Fråga: Batterifråga

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Metadonpatient, 30 maj 2012.

  1. Metadonpatient

    Metadonpatient Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska fatta mig kort.

    Har läst lite på Sony Mobiles forum samt batteryuniversity.com om batteri-skötsel.

    Stämmer det att mobilen inte är färdigladdad så fort den visar att batterinivån är på 100%? Fortsätter den att ladda ända tills laddningsikonen försvinner? Om så är fallet, hur lång tid tar det tills laddningsikonen försvinner? 45 - 60 minuter?
    Jag har aldrig tänkt på det förut eftersom varje gång jag laddat så har det stått 100% en längre stund och det har jag tolkat som färdigladdat.
    Att jag frågar är att jag är osäker på om jag verkligen uppfattade saken rätt.

    Och, tar batteriet skada av att låta laddaren vara i flera timmar trots att den är färdigladdad? Eller det är bra eller dåligt?

    Och, är det hälsosamt för batteriet att låta mobilen vara avstängd samtidigt som man låter laddaren vara ikopplad i t.ex. en hel natt (8 - 10 timmar, eller mer)?

    Tack på förhand.
     
  2. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Den är färdigladdad när dioden lyser grönt sen är det inte som de gamla batterierna som du antagligen tänker på du behöver inte ens ladda upp till 100% för att sedan dra ur tills mobilen dör. Spelar ingen roll om mobilen är på eller inte. Tänk bara på att inte ladda ur mobilen helt för ofta då batteriet tar skada av detta.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
  3. Megalo

    Megalo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    En detalj som kan vara värd att nämna, är att dioden börjar lysa grönt vid ca 90% laddning.
     
  4. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag har läst att flera apparater laddar även efter att de visar 100 % men jag vet inte hur det är med Xperia S. Den har inte laddat färdigt när dioden lyser grönt utan då har den nått 90 % som redan sagts.
     
  5. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Är inte riktigt hundra procent säkert men är inte Android uppbyggt så att den håller batteriet mellan 90-100% hela tiden därav att dioden börjar lysa grönt redan vid 90%, detta för att inte batteriet ska ta massa stryk. Iallafall är batteriet laddat när den gröna dioden lyser, vare sig det står på 90 % eller 100%.
     
  6. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Så du menar att batteriet inte laddas mer efter att dioden lyser grönt? Så kan det väl knappast vara. Frågan är väl snarare om batteriet laddas mer efter att telefonen visar 100 %. Jag har hört att den nya ipaden t.ex. behöver laddas länge efter att den visar hundra procent för att den faktiskt ska bli fulladdad.
     
  7. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jo men den laddar inte mer än till hundra låter mer som någon bugg i iOS/ iPad. Men nu handlar inte detta om Apple så varför skulle det ens vara så till Android?

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
  8. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det brukar klämmas in ett par extra mAh efter 100%, tror inte du märker något.

    Batteriet tar inte skada av att sitta i laddaren hela tiden. Men, kapaciteten på ett batteri försämras pga av två saker till följd av det här. Hög spänning och värme, visserligen blir telefoner inte varma under laddning(som tur är) men tex datorer blir det. När ett batteri ligger nära dess maximala spänning och när det dessutom är varmare än normalt tappar det mest kapacitet, just därför brukar man rekommendera runt 40% laddade batterier vid lagring, om jag minns rätt. Men eftersom att mobilladdare slås av när de nått 100%, även om du använder mobilen ett tag, tror jag inte batteriet tar särskilt stor skada av det. Skulle dock akta mig för att spela tunga spel samtidigt som jag har laddaren kopplad när batteriet är fullt bara för att lämna med ett fulladdat batteri, då får man just värme och hög spänning.