Behöver hjälp att jämföra en mobil-kvartett

Diskussion i 'Allmänt' startad av Auster, 7 jun 2012.

  1. Auster

    Auster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har uppmärksammat att det finns ett antal trådar med önskan om hjälp med var etcetera. Jag har läst igenom trådar som behandlar ett par av de telefoner jag undrar över, men de jämförs inte med varandra. Jag vill alltså redan här be om ursäkt om tråden är onödig, eller felskapad.

    Saken är den att jag sitter på en riktig gammal android-mobil, och känner att det börjar bli dags att byta. Har rootat och lagt in custom Rom, men den stackarna ger snart upp ändå. Det är främst fyra mobiler som jag kollat på, men eftersom jag inte är någon teknikkunnig användare känns det som ett par råd på vägen vore bra.

    Det rör sig om:
    Xperia U
    Xperia Sola
    Htc V
    Motorola Razr

    Xperia U känns sjukt prisvärd men är ändå lite borträknad, eftersom jag fattat att det inte finns minneskortplats. Det känns rätt illa.
    Htc V, och här kommer första frågan, har endast enkelkärnig processor, och hur mycket kommer jag sinkas av det? Hur stor skillnad är det, och exakt vad är det som skiljer arbetsmässigt mellan enkel och dubbel (för jag utgår ifrån att det inte är så enkelt att den dubbla är dubbel så snabb, utan att det rör sig om sättet processorn arbetar).
    Xperia Sola, läste jag hade problem med filmning. Sola och Htc V ligger på samma pris (ungefär) och frågan är då om Htc:n vore ett dumt köp. Och slutligen Motorolan som ligger någon hundring över dessa, men det är ändå ingen större prisskillnad, och den är kanske värd den lilla skillnad som finns, eller?

    Smärtgränsen går vid 3000, eftersom jag studerar och känner att jag inte kan lägga hur mycket som helst på en mobil. Samtidigt som det vore trevligt att få något som håller ett tag framöver.

    Hoppas på ett eller annat inlägg, gärna från ägare till någon av telefonerna, om lite omdömen och köpråd.

    Ber än en gång admin. och andra om ursäkt om detta är ännu en vettlös tråd, som stör. Då ber jag dig/er plocka bort den direkt.

    Tack på förhand, hur som.
     
  2. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Galaxy Nexus. Du kommer inte ånga dom tre-fyra extra hundralapparna, den är bättre hårdvarumässigt än någon av dessa. Plus att den får uppdateringar av Google och har ett sinnessjukt utvecklarstöd. :)

    - Motorolan är låst går inte att roota, vilket gör att den kommer åldras väldigt snabbt.

    - Man ska hålla sig borta från HTCs billiga modeller (det är deras kassakor, som mest säljer pga varumärke), dom är aldrig prisvärda för den hårdvaran man får. Fråga alla som köpt Wildfire och Wildfire S.

    Sonys alternativ är faktiskt helt okej dock för priset, om du verkligen inte vill lägga ut för en Nexus. Förlusten ligger dels i processorn/grafikchip och skärmen, men det är mjukvarusidan som är den största förlusten.
     
    Auster gillar detta.
  3. Auster

    Auster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar! Nu får jag tänka om. Tur att du upplyste mig om den låsta Razrn, hade varit en miss av mig att köpa den.
    Förutom Nexus, inga andra förslag med maxpris 3000?
     
  4. skaft

    skaft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Motorola går att roota och det är lätt också. Däremot så har den en låst bootloader som gör att det inte går att lägga in customrom på den på ett vettigt sätt.
     
    Auster gillar detta.
  5. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Auster gillar detta.
  6. Auster

    Auster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag ber att få tacka igen. Då kanske Razrn är tillbaka i spelet igen, eftersom jag mest är intresserad av att roota för att kunna nyttja appar som kräver det. Custom-Roms har varit behövligt på min gamla telefon, men det kanske inte är lika behövligt på denna.
    Jag har insett hur sjukt svårt det är att välja, tycker mig hitta en vettig mobil, läser lite om den och finner oväntade brister, osv. Med detta sagt, ni som har bättre koll än jag: finns det några äldre modeller som håller fortfarande, och som är goda köp? Tänker på tidigare modeller av HTC t.ex.
     
  7. Xaz

    Xaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Köpte nyss ny mobil jag med i samma prisklass, landade dock på Samsung Galaxy S Advance, jävligt trevlig lur!
     
  8. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Skulle försöka hitta en Galaxy S2 för under 3000 antingen begagnat i bra skick med garanti (väldigt lätt hittat) eller vänta på någon kampanj där de säljs lite billigare... kommer rätt ofta såna nu för tiden. Skulle köpa en till syrran härom månaden för samma pris och kunde inte hitta en annan mobil som var lika kompromisslös. Med undantag för Galaxy Nexus då. De mobilerna jag kollade på var Razr, Arc S, Nexus och S2. U, V och Sola hade inte riktigt hunnit ut på marknaden, men de är ändå inte bättre. Slutade med en S2.
     
    Auster gillar detta.
  9. Auster

    Auster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack än en gång. Det verkar som man kommer tillbaka till S2 eller Nexus hur man än vrider och vänder på det. Jag får väl avvakta och se om de sjunker ytterligare, eller vänta in info om problemen med övriga löser sig.
     
  10. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    S2 är väl lite gammal vid det här laget ;)

    När jag kollade på ny lur tog jag en Galaxy Note i princip endast pga skärmen. Annars hade jag nog suttit och valt fortfarande...