Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nix men det lät jag ingå i "annan skärm" :)

    Är nyfiken på hur skärmen beter sig för övrigt på 900. Om den är lika skön att titta på och lika bra responstid då tekniken skiljer sig lite.

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  2. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag har haft min 900 sen igår kväll och kan konstatera att skärmen är helt underbar att titta på, dock är den lite kallare i tonen. Tyvär är den inte lika underbar att pilla på! Den lider av någon slags eftersläpning i touchen som gör att den inte hänger med fingret till 100%. Nokia har sagt att detta är ett mjukvarufel som kommer att lösas i nästa stora uppdatering (okänt datum) så det har inte direkt med skärmtekniken att göra. Måste också säga att jag saknar det rundade glaset nu när det är borta, vanesak såklart, men ändå!

    I övrigt är det en större version av Lumia 800 och om det är bra eller dåligt är nog väldigt individuellt. För mig som har relativt stora händer ligger den väldigt bra i handen. Även trevligt med lite större text på websidor osv. Den har WiFi-tethering men inte NFC.
     
    dannejanne gillar detta.
  3. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

  4. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Lumia 900 har också högre 3g-hastighet.

    Lumia 800

    HSDPA 14.4 Mbps, HSUPA 5.76 Mbps

    Lumia 900

    HSDPA, 42 Mbps; HSUPA, 5.76 Mbps
     
  5. Klazzon

    Klazzon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia Z3
    Platta:
    Xperia Z2
    Hej,
    Lite snabba frågor som jag skulle vilja veta svaret på. Eventuellt dax att byta...
    Många saker är säkert redan besvarade men...
    Kan den hantera mp3 utan special ala iPhone?
    Exchange? Står inte i klartext, är det outlook likt?
    Blåtand, kan man skicka bilder, filer direkt till ex. Datorn utan mellanprogram?
    Har den glonass-stöd för gps?
    Radio?
    Hur mycket minne kan man använda/sätta i?

    Mvh
    Magnus
    Skickat från min X10i via Tapatalk 2
     
  6. scanie

    scanie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Som standard så måste man använda Zune för att lägga in musik. Dock kan man göra en liten ändring i registret på datorn så att man får upp telefonen som en extern enhet och då ska det gå bra att lägga in lösa mp3or.

    Exchangestödet är riktigt fint och epost-klienten är enligt mig väldigt smidig och snabb.

    Blåtandfrågan kan jag inte svara på, använder det aldrig.

    Den använder inte Glonass.

    Radio finns, som vanligt så behöver man använda hörlurar som antenn.

    Du kan inte utöka lagringsutrymmet på telefonen, men integrationen med Skydrive riktigt bra så du behöver egentligen inte ha mer än 16GB för att klara dig.
     
    Klazzon gillar detta.
  7. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Tycker du att alla ord i samma färg ser likadana ut, eller vad menar du? Jag poängterade att det står om det är utgående eller inkommande, men du vill gärna att olika ord har olika färger?
     
  8. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Nokia valde att lansera den i USA som förstaland, och efter att ha skummat igenom de olika 900 som finns ute i Europa, så är den nog ingen vild gissning att MS hade mycket att säga till om det valet.

    En skillnad som jag såg är att 900 i USA får Nokias logga på vänstersida, medan den andra
    'versionen' får loggan mittpå, som på 800.

    USA ser inledningsvis ut att bli både först och ensamma och 4G-versionen, men det dröjer nog inte länge innan det lanseras i fler länder.


    I början när 900 dök upp på sidan så stod det att den hade en lite mer uppdaterad mjukvara pga LTE, jag minns att jag läste det i någon tekniktidning och då gick jag in på sidan och kollade. Men detta har varit korrigerat ganska länge nu, och jag tolkar det som att de helt enkelt ändrade sig. Såg att 900 som släpptes i Tyskland hade Windows Mobile, 5,7 som OS, och jag som hela tiden trott att de skrivit fel och egentligen menade 7.5.

    Sorry, men detta är mer än en bild. Här kan du läsa mer.


    http://wmpoweruser.com/windows-phone-8-handsets-skulking-around-down-under/
     
    Last edited: 6 jun 2012
  9. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Det tycker jag är ett nog så bra betyg. Att göra det snabbare än IOS är väl en omöjlighet då de var först, men att komma före Android, som funnits längre, och inte bara att man är snabbare, man visar att man kan hålla högt tempo och hålla hög klass. Imponerande.

    Ser du inga skillnader i samtalslistor, bland kontakter, etc, eller är de identiska där?

    Jag såg att 900 skulle ha "samtal väntar" men den funktionen har i alla jag på min 800, och då antar jag att även ni har det?
     
    Last edited: 6 jun 2012
  10. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Office i Lumian och MS Office 2010 Plus (på datorn) och Office web apps känns inte synkade fullt ut. I Lumian och på datorn klaffar det bäst, men i Skydriven så tror jag något blivit fel,det står ibland att det inte blivit synkat fullt ut.

    Är det bara att finna sig i det då det är så det är, någon som stött på något liknande, eller kan man göra något åt det?
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tack!

    Med responstid så menar jag dock hur snabb skärmen är att uppdatera sig i ms (millisekunder). Suddar saker och ting ut sig mer vid rörelse på skärmen?
     
  12. scanie

    scanie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Det släpptes en uppdatering till 900:an igår, dock bara till AT&T-kunder. Nokia skriver att den kommer att släppas till övriga inom kort. Dock stod det ingenting om att känsligheten för touchen skulle ha ändrats. I och för sig så var change loggen ganska knapphändig, jag citerar: "a multitude of minor fixes".
     
  13. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Hm, hur är det med uppdateringar för Lumia 800? Är det fortfarande den som kaosar till ljudvolymen som är den senaste?
     
  14. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Kan inte komma på någon skillnad direkt, är det något specifikt jag ska leta efter? Samtal väntar (parkera samtal?) har jag på båda telefonerna.

    Skärmen har inte mer ghosting(?) än vanligt. Texten är läsbar även när den scrollas.

    Antar att de uppdateras först för de har flest kunder. De skrev också "“In addition to the enhancements mentioned, we’ll be rolling out new updates and surprises in the near future to all Lumia 900 users, so stay tuned! “ så förhoppningsvis kommer det mer godis i den uppdateringen.
     
    dannejanne gillar detta.
  15. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Med samtal väntar så menar jag att man kan ta emot samtal, ringa upp ett nytt, under pågående samtal. Man kan göra allt det som man kan göra vanligtvis, men även när man är mitt i ett samtal, om du förstår hur jag menar.
    I och med att nästa uppdatering (12140) tydligen ska förbättra och som de säger "Advanced settings for calls and messages" så undrar jag osökt om det verkligen kan stämma att det inte finns skillnader nu när det t.om rör sig olika modeller. Ser du inga skillnader i ex antal nr per kontakt, i den sk vanliga samtalslistan, där man i 800 inte kunde fördela och se bara in eller ut.

    Det låter nästan som att de är identiska, förutom storleken, och det får mig att nöja mig än så länge då det verkar vara fler modeller på gång med fler uppdaterade finesser.

    Kalendern är också densamma antar jag?
     
    Last edited: 7 jun 2012
  16. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Ja allt det där om samtal fungerar och jag ser inga skillnader alls i kontakter eller kalendern heller. En sak som skiljer är autoroteringen som reagerar mycket snabbare. Det finns säker fler små ändringar som inte har någon större inverkan på användarupplevelsen.
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Sådär då var man kund i Handelsbanken istället. Tack ni som gav info om deras bradiga mobil app!
     
  18. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Trevligt! Hur lång tid tar det att genomföra ett bankbyte? Jag sitter med Swedbank och är inte helt nöjd.
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tog typ 30 minuter på banken sen är det klart i det stora hela (lönekonto, autogiron flyttat etc.).

    Sen tar det några dagar innan jag får hem kortet o lösen till internetbanken. Men sen är man good to go typ. Går fort och smidigt. E-fakturor o sånt får man fixa själv när jag får mitt kort.

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
    Stedad gillar detta.
  20. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Hm, jag blir nästan skrämd av att folk väljer bank efter sin telefon :P
    Är det bara jag som hellre kör app-löst men med bra service?