Diskussion: Strul/problem eller fördelar med/efter ICS-uppdatering

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av teal, 13 mar 2012.

  1. NoSkillz

    NoSkillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har haft ICS i 1 månad nu och är tillvisso nöjd.
    Jag kör med tres original ICS och är tillvisso väldigt nöjd. Men gps:en funkar inte. Den kan aldrig låsa sig till sateliterna.. Finns det någon lösning?
    Jag har inte gjort factory reset, måste man göra det?
    Vad innebär det att göra factory reset?
     
  2. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    1: Factory Reset återställer telefonen, så att den blir som när du först satte igång den. den kommer dock ha kvar ICS som android system.
    OBS: utav erfarenhet så ska man INTE göra detta om telefonen fungerar bra. Så kolla först om punkt 2 löser ditt problem.

    2: Ditt problem med gps`n kan vara att du inte aktiverat "Googles Platstjänster"
    Titta under inställningar >> Platstjänster
     
  3. Petaflux

    Petaflux Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är tvungen att starta om routern flera gånger om dagen för att kunna ansluta till nätverket varenda gång jag har varit ute.
     
  4. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Köpte en S2 efter att ha ramlat i motionsspåret (på en rot) och demolerat min gamla Nexus One på en sten. Vägrar köpa HTC efter vad som hände här (den som orkar kan börja läsa på sidan 7 i denna tråden: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=24833&page=7)

    Jag är jättenöjd med S2:an. lätt, smidig och bra tryck i skärmen. Mediastödet däremot suger drakp__g. Jag har förstått att det fungerade bättre i 2.3 än i ICS men går det att åtgärda detta i ICS på något sätt? Lite störande att inte ens vanliga avi-er går att spela upp på denna (4.04).
     
  5. EllgeH

    EllgeH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu har jag haft ICS ett bra tag och kan bara konstaterar att "världens bästa smartmobil" inte längre är bra. Orkar tyvärr inte lägga tillbaka 2.3 eller vad det nu var innan. Är egentligen inte intresserad av alla tekniska innovationer i ICS utan vill ha en bra telefon som fungerar. Efter ytterligare två uppdateringar av ICS funkar det mesta någorlunda igen, dock inte lika bra som före ICS och framför allt är batteritiden betydligt sämre. Dessutom blir telefonen väldigt varm ibland (det verkar som om den surfar max av sig själv). Om jag skulle köpa en Androidtelefon igen (inte helt sannolikt) kommer jag definitivt inte att uppgradera om telefonen fungerar bra (som min kusin brukar säga: "Rör inget som fungerar" - kloka ord!) Är sugen på en Note, men väntar och ser om det kommer en Note med Windows Mobile 8 (det går rykten)
     
  6. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Om du hade tagit dig lite tid för att läsa i tråden, så hade du inte behövt skriva detta inlägg..jag vet att det är kanske mycket att läsa men man tycker att folk ska försöka skumma igenom iallafall..
     
  7. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Vad är det den inte klarar av att spela egentligen. Min sgs 2 spelar fler filer än min tvix hemma. Är du säker på att det inte är fel på din mobil? Jag hade iofs samma problem innan jag uppdaterade till ics
     
  8. EllgeH

    EllgeH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu förstår jag inte riktigt? Var det inte meningen att man skulle ta upp "strul" i den här tråden? Kanske gnäller jag lite onödigt mycket, men det är väl besvikelsen över att min fantastiska S2:a inte längre är så fantastisk. (Ska jag vara ärlig så hade jag nog inte varit så gnällig om den varit så här från början - den är ju fortfarande beydligt bättre än en iPhone t.ex. men...den var ju så super före uppgradering) Har läst en hel del i tråden men naturligtvis inte lusläst allt. Jag får väl vänta och se. Kanske efter nästa buggfix :) (blir batteritiden som förr kan jag definitivt leva med S2:an igen) Förresten vad gäller batteritiden, det verkar som om den är helt kass ibland och ibland rätt hyfsad? Kollar i Uppgiftshanteraren, men hittar inget konstigt som är igång. Någon som har några idéer?
     
  9. EllgeH

    EllgeH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    En liten undran: Det verkar som om en del här har Android 4.0.4, men själv har jag 4.0.3 efter tre uppdateringar. Vad kommer det sig?
     
  10. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    De som har 4.0.4 har antagligen Cyanogenmod 9 eller någon annan ROM installerad! :)
     
    EllgeH gillar detta.
  11. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    ok! När du uppdaterade till ICS, körde du en factory reset efter uppdatering?
     
  12. EllgeH

    EllgeH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Japp!

    Vad som är lite märkligt är att efter senaste uppdateringen för någon dag sedan, verkar buggen med att swype-tangentbordet låser sig ha fixats, men ovanstående problem med batteritid och värmeutveckling ha tillkommit. Dax för ytterligare en factory reset?
     
    Last edited: 4 jun 2012
  13. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    då vet jag inte vad som är fel, iofs så körde inte jag en uppdatering utan ny ren installation i Odin... och jag har verkligen inte de felen du påstår du har..allt funkar hur bra som helst... jag kan gå så längt, att detta är den bästa versionen av Android jag någonsin har kört..
     
  14. Blondy

    Blondy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 4
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P30 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Lenovo Tab 4 10 Plus
    ROM:
    Stock
    Hejsan!
    Jag känner mig fett trög, men för att rensa cashe i mobilen, visst trycker man fortfarande volym upp + mittknapp + power?
    Jag har försökt mist 15 gånger nu, och allt jag lyckas med är att starta upp telefonen....
    Uppdaterade telefonen och ville rensa cashe då jag upplever att telefonen mår bättre av det.

    En annan fråga är väl ifall någon fler har problem med att telefonen "hakar upp" sig på vissa program så just dessa program drar alla ström på bara några timmar.
    Just efter förra uppdateringen, den som kom 17 maj så hade jag en nyladdad telefon, ca 98% batteri, för att sedan, ca 2h efter så låg batteriet nere på 13% tack vare att mail-programmet sugit ur all batteri.
    Samma hände igår igen, fast då var det galeriet som dragit nästan all batteri.
    Jag hoppas ju att detta blir bättre med denna uppdatering (gjorde den nyss) men.. är det någon som har haft liknande problem och hittat någon fin lösning?
    Telefonen är helt orotad och allt vad det är, jag är inte så värst teknisk så har låtit bli att mixtra med den annat än att jag har en ny launcher.
     
  15. EllgeH

    EllgeH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo, troligen är det väl så att ICS är bra, men att Samsung misslyckats med uppdateringen, det är väl inte meningen att man ska vara ingenjör för att uppdatera sin telefon :)
     
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Känner igen mig i det du säger, när jag tog ut min SGS2 var jag skitnöjd . Efter uppdateringen, inte lika nöjd längre. Gjorde en återställning på min också men tyckte inte den blev bättre. Nu har jag bytt till en sxs och är lika nöjd som jag var när jag köpte sgs2:an.

    Det konstiga är att jag även har en Xperia ray som jag uppdaterat till först 4.0.3 och nu även till 4.0.4 och den hanterar ICS bättre än SGS2. Sony verkar med andra ord lyckats bättre med ICS än Samsung.

    Skickat från Tapatalk 2
     
  17. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Du måste ha rootad mobil med CWM för att kunna göra det! ;) Vet ej om man kan rensa cache någon annanstans utan root... Hoppas någon annan ger dig svar ;)
     
  18. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Visst håller du inne vol upp + home SEDAN trycker du in powerknappen och håller alla tre knapparna inne tills androidgubben kommer fram. Stega till delete/format cache partition med volknappen och tryck på powerknappen. Stega sedan till reboot och tryck på enter (powerknappen).
    För detta behövs INTE root.
    Radera också cachen i webläsaren.
    Enda sättet att garanterat få en bra installation av ICS är att göra en factory reset både före och efter uppgraderingen.

    Jag löste den våldsamma batteriåtgången (och värmeutvecklingen) med att ta ut batteriet några minuter och sedan starta om och ladda upp till fullt, sedan var batteritiden minst lika bra som innan uppdateringen. Precis samma sak hände vid den första ICS uppdateringen. Jag avinstallerde då också några onödiga appar, bland annat en som dokumenterat ger problem med ICS, en app som skulle tysta signalen som kom när batteriet var fullladdat.
    Tänk på att du blir av med allt vid en factory reset så gör backup om du vill göra detta.
    För mig har ICS och de efterföljand uppdateringarna enbart inneburit att min telefon har blivit bättre. Men för någon som har hundratals appar installerade kanske det kan strula så då är det nog att rekomendera att fabriksåterställa.
     
  19. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Nejuste nä, kanske inte behövs ^^ my bad!
     
  20. Blondy

    Blondy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 4
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P30 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Lenovo Tab 4 10 Plus
    ROM:
    Stock
    Tack! Det kanske är det som är problemet, jag har nog kanske tryckt in alla samtidigt. Får prova :)

    Men en fråga då igen, är det viktigt att göra en fabriksåterställning efter en sån här uppdatering också? Förstår ju att det behövs vid större, men även en så kallad buggfix. Det är ju lite energikrävande att fixa hem alla appar och alla inställningarna som man förlorar kring en återställning. :P