1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Ingen skolmotivation

Diskussion i 'Off Topic' startad av MaXmeOliver, 12 apr 2012.

  1. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag slår igång någon bra platta med AC/DC eller lite Rolling Stones och bara försvinner in i en annan värld, liksom. Lättast blir det ju om du kan hitta ett studiesätt som du trivs med, det gör det så mycket enklare.
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 395
    Mottagna gillanden:
    2 135

    MINA ENHETER

    This ^. Så bra så det förtjänas att citeras så fler kanske läser.
    Får mig dock att tänka på min gamla lärare i historia på gymnasiet, han brydde sig inte om vi kunde exakta datum för en händelser så länge som vi visste anledningen till händelsen. Givetvis ska man ha en bra uppskattning om tiden.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  3. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Jag hade ochså tappat motivation, fast när jag började i gymnaset så blev det roligt att gå till skolan (till och med längtade dem första veckorna :cool:)
    nu har det ju ändras med GY11 det som behövs är svenska 1 & mattematik 1B (olika på olika utbildningar) och histora 1b och sh1. tror det är dem ända typ(?)
    instämmer (iof "bara" på första året)
    min lärare har typ samma inställning, sen handlar det mesta om att få allmänbildning...

    kortfattat gymnasiet kommer var roligt om du väljer det du vill! så gå på mag känsla gå inte efter kompisarna!
     
  4. mickeyman

    mickeyman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När man har problem med motivationen så gäller det att plugga smartare.
    En liten hjälp kan vara att se över sitt sätt att arbeta, kolla in denna länk:

    http://www.student.umu.se/digitalAssets/83/83356_kompendium-plugga-smart.pdf

    Och nää jag lever inte som jag lär, jag ligger 14 dagar efter schemat.

    Har slarvat bort hela helgen, sitter nu med värsta ångesten och 40 sidor biokemi...
     
  5. Azylum

    Azylum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Syrran hade också motivationsproblem med plugget, men hennes problem var att hon inte trivdes i klassen eller på skolan. Nu har hon iaf sökt en musikal-utbildning inne i stan. Så förhoppningsvis blir det lite bättre för hennes del. Så valet av utbildning kan ju spela roll också.
     
  6. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Jo, ska gå en linje jag verkligen gillar (IT-Säkerhet) och tydligen är det ganska slappt med läxor. Men problemet är att jag känner liksom ingen anledning att plugga. Har 3 saker att lämna in imorgon/idag, och har inte börjat med 2 st.
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Fråga dig själv. Vill du se en förändring?

    Du ser ingen förändring om du inte gör en förändring.
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag var FANTASTISKT skoltrött när jag gick sista åren i grundskolan. Helt sjukt trött.

    Jag såg det som att jag bara behövde precis för att komma in på min linje. Saken som jag trodde då, som också är sann, är att man endast använder grundskolebetygen en gång. Det är för gymnasiet.

    Gymnasiebetygen är därför jävligt bra att jobba på. Det är där du lägger grunden för dina studier till det arbete du förhoppningsvis vill ha i framtiden. Jag slackade efter lite på gymnasiet också och fick IG i två ämnen. Spanska B och Matte B. Spanskan spelade absolut ingen roll eftersom man kunde räkna bort XX antal poäng ur potten och ändå få ett vettigt snitt. Låg runt VG på allt. Inte nog till att kunna söka till Chalmers.

    Problemet där var att jag nu i efterhand hellre hade pluggat mer då under de tre åren. Matte B fick jag läsa under 1 vecka vilket var helt jävla vansinnigt sjukt snabbt. Det gick med ett G nära VG som tur var. Jag ville bara ha betyg i ämnet.

    Nu sökte jag in till en annan utbildning och så här långt efter (är 29 år idag) spelar mina gymnasiebetyg absolut ingen roll.

    När du fått första arbetet så lever du på erfarenheten. Med det sagt är det aldrig fel att ha bra betyg. Det kan hjälpa till ifall du och en till har exakt samma kvalifikationer och är lika trevliga.

    Med det sagt är det aldrig fel att ha bra betyg. Jag önskar att jag hade kämpat mer nu i efterhand och jag kan lova dig att INGEN önskar annat. Förutom a-lagare möjligtvis.
     
  9. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Ord.

    Även om jag själv har haft väldigt lätt (ligger runt 20 i snitt) så hade jag utan problem kunnat nå upp till 21-22 om jag hade valt att bry mig om betygen. Jag brydde mig inte om betygen så länge jag klarade det, men för mig gick det bra ändå.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Precis. Att lyckas utan betyg går absolut men desto fler misslyckas. Det är dock de som lyckas man ser. De som misslyckas gör sig inte till känna lika mycket.
     
  11. Droid113

    Droid113 Guest

    Själv märker jag av så här med två veckor kvar till sommarlovet att jag inte har samma motivation för skolan som jag haft tidigare, men det går hyfsat bra ändå. Blir givetvis en enorm skillnad när det är ett ämne jag är intresserad av, och i nuläget har vi väldigt få sådana.

    Skolmotivation går ju inte på ett ut, utan det finns många variabler som påverkar. Det handlar ju inte bara om längtan till att komma till nästa steg (i ditt och mitt fall gymnasiet) utan även om hur man mår osv. Tycker du ska försöka klura ut vad som inte funkar och försöka "reparera" det.

    Hoppas du kommer in på rätt linje och så nu då! :)

    Menar du Logistik eller ska du söka till en ny utbildning? :P
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    De betyder ingenting i varken den logistikutbildning jag går nu eller ifall jag hade sökt en till :)
     
  13. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Svenska MVG
    Engelska MVG
    Språk (tyska) G
    NO-ämnen MVG
    Teknik VG
    SO-ämnen VG
    Slöjd VG
    Musik MVG
    Idrott & hälsa MVG
    Hemkunskap VG
    Bild G
    Matematik G

    blev kontentan av det hela.
     
  14. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Lite roligt är att jag har fått MVG på alla nationella prov vi har haft ...