Problem: Gulaktig fläck på skärmen??

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Jockejo, 17 mar 2012.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Möjligen kan det vara en sådan lång tid om reparationsfirman som används har hög belastning, och händer oftast sommartid. Normal tid är snarare 5-14 dagar. Mer än det, så skall du reagera och då få en bra orsak till varför och då förstås kräva en utbytesenhet.
     
  2. AllDante

    AllDante Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tjena gott folk, lämnade in min SXS i torsdags förra veckan på Tele2 i Helsingborg p.g.a gula fläckar, random omstarter, kunde dö helt plötsligt och glapp botten.
    Fick då ett nr så jag kunde se servicen på Anovo men dom har inte ens fått in luren, vad tycker ni? ta ett snack med Tele2 Hbg eller finns där någon tidsbeg på hur länge den får ligga utan att bli fixad?
     
  3. drbrain

    drbrain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Såg "gula fläcken" på min idag... har haft den sedan lanseringsdagen och inte sett något innan :(

    Orkar inte läsa igenom hela denna tråden om det tagits upp innan, men hur hanterar CDON dessa ärenden? (om någon vet)
    Har ju ingen lust att vara utan mobil i 1-3v direkt...
     
  4. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Jag ska precis skicka in min till deltaservice via cdon. Har för mig att någon nämnde att det tog 1 vecka. Deltaservice är tydligen mer pålitliga och snabbare än tex Anovo. Hoppas jag inte får äta upp mina ord. Återkommer med mer info.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  5. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Yes, tog lite drygt en vecka för mig. Mediamarkt skickade min till Deltaservice
     
  6. henc

    henc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag lämnade in min XS till NETONNET i Malmö för gulafläcken problem. De använder deltaservice. Jag lämnade in en söndag och fick tillbaka telefonen kommande onsdag, snabbt! Hela skärmen byttes ut, dock så fungerade inte närhetssensorn då jag fick tillbaka telefonen. Efter bakrep så var hållaren till närhetssensorn utbytt vilken nu fungerar. Bakrep tog 1 vecka (detta var dock över i förra veckan med en arbetsfri dag).
    Deltaservice verkar vara mkt snabba!
     
  7. henc

    henc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Efter utbytt skärm för gulafläckenproblem så noterade jag följande:
    Utomhus i solsken så kan man se ett punktformigt mönster jämnt fördelat över hela skärmen. 11 punkter i horisontalled minst dubbelt så många i vertikalled (orkade inte räkna alla). Punkterna framträder bara vid en viss reflektion mot solen (men framkallas lätt genom att vinkla skärmen mot solen i olika vinklar). Mönstret kan ses även om skärmen är aktiv eller släckt. Punkterna ses som mkt små vita punkter (prickar) jämnt fördelade över hela skärmen.
    Punktmönstret verkar alltid vara identiskt dvs punkterna är alltid på samma plats över hela skärmen. Punkterna känns som ngn form av reflektion mot ngt konstruktionsmässigt i skärmen.
    Jag har inte lyckats framkalla punktmönstret inomhus med hjälp av ngn lampa.
    Jag kan dock inte säga om punktmönstret fanns på min gamla skärm innan den blev utbytt.

    Är det ngn som har upptäckt ett punktmönster på sin skärm?
    Tror ni att detta är ett fel eller skall det vara så här?
     
  8. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER


    Det ska nog vara så. Jag kan se dessa prickar också. Har ej haft inne min mobil för service där dom bytt ut skärmen.
     
    henc gillar detta.
  9. Megalo

    Megalo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det ska vara så, utan dom har du ingen touch på skärmen.



    Skickat från min Xperia S med Tapatalk 2
     
    henc gillar detta.
  10. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Så tråkigt o behöva läsa att reparationer fixar en sak o förstör en annan... reparera sådana känsliga enheter borde vara förbjudet. Jag hoppas få instruktionerna imorgon för o skicka in till deltaservice.. men vad orolig man blir när man läser sånt.
     
  11. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Har inte du skrivit i några veckor nu om att du ska lämna in den? Du hade ju haft en reparerad lur om du tagit tag i det direkt :D

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  12. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hehe ju men Jag tog kontakt för mer än en vecka sedan men har ännu inte fått hem info/fraktsedel för o skicka in luren. Dessutom har jag inte fått hem lånetelefonen heller :-)

    Woo hoo 1000 inlägg :-D

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  13. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Aha på så vis, jäkligt segt att behöva vänta.. Hoppas i alla fall att du blir lika nöjd som jag blev med Deltaservice jobb :)

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  14. drbrain

    drbrain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Får man hem lånetelefon? Eller måste man ha tecknat nån lattjo försäkring för att få det?

    Jag tvekar ju för att skicka in min iom att jag blir utan mobil då... min pappa fick ju ta över min gamla, inte så schysst att sno tillbaka den hehe :)
     
  15. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jag blev erbjuden lånetelefon hos Mediamarkt, men långt från alla återförsäljare erbjuder det.. Har ingen aning om de verkligen är skyldiga att göra det, men jag tycker att alla borde erbjuda den servicen.
     
  16. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Det är bara och fråga! Jag frågade snällt då jag inte har en annan o de skickade en lånetelefon.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  17. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ja, du har rätt. Texten som styr detta är liksom inte tvingande för säljaren. Jag tror de som skapat lagarna som styr skall vara öppna för tolkningar, och då gärna så att båda kund och säljare kan bli nöjda. Det står att säljaren "bör" erbjuda en enhet om det vankas lång väntetid. Ordet "bör" är det sämsta uttryck lagstiftarna kan stoppa in i en lagtext, eftersom det just öppnar för tolkningar. Lagstiftarna själva tänkte ju detta i all väl vilja för både säljare och köpare, men oftast så är det just den dära berömda "kryphålet" som man kan finna i lagar. Eftersom det står bör, så kan alltså säljaren inte gå med på det, eftersom det kanske blir en ekonomisk smäll för denne o s v. Det borde ha stått mer bestämt. Men du har helt rätt i att de inte har någon som helst skyldighet att erbjuda en sådan enhet. Men det är godwill så att säga. :-) En nöjd kund, berättar ju om upplevelsen till sina vänner och bekanta, vilket kan ge mer klirr i kassan för säljaren.
     
  18. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Ursäkta men detta står väl inte i någon lag? I konsumentköplagen står det bl.a. att "Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.". Det är väl i orden väsentlig olägenhet som man kan hitta stöd för att kräva en lånemobil.

    Min SXS blev för övrigt lagad av Deltaservice och det tog två veckor och en dag från att jag skickade den tills jag hade den tillbaka.
     
  19. CHEMAS

    CHEMAS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hämtade ut min telefon för efter andra lagningen. Eller första om jag ska vara petig. Den första luren byttes mot en ny. Är så jävla le att jag spyr. Även att dom bytt display osv så tycker jag mej kunna se en gul ton runt hela displayen. Den är alltså inte riktigt vit över hela. Ringde Sony och fick rådet att reklamera. Hur ser era nya displayer ut?
     
  20. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Fråga mig inte hur det går till för när Konsumentverket tolkar lagarna. hehe. Har inte en aning, för du har ju rätt att det står ju kanske inte på det viset alltid. Men borde kanske säga att det är information ifrån konsumentverket som jag tagit mina uppgifter ifrån. hehe. Men allt det som konsumentverket skriver i sina s k råd bygger ju på lagen. Även om de skriver in sådant som möjligen inte står ordagrant i lagen.
     
    Last edited: 12 jun 2012