Galaxy Nexus vs Htc One S

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Lazat, 17 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Lazat

    Lazat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har ett "jättestort" problem, vet nämligen inte vilken telefon jag ska välja, Htc One S eller Galaxy Nexus :eek: Just nu har jag en One S i min ägo sen 3 dagar. Skall jag byta till GN?

    Mina tidigare androids har varit: Htc Nexus One och Samsung Nexus S. Jag har ganska små händer så nexus s med sina 63mm i bredd kändes nära gränsen för att hantera telefonen med en hand utan att det skulle kännas för stort.
    På båda telefonerna så har jag gillat å byta roms/kernels/governors å tweakat hit å dit. Har alltid sökt mer batteritid med prestanda som inte laggar.

    mina funderingar:

    Storlek:
    Galaxy Nexus är 67,9mm bred, dvs 4,9 mm bredare, en halv centimeter. kommer jag "vänja mig" vid att inte nå hela skärmytan utan å låta telefonen glida till ett annat läge i handen (jag gör inte det när jag är å klämmer i butik). Med extrabatteriet så känns telefonen inte heller så tjock och verkar ligga bra i handen utan att kännas vass.

    One S är bara 2 mm bredare men känns även den inte som att jag kan nå hela skärmen på ett bekvämt sätt. Dock känns den väldigt tunn så den blir liksom vass i handen, känns obekväm på grund av denna "vasshet".

    När jag ändå kommer ha en större telefon, tror ni jag kommer bli galen på att Galaxy Nexus känns så stor? eller vänjer man sig?

    Batteri:
    One S har i recensioner fått bra kritik på batterifronten med 1650mAh, men jag upplever den som att den har lika dålig batteritid som min gamla Nexus S.

    Om jag slänger på 2000mAh batteriet på GN, kommer den kunna ha bättre batteritid än One S? tänker mig att One S har en energisnålare cpu (28nm arm v15 vs 40nm arm v9) samt en mindre skärm och då kanske inte ens 2000mAh räcker på GN för att hålla jämna steg med One S? Hur mycket bättre har era batteritider blivit med nyare kernels?

    Prestanda och värme:
    One S är överlägsen i alla tester och känns jävligt najs å rapp när man använder den. Kommer jag uppleva GN som slö? Hur mycket bättre har den blivit med nyare kernels?

    One s är sval å skön, hört att GN skall vara varm. så mycket att det stör?

    GN har en gammal GPU, hur länge kommer den hålla med tanke på den höga upplösningen?

    Custom roms, kernels etc
    Här står GN i en liga för sig. Kommer HTC One S att kunna stilla mitt behov en hyffsat strid ström av kernels å roms?

    Stryktålighet
    Hur stryktålig är skärmen på GN vs One S?

    Övrigt
    One s har överlägsen kamera och är snyggare.

    Summering:
    Som ni märker så vill jag egentligen ha en Galaxy Nexus då jag inte gillar hur vass One S känns i handen. Dock avskräcker storleken och den beryktade dåliga batteritiden (därför jag valde one s i förstaläget). Sen som androidnörd så tar det emot å byta till en sämre telefon prestandamässigt One S > GN på den fronten :cool:

    Tack för alla synpunkter :)
     
    Last edited: 17 maj 2012
  2. mil0ck

    mil0ck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Eftersom ditt problem verkar vara storleken, så tänker jag svara direkt på det. Jag hade själv en Nexus S innan min Galax Nexus och funderade på om den skulle vara för stor. Här är hur det blev för mig.
    - Först vara storleken perfekt, allt var:P
    - Sedan märkte jag att jag måste använda telefonen på ett annat sätt för nå längst upp på skärmen. Detta störde jag mig på rätt mycket då detta var helt nytt för mig.
    - Efter ett tag vande jag mig vid storleken och hur jag var tvungen att använda telefonen och är nu lika nöjd som jag var från början.

    Så vad jag säger är att du, om du skaffar en Galaxy Nexus, kommer förmodligen vänja dig vid storleken, förmodligen till och med gilla storleken. Jag lyckades iallafall vänja mig:)

    Så mitt råd är att gå till någon butik där du kan testa en Galax Nexus och få en känsla för telefonen, om du nu inte redan har gjort så.

    Telefonen är inte heller långsam, jag har iför sig aldrig provat en One S, men en Galax Nexus tycker jag inte är långsam.
    Den "gamla" GPU:n funkar bra, inte perfekt men kan köra alla spel jag testat, snabbt och utan problem.

    Så overall tycker jag detta:
    Skaffa en Galaxy Nexus om...:
    - Du kan vänja dig vid en större telefonen
    - Om du vill ha VÄLDIGT många ROM:s att flasha

    Skaffa en One S om...:
    - Du gillar sense mer än AOSP
    - Du vill ha en liten telefon

    En fråga bara, gillar du AOSP android mer än sense? För i så fall är ju en Galax Nexus rätt :D
    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  3. Lazat

    Lazat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag gillar AOSP mer än Sense (bara haft Nexus-telefoner), om jag behåller One S så flyger sense ut ur den fortast möjligt ;)

    tack för din förklaring om att du vant dig etc, lugnar lite :)
    fler som upplevt samma som mil0ck?
     
  4. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nu äger jag ingen av dessa telefoner (än), men har läst på en hel del då jag själv står för ett liknande beslut.

    För att hantera en 4,65" stor skärm okej, och även en 4,3" bekvämt, ska du inte flytta runt handen och ändra grepp. Istället håller du telefonen i ena handen och använder fingrarna från den andra för att interagera med telefonen. Tänk handdator snarare än mobil. Detta verkar gälla för i stort sett alla Android-telefoner numera. HTC One S kan dock hållas och hanteras i en hand om det behövs, men det är inte så bekvämt.

    AOSP vs Sense känns som en meningslös jämförelse, du kan köra vad du vill på en One S ju, precis som du tänker.

    När det gäller batteri så anser Swedroids recension (https://swedroid.se/htc-one-s-recension/#batteri) att, precis som du säger, HTC One S har ungefär lika bra batteri som Nexus S. Det är ungefär dubbelt så bra som GalNex med ett 1750 mAh-batteri. Om du går upp till ett 2000 mAh-batteri ökar du prestandan med c:a 14%, dvs långt ifrån One S och Nexus S.

    Batteritid är också mycket användningsberoende. AMOLED-skärmar är väldigt strömsnåla då de visar mörkare färger, och drar väldigt mycket ström då de visar mycket vitt. Att köra webbläsaren i inverterat läge gör under för batteritiden på både GalNex och One S.

    För min del ska jag, om något, köpa en One S. Mest för att den är så otroligt snygg, ligger bra i handen och har det bästa flytet jag sett på Android :) GalNex har jag testat en del i butiker och tycker mig ana ett visst lagg i hemskärmarna och så.
     
  5. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har bl a haft Nexus S innan och nu har jag GN. Jag trodde jag skulle vänja mig vid storleken men såhär ett halvår efter inköp har jag ännu inte gjort det. Den är framförallt för hög och det är svårt att nå "notification bar" och menyknappen (som nu sitter längst upp till höger på apps anpassade för ICS) utan att byta grepp. Riktigt jobbigt.

    Så mitt råd är att du inte ska ha någon av de två telefonerna. :)

    Varför inte fortsätta med Nexus S? Den duger väl ett tag till. GN är inte en så stor uppgradering. Den har typ samma kamera (bara video som är bättre), samma mängd flashminne, samma GPU osv.
     
  6. Jonny

    Jonny Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag kan ju nämna att skärmen på GN är ganska känslig, precis som Nexus S..
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.