Galaxy Tab 8.9 eller 7.7?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 18 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Står i valet och kvalet mellan dessa två plattor. Gillar att både är mindre och lättare än 10-tumsplattorna samtidigt som de erbjuder bättre upplösning och större skärmar än 7-tumsplattorna.

    Någon som testat båda och kan uttala sig? Tab 7.7 kostar 4200 ny, 8.9 med Wifi ca 3000 kr. Har inget behov av 3G.

    Jag kommer använda plattan till att surfa på nätet, kolla på film samt en del i arbetet (då mestadels läsa och ev. anteckna).

    Någon som testat båda och kan ge ett snabbt omdöme?
     
  2. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Att ändå vara ganska stationär och läsa och framför allt anteckna får du nog gå på 8.9. Efter dttwtag tröttnade jag på att läsa på ganska liten skärm. Annars är av upplösningen lägre på 7.7 för att det inte behövs mer för att bevara upplevelsen av skärpa på ytan. Du kommer nog ändå ha den i en väska som ändå rymmer båda storlekarna. Har man långa pdf att läsa är det behagligt med större skärm
     
    flipp gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack för feedback. :)

    Så du har haft en 7.7?

    7.7:känns ju mer solid och bättre på det mesta förutom just skärmstorleken och priset. Har tidigare haft en Galaxy Tab 7 som jag gillade men den var något för liten. Har svårt att bilda mig en uppfattning om hur mycket större 7.7:an är. Har inte sett den i verkligheten.
     
    Last edited: 18 maj 2012
  4. IzDroid

    IzDroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har ägt båda, först en 8.9 och nu har jag en 7.7.

    Fördelarna med 7.7 är att byggkvaliten, vikten och skärmen är bättre, samt att det går att ringa med den. Android 3.2 är långsamt men upplever att 7.7an är något snabbare än 8.9 (1.4 ghz exonys vs. 1 ghz tegra2).

    Fördelen med 8.9 är skärmstorleken, ibland kan 7.7 va lite för liten.
     
    flipp gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    IzDroid: Upplever du att 8.9 hade dålig byggkvalitet? Stor skillnad i känsla mellan de två?
     
  6. IzDroid

    IzDroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    7.7 taben känns mer välbyggd och solid med aluminium bakstycket. Just det, 7.7 har microsd vilket inte min 8.9 hade.

    Det bästa vore 7.7 tabens hårdvara och byggkvalité i en 8.9 kropp :)
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Men 8.9 har åtminstone inte "dålig" byggkvalitet?

    Från att primärt ha känt för 7.7 börjar jag mer och mer luta åt 8.9 på grund av storleken. Känns som en riktigt bra kompromiss mellan 7 och 10 och så sparar jag dryga tusenlappen. Håller med om att 7.7 hårvara i 8.9 format vore grymt coolt.
     
  8. IzDroid

    IzDroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nej, den är absolut inte dålig byggkvalite, tycker bara att 7.7 är bättre.

     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Låter bra! Tycker plast är helt okej så länge det inte knakar och knarrar om sakerna.
     
  10. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag tycker man blir mer upplevelse-begränsad av liten skärm. Med risk att att man köper något 30% dyrare och känna sig begränsad. Har du en smartphone så kan den kompensera smidigheten att plocka fram något snabbt. Dessutom som du sa så ville du anteckna och leka lite på jobbet. Alltså på din egen plats gör det inte å vara "mindre smidig". Är du på tåg och buss så är det annan femma.

    Du kan ju alltid klämma lite hos en återförsäljare. Läs några sidor ur exempel-boken. 7.7 har nog en halv bok på en sida och kanske ändå behöver zooma lite. Jag har inte haft den storleken men jag valde bort 7" iaf. Ringa gör man btw ändå med telefonen. Sen är det kanske coolt med de extra pengar du sparar av att välja en 8.9 kanske du köper ett tangentbord? Avsevärt skönare att skriva längre texter med en större skärm. Lite filmklipp du vill visa andra, fördel större skärm.

    Du ska ju få så mycket användarupplevelse som möjligt och då bör du känna att den är speciell och alldeles egen.

    XoXo
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ser nu att Motorola Xoom 2 Media Edition 8.2 har släppts i Sverige. Kostar 3500 kr på elgiganten. 8.2 skärm och 388g i vikt låter riktigt attraktivt. Dock känns det som en större chansning än en Samsung tab.
     
  12. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Du kan ju alltid åka till butikerna och klämma lite på dem. Tillbehören kanske är lättare att få tag på åt en samsung galaxy tab. Men är man flitig på ebay hittar man ju de mesta.
    Med tillbehör-möjligheterna öppnar du ju för att utvecka användarupplevelsen. Vet inte om Motorola har t. ex dockstationer (ffa tangentbordsdocka). Annars brukar det alltid finnas bluetooth-tangentbord som går att använda.
    Om du nu är lite osäker så kläm lite på dem. Fördel Samsung dock är att du kan hitta ganska många begagnade som inte är gamla. Spara tusenlappen för att hitta en som är 1-3 månader gammal.
    Samsung galaxy tab 8.9 finns ju så utbrett i Svenska marknaden, alltså många second-hand per automatik. Då blir de billiga fast de inte behöver vara särskilt mycket använda.

    Åk och kläm på dem!

    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ska köpa den till min firma så begagnat går bort annars var det en god idé! Var på stan och kände på Tab 10.1, 8.9 och 7.7. Som IzDroid nämnde så var det stor skillnad i byggkvalitet. 10.1 och 8.9:an kändes väldigt plastiga och glansiga. Brukar inte vara "ytlig" och emot plast men fick ingen bra känsla av dem. Måste säga att Ipad känns riktigt gedigen i en jämförelse. Tab 7.7 kändes mycket bättre och i paritet med ipad, dock är den på gränsen till för liten. Ska försöka testa Xoom 2 8.2 imorgon. Tab 8.9 tycker jag har en närmast perfekt storlek men vet inte om jag kan förlika mig med byggkvaliteten.
     
    Last edited: 19 maj 2012
  14. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Okej. Ja, formkänslan är jätteviktig! Vet inte tab2 har annan kvalité. Bara känna på, känna efter :)

    Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tar gärna emot fler erfarenheter/reflektioner av folk här på forumet som använd Tab 7.7 och 8.9. Ska besluta mig inom några dagar.
     
  16. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Om plattan ska bo i ett skönt fodral permanent så kanske det inte gör så mycket hur baksidan känns

    Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo, det är sant. Jag är mer och mer inne på en 8.9 ändå. I längden tror jag att skärmstorleken kommer att vara mer betydelsefull än utseende/byggkvaliteten.
     
  18. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Byggkvaliten på 8.9 är ju inte på något sätt dålig, tvärtom tycker jag. Någon ipadkänsla är det ju dock ej men jag föredrar min 8.9 på grund av vikten, läser mycket böcker på den och då är ipaden åt skogen för tung.

    Om du inte har som krav att kunna få ned den i en rockficka eller dylikt så föreslår jag 8.9 mot 7.7, känns som att 7.7 blir väl så litet. 8.9 är en mycket lämplig storlek, allra mest för ebokläsning...

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har en Galaxy Tab 8.9 och sedan köpte jag även en Xoom när Telia tokreade ut dem. Eftersom jag var van vid Galaxyn blev jag överraskade över hur tung och tjock Xoomen var när jag packade upp den.

    Så visst är Samsungs 8.9 lite plastig och känns lite vek men det är väl också det som gör att den är så tunn och lätt.

    Sen uppskattade jag dock 7-tums formatet på min gamla ZTE Light så jag skulle nog iofs inte ha speciellt svårt att vänja mig med en 7.7:a. Väldigt smidigt med en platta som faktiskt går ner fler jack och byxfickor än man väntat sig.

    Men nu var det ju prat om en Wifi only platta så då handlar det väl om att sitta hemma i soffan och leka lite och då skulle jag välja 8.9-tummaren. Väldigt trevligt format jämfört med 10.1 tummaren då 8.9-tummaren kan navigeras med två tummar utan större problem.

    Det skall dock nämnas att det finns en nordisk 8.9-tummare och en svensk och till den svenska (som jag har) finns ingen 3.2 uppgradering. Är man lite pysslig kan man dock lägga på den nordiska 3.2:an eller (om man kan leva utan kamerorna) 4.0.4 i form av CyanogenMod 9.
     
  20. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Vi förväntar oss väl dock ICS till den framöver, när var en annan sak...

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.