Fråga: Hur lång tid tar det att ladda erat batteri från 0-100%

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av MALmen™, 2 jun 2011.

  1. Mackansson

    Mackansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det är ju ganska lätt att räkna lite på hur lång tid det tar att ladda batteriet.

    Som någon sa tidigare i tråden så begränsar telefonen uppladdningsströmmen till 650mA. Då standardbatteriet är på 1650mA så skulle det ta ~2,5h att ladda batteriet från 0 till 100. Detta förutsätter dock att den laddar med 650mA hela vägen, vilket den inte gör.

    Om batteriet är helt urdraget så förladdas batteriet med ~130mA. Högre ström kan skada batteriet i detta läge.

    Sedan laddas batteriet med konstant ström, 650mA. Detta är den absolut största delen av laddfasen.

    Mot slutet, när batteriets spänning nått 4.2V så går den över till konstant spänning. Alltså underhållningsladdning.

    Med detta i bakhuvudet låter det ganska rimligt med en laddtid på dryga 3 timmar.

    Då laddningen är begränsad till 650mA så spelar det ingen roll om ni använder en 1A-laddare eller liknande, den laddar inte snabbare för det.
     
    Last edited: 7 aug 2011
  2. kribe

    kribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Laddinteligensen sitter i telefonen inte i laddaren. Laddaren är bara en stabiliserad spänningsomvandlare som ger 5 volt.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  3. Mackansson

    Mackansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ah, så är det förstås!
     
  4. Dot

    Dot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bra med en genomgång av hur dessa batterier laddas. Det kan tilläggas att i telefonen lär finnas en DC-DC-omvandlare som sköter iputtandet av energi i batteriet. Rent teoretiskt skulle det räcka med 550mA ström via USB-kontakten för att putta i 650mA i batteriet vid 4,2V. Omvandlingsförluster (läs värme) tillkommer dock.

    Överkurs: Eftersom batterier kan ha olika spänning (Volt, V) och olika strömkapacitet (Amperetimmar, mAh, Ah) så vore det enklare om man multiplicerade batterispänningen med strömkapaciteten och fick fram energiinnehållet i Watt-timmar (mWh, Wh). En del laptopar kan använda batterier med olika spänning så de batterierna har märkningen i Wattimmar. I telefonvärlden är det nog bara 3,7V som gäller idag.
     
  5. Jöns

    Jöns Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    HTC legend tar ca 3h från 10-100% så det är ju en stund med....
     
  6. Fripper

    Fripper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tar runt 2 timmar. Riktigt nöjd faktiskt.
     
  7. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De är ju inte fel om laddaren är 1a eller mer även om nu laddkretsen inte ger batteriet mer än 0,65a. Dom gånger då du har laddning igång och sitter och spelar så kan du ju faktiskt utnyttja hela potentialen med en kraftig laddkabel. För den begränsar väl knappast strömmen till övriga delar i telefonen, för de hade ju bara varit knäppt.
     
  8. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag är mkt nyfiken på om du har rätt eller fel i detta :-)
    Det beror ju på hur ladd-delen i SGS2 är konstruerad, den kanske kan mata telefoen vid sidan om laddningen av batteriet, men jag är långt ifrån säker...
     
  9. gl0biz

    gl0biz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    2-3h tar det för mig från ca 10-15% att bli 100%, jag använder en laddar som kan lämna 1A
     
  10. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 935
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Frun har nyss köpt en S II, vi satte den på laddning direkt för det stod så i manualen.
    Men hur fasen ser man om den laddat klart eller hur långt det är kvar???

    Skärmen är ju svart och ingen diod som visar laddningen heller!!!

    På min HTC desire så är dioden orange vid laddning och grön när den är färdig!

    Är det fel på samsungen?
     
  11. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
  12. mackanigbg

    mackanigbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har nyligen fått en Galaxy S2 i jobbet och är kanonnöjd! Tror som en annan nämnde tidigare att den har betydligt mindre fel än medeltelefonen, har faktiskt inte hört talas om något känt och omtalat fel med den.
    Det jag däremot reagerat på är liksom ni andra i denna råd, att det ska ta flera flera timmar att ladda den! Om den ligger på laddning och jag ibland kollar något på den eller skickar ett meddelande eller så så kan den ligga en halv dag innan den är full....Mina iPhones blev som någon skrev fulla på en timme eller så...
    När jag är på jobbet kan den i princip ligga hela dagen och blir då full först på eftermiddagen när jag snart ska gå hem. Då ringer jag mycket men det är ändå inte bra. Det konstiga är att när den är full och man använder den så sjunker den däremot väldigt fort :(
     
  13. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    1. Kolla upp vad det är som suger batteri under Inställningar > Batterianvändning, ta gärna bilder! ;) Vi måste ha lite att spela med för att hjälpa dig! ;)

    Testa iaf så många av dessa du kan...

    * Starta om telefonen
    * Dra ur batteriet i 10 minuter och stoppa in det igen
    * Wipe Cache Partition (inget värdefullt försvinner så det kan du göra) -> Stäng av mobilen, håll in "Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen" tills en meny kommer upp - där väljer du Wipe Cache Partition
    * Kolla upp med hjälp av Watchdog eller BetterBatteryStats vad det är som får din mobil att dra så mycket
    * Factory Reset [Nödlösning, dina appar, appdata och sms försvinner]
     
  14. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Min kan oxå ta en evighet att ladda, då jag använder USB -> Datorn men med väggladdaren går det om än ej fort så åtminstone på 2½ timme kanske.