Hur lägger du upp din ekonomi?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid113, 5 jun 2012.

  1. Droid113

    Droid113 Guest

    Som rubriken lyder så undrar jag hur ni lägger upp er ekonomi i hemmet, har på sistone blivit rätt så intresserad av ekonomi och vill gärna observera och ta lärdom av hur andra lägger upp det hela och vad de gör med sina pengar.

    Själv lägger jag upp min ekonomi såhär:

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Mina intentioner är inte att skapa någon "skryttråd", utan en tråd där de som vill kan dela med sig av tips och knep för att få ut så mycket som möjligt av sina pengar.

    /Lupizza
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Automatisk överföring till någon sorts sparform direkt när lönen kommer in är riktigt bra tycker jag. Då saknar man inte pengarna som man kanske gör om man själv för över.
     
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 014
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Det varierar kraftigt hur månaderna ser ut men normalt sett har jag väl fasta utgifter på runt 9k (boende, el, telefon, busskort, bil etc).
    Sen försöker jag spara undan ~2000 - 6000 varje månad. Har ingen direkt vettig sparform utan flyttar bara undan pengarna till ett sparkonto. Det tar emot att flytta tillbaks pengarna när de väl försvunnit från lönekontot, så det är en helt ok sparform för mig.

    Resten bränner jag på mat och andra aktiviteter.
     
  4. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag sparar undan 5000 sedan har jag ingen plan alls för vart mina pengar tar vägen.
     
  5. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Minskat utgifterna rejält dom senaste fem åren
    Har gjort av med alla avbetalningar osv sedan länge

    Mobilerna kör kontantkort

    Har bara dessa i fasta utgifter ihop med min sambo
    • Hyra - el och värme ingår
    • Internet
    • Försäkring - bil & liv

    Sen lägger vi undan minst 10' varje månad
    Så behöver vi köpa något så köper vi allt kontant

    Så jag är riktigt nöjd med min ekonomi idag!
     
    Last edited: 5 jun 2012
  6. carbson

    carbson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har heltidsjobb o får ut cirka 17000. Lyckats spara 2000 :- på tre år. Inte jättebra ekonomi. Inga lån. Inga avbetalningar. Skaffade bil för en månad sen. Inga utlandsresor utan bränner bara allt på öl, mat, aktiviteter, konserter, prylar o akvarium (som är hobbyn.)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  7. resorb

    resorb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Med 2 små barn hemma har det tagit en del på ekonomin sista 3 åren. Tanten får ut ca hälften av sin motsvarande lön när hon gått hemma på barnledighet :(

    Har sett till att jag får nästan alla räkningar per månad (jämnare utgifter).
    Bostad, 2 bilar (båda i 40tkr klassen och med helförsäkring), telefon, el, bredband, ungarnas försäkringar m.m. m.m. ligger totalt på ca 13000kr/mån. Sen tillkommer mat (inkl blöjor, hygienartiklar m.m) på ca 5000kr.

    Så, hej då med 18k/mån. Sen lägger vi undan ca 3-5000kr/mån. Är ändå ganska nöjd med ekonomin trots allt. Inget på avbetalning, förutom billånet då.

    Det som äter störst hål i plånboken är biljävlarna. Soppa, försäkring, skatt, service/underhåll, värdeminskning, lån (på ena bilen). Slår man ut det på per månad kostar bara dom runt +5000kr..