Problem: Dålig/sämre digitizer

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av AtEase, 28 maj 2012.

  1. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag bytte ut skärmen, lämnade in den alltså, på min Arc för några månader sen på grund av en rejäl gul fläck på skärmen.

    Förutom bagatellen att skärmskyddet var lite snett monterat på den nya så är digitizern klart sämre nu. Det märks ofta i tex Wordfeud när man ska dra bokstäver i vänsterkanten. Men framförallt är det fullständigt värdelöst när man försöker rita i Draw Something eller duudle. Det skiljer ofta flera mm mellan var jag trycker och var skärmen ritar. Den tappar också ofta taget, om man tex bläddrar i en lista så tappar den fingret för bråkdelen av en sekund vilket gör att man ofrivilligt trycker på fel länk/meny.

    Är det nån som vet om det går att kalibrera om skärmen, eller är det bara ytterligare ett byte som gäller?

    Tar man sig in i servicemenyn och ritar streck på skärmen kan man tydlligt se att den har problem.
     
  2. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Skicka in på service igen skulle jag säga då.
     
  3. VIktoriusviking

    VIktoriusviking Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har samma "problem" på min telefon. Men för mig har det alltid varit så.
    Typ ibland när man är ute i solljus så kan man se ett jämnt mönster med prickar på skärmen, som jag tror är tryckpunkterna. Så jag trodde att det var samma på alla arcs.
    Men de kanske har på lite olika digitizers på olika arcs.

    Är du säker på att det inte var så innan du lämnade in den?
    https://play.google.com/store/apps/...vbS5iYXR0ZXJ5cG93ZXJlZGdhbWVzLm10dmlzdGVzdCJd
    Prova ladda ner det här och lek runt lite så ser du när du tappar tryckpunkterna:P
     
  4. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja, de prickarna hör till digitizern, men jag är helt säker på att skärmen inte betedde sig likadant innan. Den tog lite sämre i vänsterkanten då med, men inte som nu. Och den tappade definitivt inte taget lika lätt som den gör nu. Sambons HTC Wildfire S har ju en bättre skärm vad gäller just digitizern nu, och det är inte normalt.
     
  5. VIktoriusviking

    VIktoriusviking Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, jag förstår inte heller varför just arcens touch ska vara så:(
     
  6. VIktoriusviking

    VIktoriusviking Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det kan vara så att det är displayskyddet som är lite dåligt/tjockt eller något som göra att det blir svårare för den att registrera trycken. Annars så får du väl göra som JkJ076 sa: skicka in den.
     
    AtEase gillar detta.
  7. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag gjorde som du sa, tog bort displayskyddet och lät enbart Sonys splitterskydd sitta på. Hela problemet försvann! :)

    Dock är inte det skyddet lika bra på att stå emot repor och glidet är heller inte detsamma. Så jag köpte skydd på Kjell & Co, funkar jättebra!

    Slutet gott, allting gott ;)