Tele2 +46

Diskussion i 'Applikationer' startad av kruso, 1 jun 2012.

  1. kruso

    kruso Guest

    Hittade ingen tråd för denna.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.optimobile.traveler&hl=sv

    "Med Tele2 +46 kan du ringa hem billigt när du är utomlands.
    Med Tele2 +46-appen kan du som har Tele2-abonnemang ringa hem och ta emot samtal via WiFi när du är utomlands. Du ringer självklart med ditt vanliga telefonnummer. Då kostar samtalet lika lite som ett samtal inom Sveriges gränser. Det enda som krävs är att du laddar ner appen och har tillgång till WiFi på resmålet, då kan du ringa med appen via Internet (istället för telenätet). Den du ringer till hemma behöver inte ha appen.

    Det här är en tidig version av tjänsten och vi uppskattar feedback på Tele2 +46."

    Vad tycker ni om appen?
     
  2. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Du kunde postat den i apprekommedationer :) men självklart verkar det vara en bra app som ska testas.
     
  3. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tackar :) Den har nu laddats ner perfekt så jag nästa vecka skall ut och resa medans min fru är kvar hemma :)
     
  4. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Grymt bra initiativ, skönt att ha när man åker på semester. :) Tack för tipset!
     
  5. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Sinnessjukt! Trodde aldrig att en operatör skulle gå i denna riktningen! Heja heja! :)

    Den fungerar även utmärkt i Sverige, vilket är bra om man har dålig täckning exempelvis (samtalskvaliten var riktigt, riktigt bra), eller om man vill köra flygplansläge och spara batteri! :)
     
  6. desireHD

    desireHD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Då får man hoppas att dom andra aktörerna följer efter.
    Men tycker det är besynnerligt med tanke på allt snack om att ta betalt för ip-telefoni. Kovändning?
     
  7. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Men det är ju precis vad de gör, tar betalt. Med appen kopplas samtalet ihop med ditt abb och kostnaden blir som inrikessamtal. Så förstod då jag infon på Play.

    Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
     
  8. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Om jag förstår rätt så ringer jag kostnadsfritt till Sverige när jag är utomlands och när jag har wifiuppkoppling med tele2 unlimited :D
     
  9. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Ingen vänding engligt mig.
    Det de vill ta betalt för är samtal över data med andra tjänster, skype tex.
    Det de lanserade nu är samtal över Wifi, och den samtalet kan de ta betalt för.
     
  10. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Samtidigt skulle t.ex Telia aldrig införa något sådant här. Visst ser det bra ut på pappret, men i den långsiktiga kalkylen finns det väldigt många anledningar att hålla sina kunder borta från sådana här lösningar.
     
  11. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Vilka då?
    Tycker det är en smart grej, de kan ta betalt, utan att använda sina egna nät liksom.
     
  12. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    så det kostar inget om man kör med Volym och vad kostar det om man ska ringa med WiFi inom sverige?
     
  13. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    dom vill no bara lätta på trycket på deras nät
     
  14. jimli128

    jimli128 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Precis.

    Och det blir ju såklart mycket billigare än roamingsamtal när man är utomlands.

    Ngn som har provat appen? Hur tycker ni att den fungerar?
     
  15. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det här är precis rätt väg att gå, en enkel analys av marknaden och därefter en anpassning till rådande läge, inte som andra operatörer som håller på att stoppa in mer och mer förbud och begränsningar. Jag drar gärna en parallell till hur Spotify konkurerade ut musik-avdelningen på piratebay.

    Vad efterfrågar konsumenterna? > Billigare samtal, framförallt då de är utomlands

    Hur löser konsumenterna det idag? > Skype, Viber etc (VOIP)

    Vad kan Tele2 göra bättre än konkurenterna? > Erbjuda en integrerad lösning som ej kräver att andra sidan har en klient (åt något håll). Skype kan t.ex. erbjuda en liknande lösning men det blir inte lika användarvänligt med ett annat nummer och separat räkning.

    Jag ska testa nästa vecka i italien, återkommer med feedback.
     
  16. kruso

    kruso Guest

    Fungerar riktigt bra, speciellt med tanke på att det är en tidig version. Hoppas den förblir kostnadsfri. Alltså att det bara kostar samtalstaxan.
     
  17. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    http://www.tele2.se/mobilabonnemang/plus46.html
    "I normala fall kostar tjänsten 39 kr (engångsbelopp) på din faktura, men om du aktiverar appen under beta-perioden så får du tjänsten gratis."
     
  18. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag har nu testat appen under veckan och har lite feedback som jag tänkte skicka till Tele2:

    Appen är i en tidig version och behöver en del jobb, men när väl anslutningen är upprättad så fungerar samtalen riktigt bra. För att kunna konkurera fullt ut mot andra tjänster så anser jag dock att en sms-funktion saknas.

    Som så många andra hotell så testade jag appen på ett öppet trådlöst nätverk som krävde inloggning via ett webbgränssnitt. Iom detta så hade appen lite svårt att ansluta och det krävdes ofta omstart av appen för att få den att koppla upp ordentligt. Här finns gott om utrymme för förbättringar.

    Knappsatsljudet borde gå att stänga av, låter alldeles för mycket.

    När jag avbröt ett samtal efter feltryckning så ringde det ändå i andra änden och när personen svarade så hade han ett samtal i 15 sek med endast tystnad tills han la på.

    Slår man ett nummer så gör appen ett uppslag i telefonboken och skriver vem man ringer. Det vore smidigt om man istället kunde slå personens namn i "T9" och på så sätt snabbt få fram numret. Att gå via telefonboken är lite bökigt.

    Samtalslistan borde integreras med den inbyggda, så att både utgående och inkommande samtal listas ihop oavsett på vilket sätt samtalet kopplats fram. Detsamma borde gälla den önskade SMS-funktionen. Det enda skillnaden på standardfunktionerna bör vara hur samtalet eller sms:et initieras.
     
    Tele2Anders gillar detta.
  19. Tele2Anders

    Tele2Anders Infant Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    8 jun 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej,

    jag är produktchef på Tele2 med ansvar bl.a. för +46 tjänsten. Vi är väldigt tacksamma för all feedback vi kan få på hur ni tycker tjänsten fungerar. Vill ni inte skriva på offentliga forum går det lika bra att använda "tyck till" funktionen i appen, eller PM'a mig här.

    Som redan nämnts i tråden så är detta en BETA version och det är vår avsikt att fortsätta utveckla tjänsten baserad på den feedback vi får från er. BETA betyder även att allting inte fungerar perfekt, vi har bl.a. haft lite problem med aktiveringsprocessen (utskick av SMS PW) under den senaste veckan, men det är löst nu.

    SMS finns självklart med på ritbordet, om/när/hur beror på hur hett eftertraktat det är av våra kunder, så fortsätt hör av er angående detta så får vi se om det kan bli ngt...

    Ja, här finns det tweakningspotential, man är lite begränsad till hur OS/Device hanterar detta men det är ngt vi tittar på för att förbättra.

    Appen ska använda den generella Android inställningen, men på vissa devices kan det funka dåligt, är det på din SII?

    Ja, med SIP/VoIP så kan det här bli resultatet när servern inte får ett korrekt "lägg på" kommando från klienten, uppstår typiskt om appen tappar anslutningen under pågående samtal. Vi kollar på tweaks här också.

    Ja, här finns det också förbättringspotential.... lite svårt att få det att bli bra på alla skärmstorlekar med sådana fält, men det är ngt vi tittar på. Vi hoppas få till en lite större genomgång av GUI't under hösten. Har ni andra ideer om knappar, menyer etc så hör gärna av er.

    Det kan bli lite rörigt i samtalslistan med dubbelposter och att det saknas samtal i "native" listan etc. därför vi beslutade att hålla det så enkelt som möjligt i början, dvs i appen ser man bara samtal som faktiskt hanterats av appen. Vi ska kolla på om vi kan få till en snyggare lösning men tillsvidare behåller vi det nog såhär om ni inte skriker alltför mycket....
    För en eventuell SMS tjänst så håller jag fullständigt med dig.

    Stort tack Ziq för kommentarerna!

    Som sagt, har ni tips och ideer så hör av er.

    /A
     
  20. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Ah, det har du visst rätt i, för mig som inte använder den inbyggda dialern var det dock knepigt att komma på - en länk till den inbyggda inställning kanske kunde vara bra?

    I konkurrende lösningar som t.ex. Viber så fungerar det klockrent vad jag sett.

    Jag har kört appen lite i Tyskland nu.
    På hotellet - porten verkar vara spärrad och jag kan inte koppla upp. Någon form av diagnostikruta som säger vad som verkar vara fel vore trevligt i en framtida version. Viber fungerar dock utmärkt så det kanske vore en idé att ha ett lite mer dynamiskt portintervall som appen testar sig igenom? Det kanske är så redan nu men isåfall så finns det iaf utrymme för förbättringar!

    På kontoret så kopplar appen upp och det går att ringa, men inget ljud kommer fram i någon ände, detta oavsett nätverksstyrka.

    Ni kanske borde ha en rapportfunktion för att skicka in felrapporter? På så sätt skulle ni kunna få in loggar från problematiska nätverk och lättare kunna identifiera problem.

    Ser fram emot framtida versioner!