Fråga: ICS skall ut, hjälp med att återgå till GB

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Frevik, 29 maj 2012.

  1. Frevik

    Frevik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Snälla, skicka inte ett spydigt svar med läs igenom alla trådarna, det har skrivits där, ge hellre f... i att svara om ni tycker att jag belastar er med att be om hjälp i den här tråden.

    Nu ska ICS åka ut från min telefon SGS II!! När jag körde på GB så flöt det på utan problem och jag var sjukt nöjd, efter uppgraderingen till ICS så blev batteritiden katastrofal och efter senaste uppdateringen, så är scrollningen ryckig, batteritiden ännu värre etc. så nu har jag ledsnat.

    Jag vill nu återgå till GB den senaste versionen innan ICS och ber ödmjukt om steg för steg hjälp då jag inte har kunskapen eller erfarenheten, kalla mig gärna idiot.

    1, vart hittar jag GB sista versionen för svenska för SGS II? Vad behöver jag veta, göra, för att få rätt version.
    2, när jag har den så hur gör jag korrekt för att installera den på telefonen, jag vet att man skall använda Odin, men inte mer än så.
    3, Risker, problem som kan uppstå?
     
  2. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Du behöver inte läsa alla trådar... Men det finns en sökfunktion som gör att man rätt enkelt hittar en massa information om detta.

    Men jag skulle göra en factory reset först... Det skulle nog lösa dina problem.


    Men annars, varsågod.

    http://bit.ly/LPQN6b
     
  3. Frevik

    Frevik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för infon!
    Jag har gjort 3 stycken factory resets, senast för en halvtimme sedan och det är ingen skillnad. Nu efter factory reseten så skulle jag plocka bort widgeterna från skärmarna så hänger sig telefonen, blir svart, sedan kommer ett meddelande upp där det står något liknande "Tw launcher har stoppats".
    Kvar är samma ryckiga scrollning, att scrolla i kontaktlistan är som att telefonen lider av Parkinson. Den scollar lite, hackar upp en del av en sekund, sedan scrollar lite vidare, hackar etc. helt otroligt Batteritiden har jag naturligtvis inte kunnat kolla ännu men har inga förhoppningar. Från världens bästa telefon till världens största skit efter ics uppdateringen :-(
     
  4. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Ge dig nu... tänk att ett fåtal kan skrika så mycket..

    Gör en ren ny installation av ics så ska du se på skillnad...många får stora problem när bara en uppdatering från gb till ics görs..

    Hade du läst lite på forumet så hade du redan upptäckt det... istället för att bara spy galla..


    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  5. Frevik

    Frevik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Wow, snacka om attityd och fullständigt onödigt....
    Om man inte får ställa en fråga som kanske har förekommit innan utan måste läsa igenom hela forumet innan så borde det framgå med STOR text innan man postar utan att få omotiverad skit som reply av moderator.
     
  6. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Du behöver inte läsa hela forumet, det finns en tråd som bara handlar om senaste ics uppdatering..

    Vad är det som är skit med min reply? Det stora antalet har en fungerande och bra ics, men det är några som får problem och då skriker att det bara är skit med ics.

    Varför starta en tråd när du bestämt att dra in gb och att du hatar ics... det är väl bara att flasha in gb. Det finns guider i forumet som är satt som sticky...



    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  7. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Skärp till dig nu!

    Finns hundratals trådar för lösningar på olika problem! Speciellt många för just saker som har med ICS uppdates att göra.

    Skicka in den om du nu ska klaga så mycket, eller så lyssnar du på dom som försöker hjälpa dig!

    Du kanske inte visste det, men det finns en sök funktion i högra hörnet!

    MvH
     
  8. Frevik

    Frevik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Been there, bought the t-shirt, meet the assholess. Jag är missnöjd med hur ics fungerar på min telefon. Söker information om hur man återstöller till tidigare version. Visst erkänner har inte läst igenom alla trådar. Har använt sökfunktionen, men inte hittat rätt svar och därför startat denna tråd.
    Om detta forum inte är för oss som inte är experter, inte läser varenda tråd
    , söker hgjäl, när vi behöver det så skriv det. Skicka inte skit på oss när vi ber om hjälp, totalt onödigt nör ni vet att vi inte har kunskapen. Fyller ingen funktion, fyller bara ert eget behov av bekräftelse.
     
  9. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    417
    Mottagna gillanden:
    241

    MINA ENHETER

    Ladda ned valfri gb rom från tex samfirmare eller länkar som finns på xda forumet.flaga in med odin ,kör wipe/factory reser.sen ska det vars vara att köra på.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag kan förstå att en del blir irriterade när de ser samma fråga för femtielfte gången.

    Jag måste ändå försvara TS.

    Använder man sökfunktionen (eller googlar), så får man en "babillion" träffar.
    Det blir liksom svårt att se skogen för alla träd, så att säga...

    "Ladda ned valfri gb rom från tex samfirmare eller länkar som finns på xda forumet".
    Det finns en uppsjö varianter på roms. Är man nybörjare och aldrig har pysslat med att roota och byta rom så är det inte helt enkelt.

    TS är ute efter att återställa sin SGS2 till svensk ursprungsversion av GB.
    Han frågar efter "steg för steg hjälp". Det borde väl ta ungefär lika lång tid för en "expert" att tota ihop en sådan, som att skriva en massa inlägg om att "det finns en sökfunktion..."
     
  11. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Samtidigt som jag förstår varför folk blir irriterade så tycker jag de känns som de är lite onödigt mycket bashing av folk som ställer "fel frågor". Varför ödsla energi. Har man inget vettigt, eller orkar inte säga något vettigt, är de inte bättre då att bara rulla vidare? :)
     
  12. kochan10

    kochan10 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Jo men det finns bara 3 stycken men csc-beteckning: "Nordic Countries".

    Den information och steg-för-steg guide kan dessutom hittas här:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=62886
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1075278
    http://www.sammobile.com/firmware/?page=3&t=1&o=1&m=GT-I9100&r=1#regiona

    Den rätta firmvaran (2.3.5 XXKI8) kan laddas ner här:
    http://www.hotfile.com/dl/147636879/3cedabd/I9100XWKI8_I9100OXXKI2_NEE.zip.html
    (Eventuellt Lösenord: sammobile.com)

    *Att anstränga sig lite grann för att hitta de rätta svaren är den läxa som var och en måste göra. Ingen genväg här. Alla var noobs i början och det är inget fel på det. Jag förstår absolut TS:s frustration. Samtidigt får man inte glömma att det är oacceptabelt att förvänta sig färdiga svar bara för att man inte har lust att ägna lite mer tid åt att läsa igenom vissa trådar. Det är inte heller ok när man attackerar andra användare.
     
  13. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Och givetvis är även det det helt självklart förutsatt att man känner till exakt vad man ska söka efter...

    Frågorna liknande denna tråd kan vara ställda pga några orsaker:
    1) Personen i fråga är för lat för att söka info.
    2) Personen i fråga har sökt, men drunknar i info.
    3) Personen i fråga har sökt, men har svårt att förstå info.

    Personligen ställer jag denna typ av frågor pga alt 2) eller 3)
     
    Last edited: 30 maj 2012
  14. kochan10

    kochan10 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Det stämmer. Och hur kan man snabbast veta vad man ska leta efter?

    Personligen gör jag så här. Först går jag igenom sticky-trådar med guidar och diskussion kring detta. Sådana guider är inte bara avsedda för proffs utan framför allt för noobs. (med bilder, steg-för-steg kommentarer-det är verkligen svårt att göra det på mycket mer lättbegripligt sätt). Sedan, om det handlar om en äldre mjukvara (GB-här) så måste man tyvärr läsa igenom de äldre inläggen. Det tar ett par minuter men med nittio procents sannolikhet hittar man vad man söker där. Då det finns folk som ställt liknande/likadana frågor.*

    *Jag menar inte de omfattande ROM/MOD/KERNEL-trådarna på XDA med flera hundra/tusentals sidor ;)
     
  15. Alphashooter

    Alphashooter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur har det gått Frevik? Har du lyckats backa din mobil?
     
  16. puttePRO

    puttePRO Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej, backade jag också... denna guiden hjälpte mig..
    http://androidfirmwares.net/Guide/Details/2

    Och här hittade jag en lämplig firmware Ta en med CSC = NEE
    http://androidfirmwares.net/PhoneFirmware

    Här hittar du Odin - när jag gjordde det så använda jag 1.85, men ser nu att det finns en v3
    http://androidfirmwares.net/Tools
     
    Last edited: 30 maj 2012
  17. Droid119

    Droid119 Guest

    Helt ärligt, Om han nu vill ha tillbaka GB, han bad om EN grej så kommer du som är (moderator) och sedan är du spydig mot honom?

    Och en Factory reset hjälper oftast inte mot ett problem. Och du inte tänker hjälpa honom behöver du ju inte ens ödsla din tid att vara spydig..
     
    Arbu11 gillar detta.
  18. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Tycker att du själv kan ge dig. Ärligt talat - han skrev att han absolut inte vill ha ICS, då är det väl hans val? Det är väl ändå inte du som ska bestämma huruvida han ska ha GB eller ICS, har du någonting emot att han frågar saker på detta forum? Vill han ha GB så låt honom ha det...

    Och angående folk som säger "använd sökfunktionen" bla bla bla... Sökfunktionen på forumet är helt värdelös *Notera*(I MIN SYNPUNKT)*Notera* då det är svårt att hitta relaterade inlägg och man kan dessutom inte söka för ofta (väntetid på 15 eller 30 sekunder eller vad det nu är)...

    Hoppas att trådskaparen lyckas backa tillbaka till GB (orkade inte läsa igenom allt) och att problemen löser sig! ;)
     
    Droid119 gillar detta.
  19. Frevik

    Frevik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för svar och information!!!
    Jag har inte backat till GB ännu, nu har jag laddat ned och läst igenom hur man skall göra. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av det tidigare så gruvar jag mig lite får att något ska gå fel..
     
  20. Droid119

    Droid119 Guest

    Ta din tid och läs igenom så ska inget hända:)