Problem: Klockan ställer om sig...

Diskussion i 'One S - Allmänt' startad av toothrup, 2 maj 2012.

  1. toothrup

    toothrup Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Har haft min One S i ungefär 3 veckor nu och har märkt att klockan skall slöar ner sig. Har testat både med uppdatering från nätverket och "egen tid".

    Igår ställde jag klockan korrekt, i morse när jag vakande var den 14 minuter efter. Sjukt jobbigt att försova sig varje morgon... ;)

    Har aldrig varit med om något liknande med någon telefon!

    Några erfarenheter, lösningar?
    Tacksam för svar!

    // Tobias
     
  2. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Om du är säker på att du fått "automatisk datum och tid" att fungera så kan det bero på varifrån detta hämtas. Är "nätverket" en tidsserver ska det inte vara några problem, men är det mobilnätet som används blir det ju ofta skit esom vissa operatörer inte bryr sej om att ställa sina klockor.

    Om du ställer klockan manuellt och inte har uppdateringar påslaget är det ju sjukt om den drar sej en kvart över natten!
     
  3. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER


    Jag konfirmerar denna iaktagelse.

    Klockan laggar. Dock så hoppade den rätt igen när jag stängde av och satte på synkningen mot tidservrarna. Och jag som trodde att den synkade det automatiskt??
     
  4. KennethK

    KennethK Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Det är väl GSM-nätet som telefonen synkar mot. Har inte märkt några problem med Telia. (när jag kollar tiden nu, så verkar telefonen ligga helt rätt gentemot Fröken Ur).
     
  5. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Min verkar också ligga efter, men bara en halv minut ungefär. Tack för upplysningen, det kunde bli jobbigt annars...
     
  6. toothrup

    toothrup Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska testa med omstart och icke automatiskt tid.. Kommer med uppdatering imorgon.!
     
  7. toothrup

    toothrup Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har klarat sig hela dagen nu utan att ställa om sig, hoppas att det håller i sig!
     
  8. Svartpippi

    Svartpippi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min fru har en One S och den lider av samma jobbiga "feature". Jag har felsökt och upptäckt att det är när telefonen är inkopplad till en laddare som den drar sig ca. 1 minut/timme. Just nu så har hon använt en laddaren som följde med hennes förra lur, X10 mini, jag ska testa i helgen och se om det blir samma med den laddare som följde med luren, såg att X10 mini laddaren bara kan ge 500mA men den som kom med luren kan ge 1A.
    Verkar helt sjukt att klockan ska dra sig bara för att den sitter i laddaren, beror det på att den bara får 500mA så kommer majoriteten av eftermarknadsladdare och billaddare orsaka samma symtom.
     
  9. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har laddat med allt möjligt, inget av det har påverkat klockan. Kan inte föreställa mej hur det skulle påverka. Ser ut ovan som om det hjälper att slå av automatisk uppdatering. Kan mycket väl vara illa ställda klockor i mobilnätet, och att just basstationen den har kontakt med där den ligger och laddar är felställd. Testa genom att koppla av och på den automatiska uppdateringen och se om "tiden hoppar". Gör det på olika platser, också.
     
  10. Svartpippi

    Svartpippi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Senaste testet var med manuell inställning på tiden och då ställde jag klockan precis innan jag kopplade in den i laddaren och 12 timmar senare hade den dragit sig ca 12 min, under dagen sen då min fru använde luren så drog den sig inte.
    Jag kan inte heller förstå varför klockan skulle dra sig då den är inkopplad till laddaren, men den har gjort det varje gång som den varit inkopplad till laddaren. Själv har jag en One X och har inte märkt av något liknande på den, men jag använder en annan laddare.
     
  11. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    The plot thickens...
     
  12. toothrup

    toothrup Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har kört på "manuell" tid ett tag nu, tyvärr så tappar den fortfarande minuter då och då. Hittade lite forum för t-mobile tror jag, fler har samma problem. Inga lösningar dock.
     
  13. hejrobin

    hejrobin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om ni har installerat uppdateringen som har kommit; men jag hade också problem med klockan, vilket har varit helt borta sedan jag uppdaterade min HOS.
     
  14. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det vore bra om alla som har problem med klockan skriver vilken operatör de har, eftersom det är en känd orsak och att inte alla har problemet.
     
  15. hejrobin

    hejrobin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Halebop/Telia

    Men problemet har försvunnit. :)
     
  16. toothrup

    toothrup Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet har löst sig här också efter uppdateringen, har dock inte testat automatisk tid utan har fortsatt med manuell.