Är det enbart jag är trött på Samsung

Diskussion i 'Allmänt' startad av donuts, 8 jun 2012.

  1. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Jag har under den senaste tiden stört mig allt mer på Samsung, överallt står det om deras mobiler och de toppar de flesta sidorna. Bland annat på prisjakt är det tre samsung i topp, HTC som var tidigare inom de högsta placeringar ligger idag enbart på en 8 plats. Jag har även testat Samsung mobiler och jag kan inte förstå varför de har blivit så pass populära? Note är en allt för stor mobil, som inte lämpar sig för de flesta och även deras nya galaxy s3 är på gränsen för att vara allt för stor. Men trots detta köper folk Samsung mobiler även att de känns som billiga leksaksmobiler. Det största problem med Samsung enligt mig är att deras mobiler känns opersonliga och det är ett för stort fokus på att glänsa i prestanda tester.
    NI som väljer att köpa en samsung mobil, beror det på att media målar upp deras mobiler till skyarna eller har samsung fått en kultstatus som Apple?
     
  2. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Fast media har inte direkt hypat samsung telefonerna förens de redan brutit igenom, faktiskt. Att DU tycker att Note är för stor för de allra flesta är din åsikt, jag gillade min skarpt. Att sgs2 aldrig fallit mig på läppen är en annan femma och jag håller med om att både den och sgs3 brister i kvalitetskänsla, men helt ärligt så är det upp till var och en.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    för min egen del köpte jag en sgs och tycker den har varit helt jävla kanon. bra byggkvalite tappat flera ggr och har alltid hållt, lätt,smidig ingen sketen äcklig metall som får luren att kännas som att bära runt på ett bräckjärn. Det enda som jag stört mig är halheten i plasten. Min galaxy nexus är för hal även om det är hanterbart och galaxy s 3 är som ett inoljat bremen-luder. men överlag gör ju samsung helt klart jävligt bra mobiler annars skulle dom inte ligga i topp.

    Dock håller jag med dig om att man är trött på samsung på ett sätt, inte för att deras lurar ligger i topp, det förtjänar dom när dom gör så fina telefoner som dom gör. Jag stör mig på att dom gör så jävla många telefoner.. dom verkar ha total hybris och ska göra lurar och plattor i precis alla storlekar man kan tänka sig.
     
  4. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Bäst skärmar, bäst prestanda, inte så svårt val mao.

    Nu kör ju jag Nexus iofs, skulle jag inte göra det hade jag nog satsat på Sony som om imponerar med transparens o uppdateringar, men de ligger oftast lite efter Samsung med hårdvaran.
     
  5. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Mjo verkar helt sjukt hur populära dom plötsligt blivit efter S2. Visst dom har bra prestanda men jag är ändå så besviken över hur alla deras mobiler är så väldans stora och har sånt blankpolerade plast skal som inte alls ser highend ut om man jämför med htc ex.
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    dom är inte som htc som lever på utseende av highend men levererar sämre. Samsung Ser highend ut tycker jag men känns billigare.. levererar dock över förväntan.
     
  7. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Tragiskt nog så ligger det något i det. Nu har jag inte valt Samsung för dom tilltalar inte mig i sitt formspråk, och för mig är det (tyvärr) en viktig sak.

    HTC gör fortfarande väldigt bra telefoner, men dom har helt enkelt hamnat på efterkälken när det kommer till att leverera i högsta klass. Det är helt enkelt för många småmissar för tillfället för att kunna ta sig tillbaka till toppen.

    Under tiden har Samsung ridit på sin framgångsvåg och gjort sjukt bra pr för sina produkter och smidet medan järnet är varmt. Var nyligen i Thailand och det gick inte att gå eller åka en meter utan att det var stora billboards med Samsung. HTC hade just släppt sin hetaste produkt sedan Desire, och jag såg knappt en skylt någonstans...
     
  8. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Är väl inte trött på Samsung egentligen. Tycker de gör bra mobiler, bra prestanda och bra kvalité...även om det bara är plast. Men det har sina fördelar oavsett vad man tycker om det. Har en HTC Legend liggandes här hemma och den känns ju som en tegelsten jämfört med min SGS2. Vilket är lite smått sjukt med tanke på att det bara skiljer 10g (har jag för mig)! Antar det har med kompaktheten att göra till Legendens nackdel? Men antar glappet skulle bli större ju större mobilen är. Så en Legend med 4,3" skärm kanske skulle väga 50g mer..

    Annars gillar jag båda märken! Men just nu tycker jag Samsung gör snäppet vassare mobiler. Det enda jag troligen inte gillar med nya SGS3 är den blanka batteriluckan, men jag har då inte sett den i verkligheten, så låter det vara osagt ändå. Annars tycker inte jag Samsungs "leksaksmobiler i plast" känns så billiga. Lätta men ändå redigt stryktåliga, enda nackdelen är att de är relativt hala. Önskar de kunde haft lite av en gummiyta på batteriluckan istället, HTC Desire hade en bra bakdel. Tycker dock faktiskt till och med nya One X är tämligen hal, inte alls samma kvalité som min gamle Desire.

    Det som även jag stör mig på, som någon också nämt innan, är att Samsung gör alldeles för många modeller! Känns som man spottar ut lurar på löpande band att det är nästan bäst att hålla sig till deras high-end lur, för annars blir jag lätt snurrig över vad som kan tänkas vara relativt bra i det breda fältet bakom. :P

    Men det här med storleken, det är ju en smaksak. Onekligen finns det ju en marknad för större mobiler, annars hade man inte sålt så många. Tror inte folk köper det bara för att...vill man ha små mobiler så kommer man inte köpa de större och tillverkarna kommer tvingas ner i storlek för att sälja lika mycket. Personligen anser jag Note är för stort för mig, men som man har läst finns det en marknad även för denna modell, om än lite mindre. Men jag skulle bli förvånad om vi kommer se större mobiler än de senaste toppmodellerna i framtiden. Möjligen om det blir mindre döyta runt skärmen och samtliga kapacativa knappar blir till mjukvaruknappar i nedre delen av skärmen. Men de blir ju lite av en "synvilla". Skärmen blir större, men ändå inte då knapparna tar upp den yta som de kapacativa/fysiska gör idag. Tidigare ville man göra mobilerna mindre och mindre, med smartphones däremot vill nog majoriteten ha betydligt större skärm med tanke på vad man gör med sin mobil i dagslägen som man inte kunde innan. Det gäller inte bara att spela snake och ringa/sms:a. ;) Bättre spelgrafik med en himla massa nya tasks man kan utföra på sina mobiler idag kräver större storlek på skärmen.
     
  9. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag är inte trött på Samsung. Har goda erfarenheter av deras produkter.
    Däremot är jag trött på fanboiismen runt märken. Personer som totalt vägrar inse brister med sin egen vara, hur dumma de själva framstår medans de blint bara hävdar att 200p i något bench hit eller dit gör att min telefon pissar på din etc.

    All konkurrens är bra konkurrens och själv tänker jag uttnyttja detta faktum till max för att hitta telefonen jag för tillfället vill ha och behöver. Oavsett om det står Samsung, HTC, Sony eller annat på den. Märkestrogen, det tänker jag då inte va! ;)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
    droidbobby och dannejanne gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det jag inte gillar med Samsung är deras plastighet som dem har på varenda telefon. Samsung telefonerna känns för jävligt plastiga. HTC tycker jag, gör mycket bättre kvalité :)
     
  11. lillmait

    lillmait Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan bara svara för mig själv. Jag tog steget in i smartphone världen när SGSII kom o det var "jizz in my pants" upplevelse då, en helt sjuk upplevelse. Sitter idag med en blå SGSIII och är riktigt nöjd med den. I mitt tycke gör Samsung jäkligt bra smartphones där av valet. Samtidigt tycker jag att det är bra konkurrens mellan dem olika företagen det gör att dem alla pushar allt hårdare för att få fram ny teknik.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har egentligen inte så mycket emot olika märken (förutom Apple). Det är köparna bakom märkena som bekymrar mig i de flesta fall. De hängivna fanboysen. Sen att den breda massan bara köper det populära som de egentligen inte behöver är en helt annan sak :)
     
  13. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Du stör dig på Samsung, hmm...
    Enkel lösning, köp ingen Samsung.

    Problem solved? Japp, tänkte väl det.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
    mikaelgo gillar detta.
  14. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Har använt lite alla möjliga märken och började med Samsung med SGS. Har gillat det sen dess. Tycker om deras sätt att tänka. Låg vikt är t.ex. väldigt viktigt. Är tacksam för valet av plast genomgående i alla mobiler för vikt och hållbarhet. Helt rätt tänkt! Inga alltför utstickande kameror som känns/blir repiga, bra kvalitet på knappar, osv. Även i S3 tycker jag att designen är helt rätt. Leksaksmobiler håller jag inte med om. Att göra en tung mobil är inte svårt, att skapa en lätt mobil med samma prestanda är ingenjörskonst! Respekt!

    Gillar att de krämar på rejält inte bara på "gigahertz och upplösning", utan verkligen sett till att välja hårdvara med omsorg .T.ex. Gorilla glas, eller GLONASS. Inget slår t.ex. wolfson ljud-chippen i SGS och SGS3. SGS hade problem i början med GPS men det åtgärdades med mjukvara och blev väldigt bra sen när problemen retts ut, men kompetent hårdvara där i övrigt. Pentile har inte stört mig, i alla fall inte mer än vad jag stört mig på de LCD-skärmar jag sett.

    Nu senast har jag Galaxy Note och tycker att storleken är perfekt. Smaksak förvisso, men mig passar det utmärkt. Rätt tänkt än en gång.

    Som någon nämnde är det störande att det bara är toppmodellerna som fungerar kompromisslöst. Mellansegmentets mobiler är så dåliga att de ger de bra mobilerna ett dåligt rykte. Önskar att Samsung respekterade mellansegmentet mer.
     
    Last edited: 9 jun 2012
  15. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Håller med dig om allt utom detta: "SGS hade problem i början med GPS men det åtgärdades med mjukvara och blev väldigt bra sen när problemen retts ut". När köpte du din SGS? Mig veterligen fanns ett hårdvaruproblem, som Samsung vägrade erkänna existerade, men som åtgärdades i oktober 2010. Dock var det inges som mig veterligen lyckades få sina SGS att fungera bra med GPS utan att gå via det kända hårdvaruingreppet.




    Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
     
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    min gps hade flyt och jag köpte min mer elle rmindre precis när dom kom ut. Den funkade perfekt men jag är medveten om att de flesta hade problem ;)
     
  17. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ptja jag hade stora problem med låsning i början men bytte mellan custom rom:ar friskt det året och så småningom märkte jag att det inte var några problem längre. Minns inte exakt när eftersom det användes så sällan ändå. Tog för givet att det löste sig nån gång vid någon uppdatering. Nu har tjejen ärvt den och GPS fungerar klanderfritt. Utan hårdvaruingrepp.
     
  18. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Gillar både Samsungs materialval och design. Hade gärna haft en fysisk hemknapp på min Xperia S. Samsungs gränssnitt är också helt ok. Känns som en väl sammansatt helhet med en del riktigt bra förändringar av standardandroid, t ex inställningarna i notifikationsfältet. Dock tråkigt att en stor del av touchwiz går ut på att försöka sälja grejer till en via olika hubbar.

    Att de väljer plast som material tycker jag bara är bra. Metall gör mobilen onödigt tung och stör signalen. Kommer definitivt aldrig att köpa en mobil i metall.

    Överhuvudtaget tycker jag de gör ett bra jobb i att ta fram helgjutna mobiler med få svagheter, t ex Galaxy S2.
     
  19. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Såg en SIII i verkligheten för första gången idag. All min avsmak för Samsungs plasttvålar fick vatten på sin kvarn. Och denna gång är det inte ens en överdriven nedsättande Benämning. SIII är bokstavligen en plastTVÅL. Det ser ut som om den doppats i fernissa, så vidrigt blank är den. Nexus är uppenbart den enda Samsung som är användbar.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  20. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har med en nexus och den är ju så vidrigt jävla ashal att man är tvungen att sandpappra skiten för att få ett vettigt grepp.