Sömmarn kömmer; och vad läser vi då??

Diskussion i 'Off Topic' startad av dannyh, 29 maj 2012.

  1. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Yees. Följer hårt trådarna med sommartema. Vad har los gentes (folkens) tänkt att grotta ner sig i för litteratur? Aktuell årstid är så väl lämpad för tillbakalutad fantasi.

    Tar mej just genom finfina gamla brevromanen Dangerous Liaisons (alla minns småtrevliga filmen Cruel Intentions som löst utgick från denna). Efter denna ligger Roland Hassel-romanen Botgörarna på vänt. Denna serie borde få sej ett uppsving. Vad säjs om "jag stod tomhänt som en låginkomsttagare efter avtalsrörelsen", eller varför inte "den goda stämningen rann av mig som en halvliter på en svensexa".


    Själslig bildning kommer iform av myntaren till ordfallet: Hur kan något vara stöld som redan är stulet? All egendom är stöld. Taget ur gamla What Is Property?


    Fyll på gott folk! Är intresserad av fina SF samt övrig skönlitterära tips.

    "Monsier knows better than i do that to lie with a girl is only to make her do what she likes doing. It's often a far cry from that to making her do what we want her to do."



    Med RAY via tapatalk
     
    Last edited: 29 maj 2012
  2. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Jäkla tapatalk som inte fattar formatering. </b> Hur får man till radbrytning? ENTER verkar funka dåligt.

    Med RAY via tapatalk
     
  3. MangeS2

    MangeS2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Läser mycket biografier utav kända musiker, mest hårdrock, då jag är väldigt intresserad utav det.

    Johnny Cash
    Ozzy
    Motorhead

    Har plöjts igenom.

    Men har även tidigare läst mycket böcker som filmatiseringar kommer ifrån, då böckerna brukar vara betydligt bättre än filmen.
     
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 127
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Just nu läser jag "I Am Spock", biografi av Leonard Nimoy. Intressant för en gammal Hobby-Trekkie.
    Har parallellt med den läst "Spook" av Mary Roach. En bok om vetenskap vs Spöken, Nära döden upplevelser och medium. Underhållande och intressant.

    Har en hel hög böcker på lager inför sommaren, allt från "Live from New York: An Uncensored History of Saturday Night Live" till "God is not Great" av Christopher Hitchens.
    Inte så mycket fiction denna sommaren (om man inte räknar in religion)...
     
  5. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Den om Lemmy, var det white line fever? Lästeden för några år sen. Minns att där var en del roliga passager.
    Läste för övrigt nyligen ut första Game of Thrones första boken. Ganska kul att läsa trots att jag sett serien.

    Med RAY via tapatalk
     
  6. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Kommer också att plöja Game Of Thrones under sommaren. Är halvägs igenom första, och sedan blir det nog andra. Har serien på datorn så det kan nog bli tid för att klämma den också ;)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  7. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
  8. MangeS2

    MangeS2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Yes white line fever, svårläst eller trög bok, hade problem med den då den inte var så sammanhängande.

    Boken om Ozzy var dock klockren.
     
  9. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Apropås sommartråden. Nej tack. Inte jag. Huruvida Björn (eller kanske Tomas?) tar studenten nästa vecka eller inte, så har det inget med mitt läsintresse att göra.
    Mvh Dan

    Med RAY via tapatalk
     
    Last edited: 29 maj 2012
  10. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Låter som att du (Keyser) pendlar åt mystik, eller kanske new age-hållet? Vad kan du säga om denne Leonard (Spock), nå särskilt vi oinvigda kan glädja oss åt?

    Enig i att white line fever var trög. Sista fjärdedelen har legat oläst i 8-9 år.

    Game of thrones-böckerna liknar serien (vice versa) väldigt mycket, men där är många fina scener att bita i som inte kom fram på film. Utan att avslöja för mkt så är det bra när Ned och Cersei pratar ensamma :) Tro nu inte att jag pajat nåt, för händelseförloppet är svårt att förutsäga. Dessutom kul med Aryas fäktningslektioner med Syrio.


    Med RAY via tapatalk
     
  11. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 127
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Snarare tvärt om. Spook-boken är högst kritisk till hela grejen. Och God is not great är inte direkt någon hyllning av religion/vidskepelse heller :P

    I Am Spock är rätt underhållande, kul att läsa om hur serien skapades, om galna fans och allt som hör till att vara känd. Boken innehåller en del kortare inre dialoger mellan Leonard Nimoy och Spock som stundvis är helt lysande. Har dock inte kommit mer än 1/4 in i den än så länge.
     
  12. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Läste lite om God is not great på wikipedia. Verkar som han skyller allt på religion. Jag menar att funnes inte denna, så hade man slagit ihjäl varann i hudfärgens namn. Och det sker ju redan. Mänskor (inklusive mig själv i högsta grad) är irrationella och fördomsfulla. Finns inget bra alternativ så hjälper det inte att ta bort nåt "dåligt". En oläst boks kritik :)

    Hörde som sagt om denne Leonard på radio en gång. Verkar som lite sär karl, i bästa mening. <br /> <br />

    "Man nickade och bekände sin längtan efter kaffe "


    Med RAY via tapatalk
     
    Last edited: 30 maj 2012
  13. Wasabi

    Wasabi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a
    ROM:
    Stock
    Det jag har att läsa just nu är
    Brewing up a business
    Beer is proof god loves us
    Conversations with myself
    The emperor
    Trainspotting (Orginalspråk, kommer ta ett tag..)
    Ready player one

    Så.. Jag har en del att göra i solen, när den nu än behagar att visa sig.
     
  14. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Conversationa with myself; det är Mandelas bok?

    Hitta inte min aktuella bok när jag skulle ta spårvagnen till sverigematchen. Fann istället fram Predator: Sout china sea. Läste den för två år sen och börja nu om, jisses vad bra den är. Löp och köp säjer jag till den som gillar story, spänning och förstås predator :)


    Med RAY via tapatalk
     
  15. Droid113

    Droid113 Guest

    För närvarande segar jag igenom I mördarens nät, har läst två tredjedelar men fortfarande inte kommit in i den. :mad:
     
  16. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Om boken inte bits så kasta den. Min fruga har den hårda vanan att dumpa en dålig bok i pappersåtervinningen. Senast var det "en doft av apelsin" som blev recirkulerad.
    Åhå. Beställde från finfina sidan bokbörsen Senecas Om livets korthet. Vilken läsning, balsam och chili för själen.


    Med RAY via tapatalk
     
  17. Wasabi

    Wasabi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a
    ROM:
    Stock
    Det är den andra boken, den som mest innehåller brev och dagboksgrejer. Rätt intressant dock.
     
  18. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Läser just nu Steve Job's biografi. Väldigt intressant.

    Efter det skall mästervärken i serien A Song of Ice and Fire (Game of Thrones) åtnjutas.
     
  19. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Steve alltså. Bara sett omslaget, där ser han inte lite pösig ut. Men men.

    Återgått till utmärkte Michelle de Montaigne med sin Essayer i tre delar. Vad sägs om följande rader:

    >Dessutom finns det ingenting som retar mig så mycket hos dumma människor som det här att de är mycket mer belåtna med sig själva än vad någon förnuftig människa rimligen kan vara.
    Det är de enfaldigas lott att se över axeln på andra människor och att alltid återvända från striden uppfyllda av ära och jubel.
    Halsstarrighet och fasta övertygelser är det säkraste beviset på dumhet. Det finns väl inget så självsäkert, beslutsamt, föraktfullt, eftertänksamt, allvarligt och högtidligt som en åsna?<


    Med RAY via tapatalk
     
  20. Azylum

    Azylum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En drös gamla kalle anka tidningar (co o pocket osv.) i hammocken. Inte mycket som slår det :D