Fråga: är ICS kernels stabila än?

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av Sajhe, 30 maj 2012.

  1. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har läst en del på XDA att alla kända ICS Kernels i nuläget har någon form av bugg som kan hardbricka Noten.
    (Se: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1633943)

    Vet någon om denna bugg fortsatt finns kvar? Reagerar då jag ser en hel del ICS Rom trådar på forumet som i så fall borde vara påverkade av denna bugg.
     
  2. Belfia

    Belfia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Alla stock kernels och cf-root kerneld har den inbyggda buggen.
    Dock så ställer den bara till problem när man gör en factory resert alternativt full wipe i recovery.

    Sen finns det ett antal Cm9 kernels som inte har buggen.

    Och så finns det 2 kernels som är byggda på samsungs källkod och där har man försökt kringgå buggen, men ingen kan vara 100% säker på dessa två ännu.
     
  3. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Kör bara abyss kernel så är de bara byta rom

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  4. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Precis, det är så enkelt att ha AbyssNote kerneln liggandes på minneskortet tillsammans med sin nuvarande ICS-kernel (vilken man nu använder).

    Om du behöver göra factory reset, full wipe eller någon annan wipe (cache/dalvik) det absolut säkraste är följande:

    1. Boota om i Recovery.
    2. Flasha AbyssNote kerneln.
    3. Gå in i Advance menyn och välj "Reboot Recover".
    4. Wipe away!!!
    5. Flasha den ICS-kernel du använde tidigare.
    6. Reboot.

    Observera dock att du aldrig kan vara 100% säker på att något inte händer med telefonen när du installerar custom kernels och ROM's.
     
  5. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Den romen du flashar har ju dock en kernel så du behöver inte flasha ics kernel som du använde tidigare.
     
  6. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Om du har flasha AbyssNote kerneln (för full wipe, e.t.c.) så måste du flasha in ICS kerneln igen, AbyssNote är för GB-roms och det går inte att boota telefonen om du har en ICS rom på den.

    Om du däremot lägger in en ICS rom via AbyssNote så behöver du givetvis inte flasha en separat kernel... :)

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
     
  7. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Men alltså, om man går in i cwm, är det väl för att lägga in en ny rom inte bara för att wipa ? :P

    Flasha abyss, wipe, flasha rom, reboot,
     
  8. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack för alla tips. Dock säger de i XDA tråden att ens ha en trasig kernel kan crasha telefonen in use från I/O stress. Alltså bör inte omflashning bara för att wipa vara safe heller... Tror faktiskt jag väntar lite med ICS. Har kört desire med GB så länge så jag kan vänta ett par veckor till.
     
  9. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Inte nödvändigtvis, på grund av buggen så är det till och med riskfyllt att köra en factory reset om man har en ICS kernel.

    Därför använder jag AbyssNote kerneln om jag vill göra en factory reset (full wipe i recovery) eller om jag vara behöver köra wipe cache/dalvik.


    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
     
  10. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Det där måste vara skitsnack. Samsung hade inte rullat ut den nu också isf.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  11. pellenoppe

    pellenoppe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    tror ju åxå att om man kör ics stock så är det inga problem att göra factory reset samsung skulle aldrig släppa en rom som man inte kunde använda fullt ut
     
  12. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Problemet är ju att de ej släppt den. Det är en prerelease som läkt.
     
  13. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Samsung har släppt ICS officiellt och de versioner som finns ute är XXLPY, SZLPF, LP9 och LQ2. Detta är således inga "läckor" utan är släppta för uppdatering via Kies eller OTA.

    ICS-läckorna är däremot LP1, LP5 och LP6.

    Buggen ligger i den firmware som kontrollerar emmc, alltså den interna disken i mobilen och kan uppstå då ett erase-kommando skickas till denna kontroller. I vissa fall hänger sig processen och skador uppstår.

    Den permanenta lösningen är teoretiskt sätt att uppgradera emmc-FW från 019 till 025 men det lär inte göras eftersom det kräver en fullständig lågnivåwipe och att Samsung mer eller mindre låser upp hela systemdisken på låg nivå.

    Att buggen uppstod med ICS beror på att Google lagt in användning av erase, tidigare utfördes bara en "snabbformatering" vid wipe men för att verkligen få bort gammal data ändrades detta. Problemet är bara att erase inte fungerar pålitligt med enheter som har 019 som emmc-FW.

    Problemet ligger alltså inte i vare sig ICS eller Samsungs ROM i sig själv utan i att hanteringen av wipes ändrats från att bara markera utrymmet som tomt (snabbformatering) till att köra full erase, vilket drar igång buggen.

    Åtgärden för att motverka detta är då att plocka bort MMC_Cap_Erase från kerneln för att därmed helt enkelt blockera erase-kommandot från att nå emmc.

    Så rent tekniskt finns alltså buggen INTE i själva ROMen utan i emmc-FW. Däremot kan den initieras med en Samsung-ROM/kernel eftersom dessa skickar iväg erase-kommandot som triggar buggen.

    Även om inga garantier kan ges för någonting betraktas dock Franco 3.0.15r4 och r5 samt SpeedMod för ICS som "säkra" kernels eftersom erase-kommandot är blockerat i dessa. Ytterligare tester är dock på G för att skapa ytterligare säkerhet och Samsung är involverat i processen, tillsammans med Google själva.

    Det finns en hel del riktigt bra trådar på XDA att läsa i fallet och mycket blev klarare då Samsung släppte källkoden.

    På ROM-fronten idag är läget annars, sammanfattningsvis:

    Läckor:
    LP1
    LP5
    LP6

    Officiella versioner:
    LPY
    LPF
    LP9
    LQ2
     
    janhol, BasRutten, Kame_boy och 3 andra gillar detta.
  14. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Fantastisk summering! Tack! Dock är jag ej helt säker på vad LPY, LPF etc reffererar till. jag antar att det handlar om modeller/firmwares. har försökt snoka runt på about phone men hittar ej. Har någon något tips?
     
  15. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Bokstavskombinationerna refererar till builds av Samsungs rom till Note. Man använder bokstavsbeteckningarna i stället för "version 1.1.2" "version 1.1.3" osv.. (obs! påhittade nummer). Dessa builds innehåller ofta en ny Kernel med samma beteckning. ROM:ar med tillhörande Kernel släpps utan changelog så det är upp till oss som användare att märka om det har gjorts några förändringar eller förbättringar.
     
  16. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag passar på att låna denna tråden då det inte är helt off topic...
    Jag har köpt en note som är låst till tre, har låst upp den och vill nu byta ut tres mög till en obrandad stock rom. Vad är säkrast i nuläget?
    1-ladda hem en obrandad GB stock rom och uppdatera till ICS via kies.
    2-ladda hem stock ICS och helt enkelt bara flasha in den.

    XDA brukar ge en massa bra svar men just nu fattar jag nada, har gått igenom chainfires tråd, dr.ketans stock tråd m.fl och jag känner mig bara dummare....måste jag inte byta csc för att få ota uppdateringar - sker inte en wipe då?J
    ag har ingen root och är inte heller intresserad av att roota eller använda cwm- vad bör vara säkrast att flasha i nuläget?
     
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vill du ha en riktigt bra ICS är det root som gäller snarare än att köra no-wipe-uppdateringar via KIES.

    Annars är en väg att flasha in senaste ICS med PC Odin, på så vis får du en 100% stock ROM från Samsung men utan de problem som uppstår då användare uppdaterar via KIES och gamla data ligger kvar.
     
    Ampakin gillar detta.
  18. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Tack!!! ;)
    Tanken var att flasha in en ren ics rom men måste jag inte wipa för att bli av med tres skit som ligger på datapartitionen? Jag har tagit hem en ren 2.3.6 rom som jag tänkte flasha, fabriksåterställa efteråt och sen flasha in ics... Kan jag skippa det mellansteget och lägga in ics direkt utan att oroa mig för att behöva utsätta mig för emmcbuggen?
     
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Problemet är att Samsungs officiella kernel lider av buggen. Det är enbart tredjepartskernels för närvarande som säkrats men då talar vi direkt root och CWM för flash.

    Du kan wipa från PC Odin.

    Läget är i korthet:

    För att slippa buggen blir det till att roota och sedan flasha en kernel där EMMC_CAP_ERASE avaktiverats. Numera är samtliga tredjepartskernels säkrade på det viset.

    Håller man sig kvar vid Samsungs egen kernel finns buggen där, än så länge.
     
    Ampakin gillar detta.
  20. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jo, så långt är jag med men sålänge jag inte wipar något bör väl stock ics vara säkert? Jag har aldrig flashat ngn androidrom tidigare men har fått för mig att en återställning efter flashning är att föredra. Behöver man det? För gör man inte det så kan jag nog klara mig med stock ;) I normala fall hade jag nog bara testat och kört på med med tanke på buggen så frågar jag en gång extra innan..Tack för hjälpen förresten!!!