Övrigt: VIKTIGT! Samsung levererar inte några blå Galaxy SIII till Skandinavien inför release

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av CDON.COM, 23 maj 2012.

  1. M++

    M++ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    CDON.COM:
    Hur är det om man ändrar sin order till en vit nu, har ni fortfarande gott om vita som ni skrev tidigare i tråden? Kommer jag få en vit i slutet på veckan alt. början på nästa vecka om jag ändrar till en vit idag?
     
  2. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    ställde frågan igen till cdon att folk får olika besked från dom, får se vad dom svarar.
    Edit:
    "Hej Hampa,

    Eftersom du har beställt före den 11/5 kommer du att få den första batchen vi får från Samsung. Exakt när den kommer kan vi inte svara på, men vi hoppas på att kunna leverera den så fort som möjligt.

    Vi går efter de uppgifter som Samsung har gett oss och senast igår hade vi information om att vi skulle få in dem i denna veckan."
    märkligt, men får väl hålla mig till tåls en vecka till så kanske det framkommit något mer.
     
  3. lindman

    lindman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Ska ut och leta en vit snart och om jag hittar en så ska jag avboka min blåa...
     
  4. Themilomax

    Themilomax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Från CDON kl 13:55

    "Vi måste tyvärr meddela att den leveransen vi skulle ha fått av dem blåa telefonen har uteblivit. Vi jagar nu ny information från Samsung. Alltså den leveransen vi har blivit lovade kom inte tillsammans med den vita telefonen.

    Vi beklagar detta. Vi jobbar hårt för att få fram ett nytt datum"

    "jagar information från Samsung"???!! kan någon förklara den meningen?

    När man väntar in tex 1000 mobiltelefoner , får man då inte någon sorts bekräftelse på det från leverantören, att något är på väg in?
    Om de inte ens fått något sådant så kan man ju tänka sig hur lång tid det tar att frakta de får andra sidan jorden.


    Jag får en jobbig känsla av att detta bara början på fjaskot
     
  5. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Tror INTE att CDON kör med någon taktik, det är väl bara som vanligt att alla på ett företag inte får korrekt aktuell information.
    Tror alltså på det som de sagt förut om att de som beställt t.o.m. 11/5 kommer att få sina blåa S3:or väldigt snart!
     
  6. Puppen

    Puppen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Du bör få en, då det står på deras sida: Leveranstid: 1-3 arbetsdagar
     
    M++ gillar detta.
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag är rädd för samma sak! Och jag sålde en vit igår, skulle ha hängt kvar med den!
    Förstår inte varför det är så svårt. Alla oklara besked skapar irritation. Ge oss klara besked istället Samsung! Så jävla svårt kan det inte vara, annars avgå!
     
  8. Mavav

    Mavav Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inte CDON. Detta är ju inte deras fel. Det är Samsung vi pratar med som sprider massa kanske och så vidare till försäljare som känner sig pliktade att ge något svar när de blir spammade.
    Lite samma stil som vi sett hos Apple, eller EA Games.

    Större chans att förlora kunder till konkurrenter om man går ut med "Det kommer ta en månad extra" dagen före mobilen släpps. Då är det som sagt smidigare att säga kanske 1 vecka, möjligtvis 2 veckor, förhoppningsvis 3 veckor, eventuellt 4 veckor. Lättare att bara vänta 1 vecka 3 gånger än 4 veckor 1 gång. :)
     
  9. Strutzen

    Strutzen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Blev att byta till en vit då jag såg att cdon hade den i lager på hemsidan :)
     
  10. Insane

    Insane Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    "Jagar information" CDON försöker få fram ett snabbt svar från Samsung Sverige som i sin tur försöker få fram information från moderbolaget i Korea och de i sin tur försöker få fram luckor från fabriken riktigt snabbt.

    Det är inte så konstigt egentligen att CDON "jagar inforamtion" och informationsflödet har varit riktigt bra från dem här på Swedroid.

    1. De har fått Ordererkännande på x-antal telefoner vid beställning
    2. De får information om leveransförseningar & nytt datum för leverans av de blå (viagra telefon?)
    3. De går ut med den nya infon till sina oroliga kunder
    4. De får ny info om ännu fler förseningar

    Jag tycker CDON har skött sig riktigt bra i det här fallet med informationsflödet.
    Jag förstår också att varken ÅF eller Samsung är sugna på att leverera ut telefoner med defekta luckor och sedan i efterhand skicka ut nya luckor, rent logistikmässigt är det inte hållbart. Ska CDON skicka ut till sina kunder, Felia till sina och vem ska stå för alla dessa extrakostnader? Samsung i sig kan inte heller rent logistikmässigt skicka ut luckan i efterhand eftersom de inte har alla leveransadresser, och att organisera ett sånt projekt där ÅF rapporterar in sån information till Samsung är ett gigantiskt projekt. Jag är rätt säker på att i de flesta ÅF's användarvillkor står något i stil med att de inte lämnar ut vår privata information till tredje part (samsung i det här fallet), och skulle de göra det är det ett brott mot deras egna villkor.

    Jag skulle till och med vilja sträcka mig så långt som att ge en eloge till Samsung Sverige som varit rätt duktiga på att informera via FB om vad som händer och varför. Äpplet hade nog inte varit riktigt lika uppriktiga.

    [edit] Jag bytte tidigare idag till en Vit då jag VERKLIGEN behöver en ny lur då mina gamla mystiskt har försvunnit förra veckan![/edit]

    //Andreas
     
    Last edited: 30 maj 2012
  11. johanLW

    johanLW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Funderade på en vit men eftersom CDON gjort väldigt bra ifrån sig låter jag det vara eftersom de säkert har tillräckligt med kunder som klagar och vill byta.

    Men vad är det som gör batteriluckan defekt? Färgen?
    Det är väl samma material som den vita och på den fungerar det utmärkt?

    Jag har läst lite att Samsung började masstillverka förra måndagen och de har en kapacitet på 5 miljoner telefoner i månaden. Dessa siffror är vad jag kommer ihåg ha läst från några användare som kommenterat, jag har inga källor.
    Med lite snabb räkning från min sida ser det ut såhär:
    ca 10 miljoner förhandsbokningar
    den blå hade fler förhandsbokningar, har jag för mig jag läst.

    Låt oss säga att en månad på 30 dagar tillverkar Samsung 5 miljoner telefoner.
    5.000.000/30 = 166.667 telefoner om dygnet.
    om de började masstillverka den blå förra veckan kanske man nu satsar 100.000 telefoner med blå färg och resten vita per dygn.
    Det borde genererat 100.000*10 dagar(det är 10 dagar isf idag)= 1 miljon blå.

    Borde man inte börja skeppa ut dessa nu om man har en sådan "grundbuffert" till ÅT? De allra första får ju sina åtminstone. Jag blir tyvärr utan i första sändningen men ser hellre att några får än ingen alls så de kan berätta hur färgen är, om den håller god kvalité samt gör att jag kommer känna att det snart är min tur att få en!
     
  12. Themilomax

    Themilomax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag skrev inte att CDON gjort fel eller missskött sig, därimot har jag inte fått en enda liten signal i form av ett mail från dom att min telefon är fördröjd, allt har man fått snoka upp själv.

    De jag menade med att jag ville få meningen förklarad var att det är väll inte CDON som ska behöva JAGA information från Samsung??!!!
     
  13. Michko

    Michko Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ändrade till en vit med. orka vänta på att den blå kanske kommer...
    Var en vit jag var sugen från första början ändå.
     
  14. slaentbjorn

    slaentbjorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Gjorde det samma alldeles nyss. Har ingen lust att gå och vänta på besked om leverans hela juni. Känns skönt att inte längre behöva bry sig om det här lilla fiaskot.
     
  15. Satoki

    Satoki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro
    *Ser längst ner att CDON.COM är aktiva och tittar på det här ämnet*

    Ge oss goda nyheter nu :)
     
  16. CDON.COM

    CDON.COM Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    467

    MINA ENHETER

    Hej

    Vi har fått lite ny info som ni nog är intresserade av.

    Helt ärligt så har vi ingen aning när det kommer in blåa SGS3or då Samsung själva inte inte vet. Vad vi vet om så kommer det troligen dyka upp en mycket liten volym till Sverige i dagarna men på denna leverans har Samsung valt att prioritera de 4 stora operatörerna och endast de kommer få tilldelning av denna minimala leverans.

    Den vita telefonen kommer att komma in löpande i små volymer den närmsta tiden.

    Vi vet att ni vill ha mer information än så men detta är tyvärr det vi vet för tillfället.

    Så fort vi får mer info från Samsung så kommer en uppdatering här.

    Mvh CDON Crew
     
    salar63, mrtroja, Bergling och 10 andra gillar detta.
  17. Themilomax

    Themilomax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack CDON :)


     
  18. TheeDude

    TheeDude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag ringde åt phonehouse idag, och tog en vit därifrån.
    Dom hade 3st kvar på sitt centrallager.
    Så dom kan ha 2st kvar med lite tur, om ingen annan tagit dom.
    Ett litet tips.
     
  19. Satoki

    Satoki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro
    Det här börjar bli riktigt löjligt. Om inte ens Samsung vet när man kommer få tag på telefoner, vem fan vet då?!

    Brukar inte vara någon som sitter och väntar på saker och ting men det här är ju riktigt amatörbeteende. Företag i Samsungs storlek ska fan inte agera på en marknad på det här sättet.
     
  20. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 089
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Efterfrågan är stort världen över, jag funderar på köra på en vit för det spelar egentligen ingen roll vilken färg man har om man kör med t ex CaseMate eller andra fodral som täcker hela baksidan och kanterna! :)