Fråga: Blåtonad skärm?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av zambicos, 10 nov 2011.

  1. Tjomp

    Tjomp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Blåton här med. Inte direkt förvånande dock. Jag är fotograf och sitter på en kalibrerad fotoskärm och när man lär sig mer om den världen så märker man snabbt hur felkalibrerade dom flesta skärmar/tv-apparater osv är. LCD/plasma teve är oftast kalibrerade medvetet mot det blåa hållet för att lura oss att köpa mer, eftersom vi uppfattar kallt/blått som ljusare än varma toner, så det dynamiska omfånget upplevs som större än det egentligen är.
     
  2. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

  3. zambicos

    zambicos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Märkte att color filter appen drar tokmycket batteri så lägger ner och får vänja mig
     
  4. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Märkte nu när man hade två S2 bredvid varandra... min vita är mycket sämre skärmstyrka och färgen är mera grå/grön än vit jämfört med den svarta. Måst säga att blev lite besviken. Borde man föra telefonen på service när den har garantin kvar.
     
  5. +46247

    +46247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Startade min nya S2 och är tokbesviken på skärmen som är så uppskriven. Kalibreringen verkar vara helt usel för öppnar jag ett vitt dokument så har jag en rejäl grå-grön ton i stället för en vit.

    Ska jag kontakta Samsung kring detta och få den kalibrerad/utbytt? Min gamla Desire är ju helt fantastisk i kalibreringen i jämförelse med detta skämt. Jag som var peppad på att få än bättre skärm än gamla Desiren och iPhone. Segt.
     
  6. Steffe3

    Steffe3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Vild gissning, dom sätter i kraftigare blåa subpixlar, eftersom dom slits mer än röd/grön. Vilket i sig gör att skärmen får en blå ton :P
     
  7. +46247

    +46247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bedrövligt är det i vilket fall som helst. I så fall borde det som standard finnas skärminställningar där man kan kalibrera skärmen. Ska ringa Samsung nu och höra hur de vill lösa problemet.
     
  8. +46247

    +46247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    "Återställ telefonen och se om det hjälper. Uppdatera sedan till senaste versionen. Hjälper inte det så kontakta säljaren och gör en DOA-anmälan och få enheten utbytt. Har de frågor kring detta ber du dem kontakta oss." Från samtalet med Samsungs support (där de aldrig hade hört talas om detta fel. Yeah right.).
     
  9. bjornhallberg

    bjornhallberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Eftersom jag själv överväger en S2 så är detta en grej som jag funderat mycket på. Är kontentan av den här tråden att de ljusstarkare skärmarna är bättre? Och påståendet att man kan korrigera allt genom mjukvara, kan man lita på det verkligen?

    Hur ska man gå till väga för att få tag på en sådan skärm? Är nyare telefoner bättre generellt? Går det att se i något serie-nummer vilken skärm man har att göra med? Är er erfarenhet också att telefoner tillverkade i Kina är bättre än Sydkorea?

    Exempel på problemet:
    http://www.youtube.com/watch?v=bTJOJmRSS1E&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=fU92sG33mY0&feature=related

    Digital Versus om skillnaden på olika modeller:
    http://www.digitalversus.com/mobile-phone/samsung-galaxy-ii-p11161/test.html

    "One really great thing we noticed in this new white model was that the screen brightness had been boosted. The brightness of 149 cd/m² to 255 cd/m² (Dynamic) on our original handset practically pales into insignificance compared with the 382 cd/m² to 395 cd/m² we measured on the updated version."
     
    Last edited: 29 mar 2012
  10. +46247

    +46247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har precis hämtat paket från Brightpoint och föga förvånande så har nötterna skickat tillbaks den telefon jag skickat in utan åtgärd då de inte kunnat återskapa felet. Hur svårt kan det vara att öppna ett vitt dokument och lägga telefonen bredvid några andra telefoner. Trötta människor! Sista ordet är dock inte sagt för jag ska ringa dem och Samsung på tisdag. Jag vägrar att godta att en skärm skall vara så uselt kalibrerad när det är en skärm som vunnit massor av tester.

    Det här blir min första och sista Samsung om de inte löser detta.
     
  11. +46247

    +46247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ny kontakt med Samsungssupport vilket snabbt resulterade i att den skall skickas på service till Samsung och inte till paketvändarna på (not so)Brightpoint. De verkar ha startat telefonen och inte ens brytt sig i att jämföra telefonen mot andra telefoner. Hur svårt kan det vara att slå in *#0#* och få upp LCD-testmenyn och klicka knappen "Receiver" och sedan lägga den bredvid en hög olika telefoner?

    Utan att ens ha kunnat använda telefonen så börjar jag så smått ångra att jag inte höll mig till HTC och köpte en One S.
    Hoppas iaf att Samsung på något sätt kan kalibrera skärmen så att vitt blir vitt och inte grågrönt som ett sjösjukt lik. Jag tror inte det är något fel på själva skärmen, den är säkert skitbra men den måste vara helt felkalibrerad.
     
    Last edited: 10 apr 2012
  12. +46247

    +46247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Liten uppdatering: Telefonen har kommit tillbaks från Samsungs support, där de bytt skärm (eller klistrat på ett nytt transportskydd och skrivit att de bytt skärm...) men det är definitivt ingen skillnad på den här skärmen i kalibreringen jämfört med den ursprungliga. Den visar fortfarande grågrönt i jämförelse med HTC och iPhone. Har ringt webbshopen på Tele2 igen (Brightpoint?) och de har skickat ett ny fraktsedel och telefonen ska in på service igen.

    Jag har nu bestämt mig för att jag kommer att skicka in telefonen på service tills Tele2 byter ut den mot en telefon av annat märke. Trist att man skall bli besviken på något som fått så bra betyg i varenda test. Hur ser era skärmar ut om ni jämför dem mot andra märkens telefoner?? Är det bara jag som tycker att man skall kunna kräva att en skärm på en telefon för 4000kr ska klara av att visa gråskala utan färgning av grönt?
     
  13. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Samsung har ingenting med din reparation att göra. Telefonen skickas till Anovo i Kristinehamn.

    Ja, jag märkte en markant skillnad på skärmen mellan iphone 4s, men jag har vant mig nu.
    Sitter hela dagarna framför kalibrerade skärmar för filmredigering..men en mobiltelefon tycker jag inte är hela världen om den visar felaktig kalibrering.
    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 29 apr 2012
  14. +46247

    +46247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Anovo har inte gjort något med min telefon som tur är. De sniglarna är jag glad så länge jag kan slippa för då får man vänta i evigheter innan man får tillbaks grejerna. Telefonen skickades till Deltaservice i Arlöv via ett supportärende som Samsung skapade. Skåningarna var iaf snabba i hanteringen vilket uppskattas :D
     
  15. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Det var som attan.
    Du kan istället ringa direkt ned till verkstaden och prata med dem http://www.deltaservice.se/default.jsp?body=56
    Den med störst trut får alltid sin vilja verkställd först.
     
  16. +46247

    +46247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så ja, då har jag för tredje gången fått tillbaks telefonen och ni kan ju gissa om det andra skärmbytet gjort någon skillnad? Såklart inte och jag vet varför: Skärmen klarar inte av att visa en korrekt gråskala, vilket jag kommit fram till genom att helt enkelt jämfört telefoner som olika kompisar har samt med telefoner på Elgiganten. Skärmen suger helt enkelt utifrån mina preferenser.

    Har nyss pratat med Tele2s kundtjänst och de hänvisar mig till Brightpoints kundtjänst för att försöka få telefonen utbytt mot en annan modell. Går de inte med på det så köper jag en annan telefon och någon (Samsung/Tele2) får tyvärr betala massa pengar för fler skärmbyten för jag accepterar inte att en skärm skall vara så här kass utan skickar in den ända tills problemet är löst. Blir ju en oändlig loop då jag kommit fram till att skärmen inte kan visa en "ren" gråskala.

    Fan vad jag ångrar att jag blev "lurad" av kundtjänst på Tele2 och Samsungs support att göra en dead on arrival på telefonen i stället för att helt enkelt ångrat köpet och valt en annan telefontillverkare.

    Ja ja, fredag kväll, dags att göra något roligare och det med gamla Desire i fickan. :)
     
    Last edited: 18 maj 2012
  17. +46247

    +46247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Och Brightpoints kundtjänst har nu skickat ut ytterligare en uppsättning servicepapper så jag kan skicka in den på service igen, och även denna gång till Delta Service. Den här gången rådde de mig till att beskriva problemet i detalj med datum och varför det blivit som det blivit, samt även reklamera föregående service. Det ena eller det andra skulle leda till att jag får rätt att byta ut telefonen mot en annan produkt.

    Stökigt.