Testpilottråden - Samsung Galaxy S II LTE

Diskussion i 'Galaxy S2 LTE' startad av bernard, 5 mar 2012.

  1. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Självklart blir telefonen lite varmare när man spelar, men lyssnade på radion och spelade dragracing bike den du länkade till i 20min och temperaturen kom upp till 38 grader

    [​IMG]

    Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
     
  2. marcel38

    marcel38 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    simkortet strular

    Har haft luren ett tag och mitt största problem är inte batteritid, tappat nätverk eller liknande, utan simkortet. När jag fick telefonen så strulade tele2 genom att skicka ett micro simkort. Efter 3 byten till ett stort 4g kort hos expert fick jag äntligen igång telefonen. Nu någon månad senare så får jag emellanåt upp ett meddelande att simkort saknas. Jag tvingas då att starta om telefonen för att få kontakt med sim igen. Det jag funderar på är om jag måste byta simkort igen. Spelar det roll om man har stort 4g kort eller ett micro sim där man behåller perforeringen så att det ändå passar?
    Eller är dessa micro sim alltid fel i en s2 lte?
     
  3. Jennyblom

    Jennyblom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem med min, förstår inte hur folk kan lyckas ha batteri kvar i 2 dar efter en hel del användande :ehm:Nu växlar min ofta mellan 3g o 4g, kanske de som e problemet ?
     
  4. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Det finns lite olika knep för att förlänga batteritiden avsevärt. Först och främst så kan jag konstatera att följande delar drar mest soppa i min S2LTE:
    • 4G/3G
    • Skärmen
    • GPS & Bluetooth
    • Accelerometer, ljussensor vid samtal och WiFi (övriga energitjuvar)

    Det är dessa vi vill kunna reglera och hålla koll på, för att se till att telefonen inte drar för mycket batteri i onödan.

    4G/3G
    Eftersom att utbyggnaden av 4G inte är helt färdigt här i Sverige, så får man räkna med lite tidiga "sjukdomar" med teknologin såhär i början. Täckningen är inte 100% och kopplingen från telefonen till 4G masterna likaså. Detta kan gör att din telefon förlorar kopplingen från 4G nätet då och då, för att falla tillbaka på 3G. Samtidigt scannar den för att hitta en ny mast att koppla upp sig mot, för att återfå 4G kopplingen, eftersom att detta är ditt föredragna nät. Därför skulle jag rekommendera att man använder 4G i de områdena där du har bäst täckningen (Kolla operatörernas hemsida), och 3G i alla andra situationer. Det finns en tråd här på forumet om hur man hoppar mellan dessa två alternativ. Men i allmänhet så drar 4G mer batteri, så om det är batteritid man är ute efter så rekommenderar jag att man endast kör på 3G. Är du varken i behov av 4G/3G, stäng då av "Bakgrundsdata" helt och hållet. Likaså "Automatisk synkning".

    Skärmen
    Som nämnt ovan, så kräver skärmen oftast mest energi. Detta oftast pga. ljusstyrkan. I olika förhållanden och miljöer så krävs det inte alltid att man har högsta ljusstyrkan, testa därför att sänka ljusstyrkan vid dessa tillfällena. Som standard-alternativ så är "Automatisk ljusstyrka" inställd, vilket oftast fungerar jättebra för normalt användande. Av egna erfarenheter dock, så har jag märkt att ljussensorn kan agera felaktigt ibland och ställa in onödigt hög ljusstyrka. Dessutom så borde ljussensorn i praktiken också kräva en del energi, så därför rekomenderar jag att man ställer in ljusstyrkan manuellt.

    GPS & Bluetooth
    GPS:en brukar användas vid särskilda användningsscenarion, t.ex. om du skall navigera osv. Stäng av den i övriga fall, då WiFi/3G lokaliseringen oftast räcker för all annan användning.

    Samma sak gäller för Bluetooth.

    Accelerometer, ljussensor vid samtal och WiFi
    Accelerometern behöver kanske inte alltid vara på, dessutom så är det endast vissa delar av gränssnittet som man faktiskt tar fördel av rotationen enligt mig. Det är behändigt att ha när man t.ex. surfar osv. Men är du i en situation där du endast skall använda telefonen till samtal, sms och andra enkla sysslor, så kan du lika gärna stänga av accelerometern. Den mäter nämligen hela tiden i vilket läge telefonen är i (horisontellt eller vertikalt).

    Ljussensorn vid samtal släcker skärmen när ditt ansikte kommer i kontakt telefonen under samtal, något som sker automatiskt. Jag har dock märkt att den funktionen kan vara lite hit-and-miss och blir oftast jobbigare än den är funktionell (ansiktet råkar trycka på skärmen osv). Tryck därför på powerknappen när du är i samtal, så är skärmen släkt fram tills att du trycker på den igen. Så slipper du dels dra batteri för att ljussensorn agerar felaktigt och tänder/släcker skärmen hela tiden under samtalet, och dels slipper råka lägga på samtal med kinden.

    WiFi söker ständigt efter lediga nätverk i närheten, stäng därför av den om det absolut inte behövs. Men använd gärna WiFi före 4G/3G, där det är möjligt.

    Det låter omständigt, kan jag automatisera detta?
    Ja! Det är det som är så fint med Android :) Samsung har delvis byggt in det som en funktion i gränssnittet under inställningsalternativet "Energisparläge", och det fungerar hur bra som helst! Där finns en rad olika alternativ, dock inte alla som jag listat ovan. Det finns också information om vad som drar batteri och inte. Vill du ha ännu djupare kontroll och nå de batteritiderna som vissa av oss har (2 dagar), så rekommenderar jag appen "JuiceDefender". Där kan du ställa in flera olika profiler, för olika situationer med en massa olika alternativ. Det kan t.ex. vara en profil för när du är på jobbet, hemma, ute på stan osv. Ställ in en profil för varje situation och miljö, och kör sedan igång dessa när du befinner dig på de platserna.

    Det är mina tips och trix. Dela gärna med er egna, om ni känner att något saknas. Det är lite som en bil, man har inte radion och belysningen på när bilen står stilla - för då går batteriet åt fort ;)