Var det 55° på utsidan? Vem det nu var du pratade med på HTC så tycker jag inte att det verkar extremt alls, om det är inuti batteriet. Särskilt inte när telefonen har plastskal som inte alls avleder värmen som aluminiumskalen de brukar använda gör.

    Om du kör ett ritpogram eller testprogram för skärmen, ritar den då streck i mitten av skärmen när du smeker kanten? Händer det konstant? Annars låter det inte värre än en mjukvarubugg som kommer rättas till.

    Jag gillar inte när man sågar nåns problem eller idiotförklarar TS, men det låter lite som att du har en väldigt snäv syn på vad man kan förvänta sig.
     
  14. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Fast det är inte själva temperaturen den kommer upp i som är det riktiga problemet, utan det är hur drastiskt batteriförbrukningen ökar när det blir överhettat. Kan ta idag som exempel, när jag använde HOX:en och batteriet blev överhettat, det försvann cirka 60% batteri på 45 minuter. Oavsett hur hårt du använder ska det inte vara möjligt.
    Och köper man någonting som kostar 6000:- vilket är marknadens dyraste, då tycker jag att man har rätt att ha förväntningar på att allt ska fungera som det ska och att man ska få det man betalar för.
     
  15. lenti

    lenti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Så länge han kan bevisa felen så kan inte Tele2 eller någon säga ett skit... Eller häva abonnemanget om kunden inte tillåter det eller vill göra det själv, däremot så kan dem säga du får ta en annan modell helt enkelt.
    Och S3an är en likvärdig modell som kommer kosta 5990.- när den kommer ut början av nästa månad slutet av denna.
     
  16. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Ursäkta, men 55 grader är ju precis vad Swedroid fick i sitt test av HTC One X.

    Saxat från Swedroids test:
    Hade du inte det med i tanken när du valde HTC One X?
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Som Tele2 hade jag föreslagit en annan telefon när du hade lämnat tillbaka tre stycken av samma telefon för liknande fel.

    Jag kritiserar inte men du måste vara väldigt kritisk när du har en telefon i din hand. Att byta in sju (!) stycken måste vara ofantligt ovanligt. Eller åtta. Det är ganska vansinnigt när du inte ens själv kommer ihåg vilken telefon du är på.

    Att inte du själv tänkte "Nu går jag in med min fjärde telefon och byter, jag kanske skall titta på en annan!" tycker jag också är lite konstigt. Det borde ju göra både dig och Tele2 nöjdare än att du skall behöva åka och DOA telefoner varannan dag.

    Det hela känns bara... extremt.
     
  18. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Ja, jag har läst om det. Men som jag skrev tidigare är det inte temperaturen som jag DOA:r för, utan att batteriet sjunker 60% på endast en dryg timma för att den blir överhettad...
     
  19. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jo, hade det funnits någon annan telefon med samma skärmstorlek som jag var intresserad av skulle jag självklart byta, men dom endå 2 jag har haft intresse för är One X och S3:an, dock så visste man inte S3:ans relase-datum när jag DOA dom första, idag frågade jag om jag kunde få byta till S3:an men det fick jag inte.

    Och som någon skrev där uppe, jag hade ju inte DOA:t så många om det inte hade varit fel på alla? Dom har ju själva kollat mobilerna och konstaterat att det är fel på dom, annars hade ju dom inte accepterat dom? Det är ju inte så att jag hoppar fram och tillbaka på kryckor, är nyoperarad, för att jävlas med Tele2 och HTC? Har jag betalat för en telefon så vill jag ju ha en som fungerar som den ska, och det har jag ju rätt till det kan ni inte säga någonting om eller hur?

    Jag hade gärna bytt till en annan telefon, men kan Ni säga någon telefon i dagsläget som har samma skärmstorlek med bra kamera och skärm? Nexusen gillar jag inte pga on-screen knapparna så den är inte aktuell.
     
  20. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Jag hade gjort samma sak som dig, självklart ska du få en fungerande telefon om du ska betala pengar för det varje månad?!

    Kan ju tipsa om Note iallafall, riktigt mysig telefon.

    Hoppas det löser sig för dig!