Fråga: Garanti med yakju

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av MaxaaN, 28 maj 2012.

  1. MaxaaN

    MaxaaN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    ROM:
    Cyanogen
    Hej! Jag funderar på att byta från yakjuxw till yakju på min gnex, men vill gärna ha kvar min garanti. Har jag kvar min garanti om jag flashar in yakju? om inte, kan jag göra något för att få tillbaka den?
     
  2. Swendroid

    Swendroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Garantin "försvinner" såvitt jag vet. Men det är ganska enkelt att göra om den till yakjuxw igen. Själv följde jag den här yakjuguiden https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1017440 och där följer det med ett toolkit med ett option som heter typ "unroot/back to stock".

    Skickat från min GN
     
  3. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det råder lite delade meningar om det. En del säger att Anovo kommer att ta ut avgifter och peka på att det inte är originalimage i (https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=984511#post984511), andra har frågat Samsung Sverige (https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=993022#post993022) och fått svaret att de inte bryr sig, och slutligen en liten vink om att man kan få sin enhet fixad med utbytt image, men att det kan vara lite av ett lotteri, läs härifrån och två inlägg neråt (https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=984073#post984073).

    Vill man göra vad man kan så återställer man till yakjuxw och låser sin bootloader, men om det är likt någonting i stil med hur HTC hanterade sina Nexus One-ärenden så kommer telefonen att fixas utan krångel så länge det är hårdvarurelaterade fel. Jag har inte behövt skicka in min lur på garantiärende än, så jag baserar det hela på tidigare inlägg och hur min Nexus One tog fyra vändor till verkstan under garanti och jag hade olåst bootloader samtliga gånger och en av gångerna hade jag en ny image installerad som jag inte återställde.
     
  4. heyjohnnypark

    heyjohnnypark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt vad senaste ordet är, men Samsung hävdar väl bestämt att det är Google som står för mjukvaran på svenska Gnex? Då bör de väl inte bry sig om man byter mjukvara? Just saying...

    Sen torde det inte spela någon roll om man reklamerar pga hårdvarufel.
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Är inte ett av de största kruxen att, när man lämnar in enheten för reparation så går man (ofta) genom en service-mellanhand och inte via tillverkaren? Och att det är mellanhanden som klubbar igenom ärendet som garantiärende vs servicekostnadsärende.
     
  6. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Wellwellwell, jag mailade Anovo (eller "Service Nordic - Regenersis" som de kallar sig nu) med frågan om vad som skulle hända om man skickar in sin trasiga telefon (jag tog kass mikrofon som exempel) med en image som inte är original. Här har vi svar(t på vitt):

     
  7. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Då låter detta lugnt tycker jag :)
     
  8. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Då undrar jag hur noga du passa på att förklara mjukvaran till personen på Service Nordic - Regenersis?

    Efter som att det inte direkt finns någon "Samsung orginal" till just Nexusen utan Google yakjuxw och Google yakju... Så vitt ryckten säger så är det ju samma mjukvara bara det att en heter xw mer. Personen på Service Nordic - Regenersis kanske tänkte om det är typ CyanogenMod eller liknande ändring i mobilen.

    I och för sig ska man hård dra det så "inte är avsedd för den enheten" så är väl allt öppet för tolkning av Service Nordic - Regenersis fortfarande... Den skeppades med yakjuxw alltså är inte yakju avsedd för svenska marknaden och då ska man betala...
     
    Last edited: 29 maj 2012
  9. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det ska jag tala om för dig att detta är exakt vad jag skrev, sen får man dra egna slutsatser:

    Jag med många andra äger en Samsung Galaxy Nexus och är nyfiken på vad
    som inbegrips i ett garantiärende. Galaxy Nexus ingår i en serie
    telefoner under familjenamnet Nexus som är tätt sammabunden med Google
    och deras operativsystem Android.
    Denna familj är lite speciell eftersom den lite mer än många andra
    modeller inbjuder till modifikation av mjukvaran som finns i enheten.
    Detta ställer till det lite för oss konsumenter när vi till exempel
    gjort modifikationer av mjukvaran och över en tids ägande av telefonen
    kan hitta problem med hårdvaran.
    Jag anser att om det är ett hårdvarufel (högtalare eller GPS-enheter
    som slutar fungera, digitizers som beter sig oväntat, osv, osv) så ska
    det inte spela någon roll om det är utbytt mjukvara i enheten, det ska
    gå på garantin som följer med enheten. Om man däremot kan peka på att
    det är mjukvaran som ligger till grunden för problemen, då är det en
    annan situation som jag är mer benägen att acceptera att betala
    avgifter för.

    Här kommer ett scenario som jag vill att ni bedömer om det hamnar
    under garanti eller under arbete som innebär servicekostnader jag
    måste stå för:
    Det finns ett par olika varianter av Android till Galaxy Nexus, där en
    verkar inriktad till Europa och en verkar inriktad till USA. Det finns
    mycket enkla möjligheter att installera den USA-inriktade versionen på
    telefoner sålda med den Europa-inriktade varianten och jag undrar vad
    det skulle innebära för ett garantiärende om jag lämnar in en enhet
    som har USA-varianten av Android, men där mikrofonen har slutat
    fungera. Är det då så att jag ändå måste betala avgifter för att få
    min enhet lagad, av den anledning att det finns en mjukvara som inte
    levererades med telefonen?
     
  10. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Med denna fråga tycker jag personligen att svaret var av typen god-dag-yxskaft...

    Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
     
  11. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Ja exakt ett riktigt politiker svar både ja och nej i samma...
     
  12. vespaman

    vespaman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag kan väl personligen gissa att om du backar till original innan du skickar in, så blir det garanti. Kanske även garanti om du skickar med din egna fw, men där tror jag att det är stor risk att serviceavd. flashar tillbaka till den version som hängde med luren, eftersom dom 'vet' att dessa är kompatibla. Detta skulle jag kunna tänka mig att man som kund kan få betala en slant för. Möljligen skickar dom tillbaka luren med vändande post om det är fel image, eftersom dom inte vill ta bråket med kunden, och ber kunden backa till original för att dom ska ta emot den som ett garantiärende.
    Garanti borde det dock ändå vara på själva felet om det är av sådan karaktär.
    Här skall man dock tänka på att många fel kan vara 'standardfel' som killarna/tjejjerna på serviceavdelningen känner igen och kan fixa i sömnen - utan att flasha om luren.
    Dock finns det nog en stor risk att luren blir wipad, speciellt om man har 'fel' image i den när man skickar in den.
     
    Last edited: 3 jun 2012
  13. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag antar att du läste https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1021646#post1021646
    och i och med detta inlägg ville ge en lite utförligare tolkning av svaret jag fick från Anovo? Eller missade jag något?
     
  14. vespaman

    vespaman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER