Hboot fråga.

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Shaggy, 14 maj 2012.

  1. Shaggy

    Shaggy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I natt så använde jag mig av revolutionary-metoden för att få rootaccess och S-OFF och sedan slängde jag in CM7.2 som första ROM. Men nu undrar jag ifall jag ska ha kvar HBOOTen som följde med i revolutionary-installationen eller ska jag byta till någon av dem på http://alpharev.nl/ ? Jag är väldigt ny på detta så förklara tydligt.

    Edit: Någon som vet varför apparna i Gapps-addonet inte vill visas i OSet?
     
    Last edited: 14 maj 2012
  2. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Ändrar Revolutionary HBoot? (Tror inte det)

    Svaret på din fråga (om att byta HBOOT eller inte) blir en motfråga:
    - Har du planer på att senare byta upp dig till CM9?

    Om svaret blir "ja" ska du stanna där du är idag, då jag inte tror någon vet var storleken på CM9 kommer landa när det väl finns en färdig sådan.

    Är du däremot nöjd med att köra CM7.x (Gingerbread) ska du definitivt byta HBOOT. Jag kör CM7r2 (tror jag den heter) och har "hur mycket plats som helst" (288MB) ledigt för appinstallationer, vilket räcker långt utan att behöva fippla med apps2sd-script och ext-partitioner och allt vad det nu heter...

    Tror det bör finnas någon guide om hur du ändrar HBOOT här i forumet, men i grund och botten är det rätt enkelt och smärtfritt. Ladda ner den fil du vill använda, lägg den på minneskortet och starta telefonen med VOL-ner intryckt.

    Tänk bara på att detta rensar telefonen helt, så någon form av backup (nandroid, titanium?) kan vara en god idé.
     
  3. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Revolutionary ändrar inte hboot. Du måste ladda ned den önskade hbooten du vill använda från Alpharevs hemsida och flasha den i fastboot. Kommer inte ihåg om den verkligen rensar telefonen, men det är mycket möjligt. Har för mig att det står i guiden att man ska göra en nandroid backup, flasha ny hboot, och sedan göra en restore.
    Alla romar är inte kompatibla med cm7r2, så kolla vad du är ute efter först.

    Guide hittar du här.
    http://www.alpharev.nl

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
    Last edited: 17 maj 2012
  4. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Var det verkligen mig du skulle citera, och inte OP? :)

    Hursomhelst - vi verkar ju i stort sett skriva samma svar, men jag kan väl förtydliga en sak jag skrev ( BTW - Tack för att du bekräftade vad jag trodde om att Revolutinary inte ändrar indelningen):
    Att ändra HBoot rensar telefonen helt.
     
  5. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Ooops, gick lite snabbt där ;)

    Men som sagt, du har rätt i att telefonen rensas helt. Se till att göra backup bara :)
     
  6. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Var lever Hboot? Lever den i ROMen? Eller lever den utanför den?
     
  7. svartlock

    svartlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    397
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    HBOOT lever utanför romen.
    Enklast är väl att jämföra med partitions-tabellen på en vanlig hårddisk, HBOOT bestämmer bara storleken på de olika partitionerna i telefonen; system, cache och data.
     
  8. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tack!

    Är det ett krav att man byter ut Hboot innan man kan installera en annan ROM som CyanogenMod? Jag har sett att några uppgraderar den till en nyare version för att få t.ex. officiella Gingerbread, alltså ingen custom ROM. Men kan man byta ut den mot något helt annat än just Hboot?

    Det finns en "recovery image" som heter ClockworkMod. Som jag förstått så måste man ha den först innan man kan installera CyanogenMod. Är det en ersättare till Hboot? Vad gör en "recovery image" egentligen?
     
  9. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Stock hboot har mer plats för android på bekostnad av appar, CM7r2 och Data++ flyttar lagringskapacitet från OS/Cache till app-partitionen. Har du stock får du plats med alla ROMar, har du CM7r2 eller Data++ så är det säkrast att du bara kör CM7 eller någon ROM som inte har Sense.

    Clockworkmod är en recovery, dvs ett program som du kan boot in i likt BIOS på en PC innan windows börjar startas. Det finns alltid en recovery från HTC så att dom kan ominstallera telefonen som har fått mjukvaruproblem i själva android installationen, men med Clockworkmod kan vi installera ROMs som HTC inte godkännt (det är detta vi menar med upplåst bootloader). I Clockworkmod kan du ändra på informationen som finns Hboot paritionerat, ROM-minnet (Read Only Memory) kan inte skrivas om på annat sätt för att skydda din installation av android. En recovery image är en kopia av hela ROMminnet (androidinstalltionen och appar) så att om du vill testa en ny ROM gör du först en backup som sparas på SD-kortet vilken låter dig återställa telefonen till exakt det skick den var i när du gjorde backupen.