Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

  1. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag har handelsbanken och dom har ju världens bästa bankapp med OCR scanning och sånt, finns även till wp7. Om den inte funnits så hade jag nog köpt wp ändå men då beroende på att jag har androidplattan, hade jag inte haft den så hade jag köpt wp7 ändå och gjort räkningarna på min Desire S ;-)

    Skämt åsido. Det är helt upp till var och en huruvida appurvalet på wp är tillräckligt för ens behov, om det inte är det så köper man inte.

    Finns andra saker med min Lumia än appurvalet som irriterar mig mer men just nu så ligger irritationsnivån lägre vad det gäller den än min irritation över mina Androidenheter.

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  2. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Håller med. Olika saker betyder olika för olika personer, så enkelt är det. Jag skiter i FB, men jag har förstått att det är minst sagt viktigt för många.

    Mig med. Varför finns inte valet att radera ex alla missade samtal? Varför kan man inte få välja ifall man vill ha kalenderns innehåll synligt på startskärmen, eller ej? Visst ser jag fördelar med att ha det framme (ibland), men jag förstår inte varför man inte får avgöra det själv.

    Det irriterar mig att jag tycker Iphones kalender var både enklare, tydligare och bättre. Jag tycker att man borde kunnat överträffa dem på den funktionen, med tanke på bolagen bakom och dess kompetens.

    Det finns lite andra grejer också, men fördelarna överväger och enligt Nokia kommer framtida modeller vara mer detaljerade i just valmöjligheter etc, då de ska få ha mer att säga till om då, tydligen har MS bestämt OS på 800.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja verkligen. Att kunna sköta bankärenden vart man än är tror jag de allra flesta, med alla indianer i kanoten, håller med om är mer vitalt än att kunna lägga upp foton man tar i en app.

    Vad som är viktigast och vad som laddas ned mest är två totalt skilda saker. Det förstår du väl?
     
  4. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    För mig är det bra mycket viktigare att ta del av det mina vänner för närvarande sysslar med än att veta vad jag har för saldo på mitt personkonto. För bankärenden går det fortare att ringa för mig, alternativt sköta det via webbläsaren.
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kolla saldo är en sak. Jag menar basala saker och vitala appar.

    Jag vill inte låta nedlåtande men jag gör hellre så att jag betalar mina räkningar i alperna som i vintras än att titta på bilder ifrån kompisar. Både och går att göra i webbläsaren men det var appar som var på tapeten.

    Personlig ekonomi > nöjen i min bok. Men det kanske bara är jag.
     
  6. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nox och Dirk, hur gamla är ni egentligen? Er diskussion just nu ter sig sanslöst barnslig!

    Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2
     
  7. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Lumia 900 har börjat trilla in i svenska lager under dagen. Cyberphoto.se säljer den till kampanjpris över helgen för 4590:-. Jag har själv beställt hem en för att se om den känns lika bra som 800'an. Det kanske är värt att gå upp en storlek för att få större skärmyta.

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1135421

    Edit: Electroworld kör samma pris fram till 3 juni.
     
    Last edited: 2 jun 2012
  8. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Själv börjar jag närma mig 30 år för att direkt svara på din fråga. I övrigt tycker jag att vi endast utbyter åsikter kring vad vi själva anser vara viktigt.
     
  9. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Dirk tycker att det är viktigare att betala räkningarna i alperna men du tycker att det är viktigare att ha koll på dina vänner.

    Ni får väl göra era val efter det men er diskussion såg sanslöst barnslig ut, ok, enbart under dessa två inlägg då men det blir lixom ett krig om två åsikter känns det som.

    Samtidigt så ska jag inte tjafsa om det, är snart 50 och farfar så jag kanske ska hålla käften som yngsta dottern säger ibland ;-)

    Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Man blir ju nästan lite sugen på att byta till Handelsbanken enbart pga denna quote.

    Jag sitter och handknackar OCR nummer varje månad på ett antal räkningar då jag i grund och botten avskyr autogiro då jag tycker att man förlorar kollen på vad som dras då. E-faktura föredrar jag helt klart i så fall.

    Men jag skulle vilja slippa mata in alla dessa tråkiga OCR nummer varje månad på de man får i brevlådan.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    29 fylldes förra torsdagen!

    Ja lite så. Det är nog inte vi som är för unga utan @_z_ som är för gammal ;) No offence där z. Vi är alla vänner här!

    Handelsbanken kickar ass. Har allt på e-fakturor och godkänner allt genom telefonen. Enda gången jag behöver dra igång min bankdosa är när jag skall lägga till ett nytt konto då detta är spärrat, med rätta, i mobilappen.

    Autogiro vill jag inte ha då jag inte känner att jag får kontroll på mina kräkningar då.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Låter ju underbart. Ska absolut kika vidare på saken.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Om ni inte ser mig mer här så är det för att jag idag i 33 års ålder ska skejta igen för första gången på många många år.

    Wish me luck! I need it.
     
  14. jollelund

    jollelund Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    1 219
    Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Lycka till! Jag känner mig Bambi på en bräda redan vid 27 års ålder ;)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
    dannejanne gillar detta.
  15. Kenntak

    Kenntak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Iphone
    Platta:
    Sony Z4 tablet
    Dark side

    Hej! (Lång text)

    Efter att varit Android användare sedan Magic och medlem på detta underbara forum sedan Heron. Har jag fått pröva mina beskärda delar av Android och olika enheter. De märke jag inte testat och använt är väll några små billiga tillverkare.

    Iaf, Android är perfekt på många sätt, kommer ihåg när man satt och uppdatera olika sidor osv bara för att se om ens uppdatering släppts till Heron, förväntan och besvikelsen i ett.

    Sitta och Roota, SU, och allt vad Android tillät, det gav ett djup till telefonen och det gav ens telefon det där extra. Nä nu är jag trött på min Android, vi rootar och pillar och i ett troll slag var telefonen fräck igen.

    Men tydligen blev man lite äldre(?), det där pillandet man alltid gillat avtog lite, man sökte olika roms som gav en hyfsad batteri tid, inga FC och slippa små frysningar, och snabb respons när du väll tryckt.

    Jag blev väll aldrig riktigt nöjd, alltid var där något ur prestanda och system som gick lite långsamt eller strula. Jag har ju pillat på Iphone(slå mig inte) och telefonen som så kommer jag aldrig äga, men det funkar perfekt. Tryck och direkt är du där du bör. Android gör samma sak, dock med lite mikro lag, något fint FC eller så går det som tåget in i funktionen.

    Nu skall jag inte klanka ner på Android, jag älskar systemet!

    Tyvärr var oturen framme igår, min Sony gick sönder, eller skärmen. Jag knäckte den egenhändigt. Sånt brukar hända med jämna mellanrum..

    Körde och skulle köpa en ny telefon och då jag är ganska up to date om telefoner osv. Tack till Swedroid och andra sidor för det!

    Stod i butiken och för första gången så visste jag inte vilken telefon jag skulle ta, inga bestämda steg och ett velande av magnitud. Säljaren försökte hjälpa mig, Pröva Samsungs nya, Lg:n är helt ok. Sonys nya säljer väldigt bra osv osv.
    Jag är ju väll inläst i telefonerna och har prövat de flesta i olika situationer.
    Dock locka inte någon!? Android telefon mig, tankar som, Designen på de telefoner är otroligt tragisk, i princip alla hade rundade hörnor osv. Den telefon som stack ut lite var Arc men den har jag redan ägt. Tänkte att jag struntar i designen för 2 sec.

    Min cpu gick över till Systemet, och jag kom fram till att jag tröttnat på Android, det har blivit för mycket.
    Lägger du dig i High-end segmentet så är alla telefoner precis likadan(tror ni förstår). Och det locka tyvärr inte. Iphone gick bort...

    Det var då jag tog steget över till Windows och då Nokia Luma 800!
    Inget fart monster, inte den fetaste skärmen, kameran slår ingen. Minnet är inte något stort, batteriet är medel, en del funktioner finns inte, appar?, ja listan kan göras lång.

    Dock gav den mig något annat, en telefon. Missförstå mig inte, Android är en bra telefon, men Nokian och Windows 7.5 gav mig något jag inte kan sätta fingret på. Det funkar!

    Nu är jag ingen Fanboy, förutom att jag har något emot Appel,men då telefonerna, datorerna osv är inget jag avskyr eller har emot.

    Nu kommer vi till Apparna, Efter en del funderande kom jag på att jag hade flertal appar i mina Android, men i slut ändan använde jag bara 2-3 st. Och i dagligt bruk blev det högst en. Och dessa finns till Nokian.
    Så någon förbrukar i appar var jag inte..

    Slutsats

    Eftersom appar för mig, var "bra att ha" men tog i princip bara plats. Blev Nokian en jävligt bra kompromiss, Jag har en handfull appar, men samtidigt en rapp telefon som levererar. Stängt eller öppet system. Den funkar, rullar på, och jag är Jäkligt nöjd!


    Dock inte sagt att en dag prövar jag väll något nytt igen men just nu är jag nöjd! Är Appels nya en snygg och schysst telefon är jag nog där och tittar också.

    //Kenntak
     
    Stedad och Dirk Diggler gillar detta.
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Haha, du låter precis som mig i min "Varför WP7"-tråd! Det är något speciellt med OS:et och Nokian. Det känns bra, fungerar bra och ser bra ut. Det är bra helt enkelt. Problemfritt. Enkelt. Fungerande.

    Alla OS har sin lilla nisch. Android har vissa problem men man kan göra precis som man vill. IOS är en glorifierad app-launcher. WP7 är låst och saknar appar.

    Man skall ta det man är bekväm med.
     
    Kenntak gillar detta.
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag klarade mig undan med stort skrubbsår/blåmärke på ena smalbenet, litet sår på ena armbågen samt ett stort ömt blåmärke på ena höften efter en megafail som känns rejält vid varje steg jag tar...

    Kroppen är inte lika mjuk som när man var ung.
     
  18. waspman

    waspman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tackar för tipset.
    Känner att det är dax att byta ut min Galaxy Mini och Nokia N8.
     
  19. scanie

    scanie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Nu ni grabbar ska ni veta att jag är tillbaka till min Lumia. Jag pallade inte lagget på min Android mer än en dag. Eller, en halv dag blev det ju eftersom batteriet tog slut pga wakelocks..

    När telefonen dog kl 16 igår kom jag ihåg varför jag inte orkade med Android mer.
     
  20. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Valkommen hem :)
     
    scanie gillar detta.