Android suger

Diskussion i 'Allmänt' startad av Eldmannen, 4 maj 2012.

  1. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    eldmannen är en bitter människa
     
  2. DigitalDeleriu

    DigitalDeleriu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    1 146
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    ROM:
    Stock
    Jag vet inte men jag måste flika in. Jag blir också galen på skitappar som följer med. Men nu verkar det funka och avinstallera dem flesta i ics. Men jag blir galen av andra saker också. Att inte kunna skilja på än och en. Särskrivningar. Blir rikstokig.


    Så. Nu har jag också trollat. Zimzala bim. :cool:

    Samsung Galaxy Note 4.0.3, HTC One X 4.0.4
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Skaffa en Nexus-mobil? Ren android, inget bloat (inte mycket, iaf), och du slipper allt skit som olika tillverkare kan vilja skicka med. Om man nu bortser från den ökända yakjuxw på Galaxy Nexus.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    särskrivningar var det ja... jag antar att din var ett skämt då? ;)
     
  5. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nej, jag är en rätt så glad människa.
    Men jag är väldigt principfast. Rätt ska vara rätt. När något är fel, då säger jag till. Jag gillar inte att bli trampad på tårna.
     
  6. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Men i det här fallet handlar det mer om åsikter, alla tycker inte som du vilket du verkar bortse helt från och det gör att du framstår som väldigt bitter, tycker jag.

    Sent from my Desire HD
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Lustigt när du fortsätter ha inställningen att få andra att bli trampade på tårna med allt bloat du inte tycker är bloat.


    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  8. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Safari är väl en alldeles suverän webbläsare i OS X? Den enda som är i samma klass är Chrome (som ju också är byggd på webkitmotorn). Och självklart går det att avinstallera program - ALLA program - på en mac. Det är ju bara en dator som vi pratar om. Går ju att installera Windows eller valfri linuxdist på den också om man nu vill det...

    Vad som är bloat är inte helt lätt att svara på, tycker jag. Är Internet Explorer bloat? Det ligger ju med i varenda Windowsmaskin. Att det finns bättre webbläsare kan jag gå med på, men att det skulle vara bloat... Njaa.

    Eller Safari som du nämnde, jag tycker inte den kvalar in som bloat den heller. Man måste ju kunna komma ut på webben för att hämta en ny webbläsare, om inte annat, då behövs det en webbläsare till att börja med... :)

    Om man däremot köper sig en dekaltrimmad Acer för 3990:- så är den ju knökfull med vad jag anser är bloat - crippleversioner av massa mystiska av-program, konstiga videoinspelningsprogram till webbcammen, märkliga onlinelagringstjänster som inte funkar... DET är bloat. Det enda raka att göra med en sån maskin är att packa upp den - och formatera, samt ominstallera Windows.

    Apple har nån gång tidigare sagt ungefär följande "vi lägger program i datorn som du faktiskt har nytta av - på riktigt". Jag tror nog att de faktiskt har den ambitionen, dessutom tror jag att fler och fler PC-tillverkare tänker likadant. I mobilsvängen känns det som att den tanken inte riktigt mognat än - möjligen i ios, men då är man mycket riktigt låst i apples eko-system.

    För mig personligen spelar det mindre roll eftersom jag använder macar, en ipad och en iphone. Då funkar allt som det ska, synkas fint och så. Men det har varit ett litet helvete att försöka få en valfri android-enhet eller win-maskin att lira med de andra i ekosysytemet - såklart. Det går onekligen mer och mer mot att vi har tre plattformar (ios/android/win) att välja bland och när du valt plattform så bygger du din maskinpark efter detta.

    Jag har inget problem med det, så länge jag kan göra det jag vill utan några större problem (problem finns det ju alltid - oavsett plattform).
    Men jag tror att tiden när vi har en windows-dator, en iphone och en android-tablet snart är över, eller, det är klart det kommer fungera, men det kommer vara många delar som man missar genom att välja så - typ apples "icloud"-funktionalitet (som är *riktigt* bra) och liknande. Det kan man tycka mycket om, men jag tror nog att det är så det ser ut om ett tag.
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vill man ha sånt som OP skriver i en mjukvara bör man kanske leta sig vidare till Blackberry. Jag tror inte många vill att android skall ha femtioelva applikationer installerade som ligger och tar onödig plats. Sånt man vill ha fungerar alldeles utmärkt att i efterhand skaffa.
     
  10. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Behöver inte vara åsikter, det kan vara generella riktlinjer.


    Bloat ska defineras enligt riktlinjer, inte vad jag eller någon personligen gillar eller inte gillar.


    Jag tror på öppna standarder. Så att olika enheter kan använda öppna standarder och kommunicera över öppna protokoll och smidigt integreras i en befintlig miljö så att man kan ha en heterogen miljö, inte en homogen. Man ska kunna välja fritt och ändå ha interoperabilitet.


    Jag vill inte heller ha femtioelva applikationer installerade som ligger och tar onödig plats.

    Inte heller vill jag att applikationer som ligger i mina egna personliga intressen ska vara förinstallerade.
    Jag är utvecklare med ett intresse för vetenskap, man vill inte att något sådant ska vara förinstallerat.
     
  11. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag tror på det som får jobbet gjort. Om det sen är ett äpple, en samsunglogga, en windowslogga eller nåt annat på skiter jag faktiskt i.
    Jag tror däremot inte alls på öppna standarder - jag skulle VILJA ha dem, men jag tror att vi går mot mer och mer egendefinierade standarder. Med undantag, förvisso, men huvudsakligen tror jag att det kommer bli så.
     
  12. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Riktlinjer för vad? Alla får väl tycka vad de vill vad gäller tex trialappar? Finns inget som säger hur det ska eller bör vara.

    Du har längre bak skrivit vad du vill ska finnas förinstallerat, nu skriver du tvärtom?

    Sent from my Desire HD
     
  13. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tycker att gränssnitt och protokoll bör vara dokumenterade och offentligt tillgängliga för fri implementation av en oberoende tredjepart.
    Görs ej detta så bör företaget i fråga dras inför domstol och dömmas för olaga anti-konkurrens beteende.

    Nej.
    Alla får tycka vad de vill vad gäller trialappar, men kriterier av appar för inkludering/förinstallation bör förbjuda appar som spionerar på användaren och trialappar, samt andra mindre önskvärda beteenden.

    Inga trialappar bör vara förinstallerade. Dock så bör vissa fullfunktionella appar inkluderas som anses som vara generellt nödvändiga. Klocka, kalender, anteckningar, todo lista. Sånt som alla har nytta utav i det dagliga livet.
     
  14. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det du säjer om "anti-konkurrens" strider ju mot det första påståendet om "fritt tillgängligt".
    Om allt är fritt så upphör ju konkurrensen... eller hur menar du?
     
  15. Madito

    Madito Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Fast generella riktlinjer borde ju återspeglas i allmänhetens åsikter.

    Om en majoritet utav allmänheten anser att anteckningar och todo lista inte är något som bör komma förinstallerat så är det ju dessa åsikter tillverkarna bör följa.
    Du kan inte säga att det är generellt att folk behöver en todo lista förinstallerad i sin smartphone, då du omöjligt kan ha koll på vad majoriteten utav alla potientiella kunder faktiskt vill.

    Nu är det såhär det ser ut när du köper en smartphone och det enda du kan göra är att skriva ett mail och hoppas på att dina önskemål hörsammas utav tillverkarna.

    För egen del klarar jag mig gott och väl utan förinstallerade todo- och anteckningsappar, om jag skulle behöva en sådan har jag inget emot att leta upp en som jag anser attraktiv och uppfyller mina önskningar på hur appen ska fungera.
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Eldmannen, det här har du skrivit:

    "Todo-list var basal nog att finnas på min nu mer än 10 år gamla dumbphone. Så man kan ju förvänta sig att de skulle finnas på en smartphone. Todo-list är ju en väldigt generell sak som likt kalender och alarmklocka är något som de absolut flesta har användning utav.
    Visst kan man smsa sig själv med anteckningar, det är en workaround, men ärligt talat så är det patetiskt att man ska behöva göra det. En anteckningsfunktion är ju ett måste."

    Så du vill bloata min telefon. Samtidigt som du inte är för fri konkurrens eftersom du vill att en uppsättning av specifika appar ska skickas med (bloat).
    Annars finns det ingen anledning att fortsätta diskutera då du hoppar fram och tillbaka och säger emot dig själv i princip i varje inlägg.
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det låter som om TS vill ha en kommunistiskt telefonmarknad där alla går efter samma riktlinjer som är framtagna av några "vetare". Allt eget som en tillverkare tar fram måste gå igenom ett regelverk så att även de följer rätt slags bloat.

    Det låter hämmande och allmänt astråkigt. Det är en iPhone eller Windows Phone du ska ha. Fast med bloat. Som du gillar.

    Jag förstår inte resonemanget alls egentligen.

    EDIT: Ju mer jag tänker på det desto mer kliar det i kroppen på mig. Ärligt talat, hur svårt är det att ladda ner en todo-app som fungerar enligt dina önskemål? Hur klurigt kan det vara!?
     
  18. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    568
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Enda jag håller med om i den här tråden är nog att det skickas med dumma appar man inte kan ta bort.


    Jag vill kunna avinstallera jävla Crayon Physics, eller vad skiten heter...inte går det avaktivera heller, trots ICS.
     
  19. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nej, tillverkarna kan konkurrera på pris, design, support, byggkvalité, prestanda och hårdvarufunktionalitet samt implementation.

    Tillverkarna ska fritt få göra sina egna implementera som de kan konkurrera mot varande med, så länge implementationen av protokoll, format och interface har en öppet dokumenterad specifikation som är tillgänglig för allmänheten så att en oberoende tredjepart fritt kan utveckla och konkurrera med en egen implementation.


    Du vet nog inte vad kommunistisk är.
    Nej, jag vill inte ha en kommunistisk telefonmarknad.

    Dessa är stängda plattformar.
    Jag är inte intresserade av stängda plattformar, endast öppna.
    Nej, jag gillar inte bloat.

    Det är antagligen inte så svårt.
    Jag gillar att spela, men vill inte ha spel förinstallerade.
    Däremot vill jag ha en webbläsare så man kan börja surfa utan att behöva dilla och knepa och knåpa.
    Jag vill ha en ficklampa förinstallerad för det kan rädda mitt liv.
    Jag vill ha anteckningar förinstallerat för det är så oerhört viktigt (likaså är alarmklocka, allmännacka).

    Hemska app store, ska behöva gå ut i den jungeln, sen installera nåt bara för att upptäcka att den vill ha permissions till min kontaktlista och allt annat, sen börjar visa massa reklam. Fy.
     
  20. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Ficklampa och anteckningar tror jag nästan du hittar på de flesta "vildmarks"telefoner. Bara att ta en titt ditåt :-)

    Problemet här som jag läser av det är att man inte ser skillnad på Android, Google och tillverkarna. Android är helt öppet, vem som helst, närsomhelst var lägga in det. Googles appar (Maps mfl) är inte öppna och för att använda dessa ställs vissa krav av Google. Nästan alla tillverkare idag väljer att dels att lägga in Googles appar, vilket som sagt begränsar öppenheten i Android och dels väljer man att modifera systemet efter egna behov, med eget UI, egna appar osv. I slutändan har man en modifierad version av Android. Vissa tillverkare, bl a Sony (Ericsson) har även valt att släppa delar av sin kod och drivrutinerna för sin hårdvara som Open source. Allt för att man ska kunna modda systemen även med deras förändringar.

    Att t ex Samsungs modiferade version av Android inte är så öppen som man vill, beror inte på Android och nästan heller inte på Google heller. Det får man inte glömma. Vad mer så tillåter Android att man även gör som Amazon gjort. Bygger om stora delar av systemet och helt väljer bort Googles appar.

    Vill man ha ett helt rent och öppet Android, får man nästan tyvärr bygga sin egen telefon och installera systemet på. Men det hade faktiskt gått om man vill :-)