iPhone nörd som vill byta till Android..

Diskussion i 'Allmänt' startad av Marooned, 6 jun 2012.

  1. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Hallå,

    Jag har kört iPhone sedan den kom ut första gången. Blivit trött på det. iOS är inte så bra som det engång var...

    Iaf, jag står och väljer mellan Samsung S3 och HTC One X. Har läst recensionerna av både telefonerna här (grymt bra recensioner).

    Blir fortfarande inte klok på vilken jag ska välja...vore uppskattat med tips. Sedan, vad ska jag tänka på när jag sitter med min Android telefon?

    Har knappt rört en Android telefon tidigare, så allting kommer vara helt nytt. Vad kommer jag sakna från iOS? Vilka saker är viktiga att tänka på med Android?

    Jag gillar att ändra ikoner, teman osv osv som jag höll på med mycket på iPhonen. Hur ser det ut på Android? Finns det någon länk till någon sida som håller på med skins, teman ikoner osv där jag kan se hur man kan få det?

    Nåja, alla tips och råd uppskattas!

    Tack.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan titta på hur andra "skinnat" sina telefoner här: http://mycolorscreen.com/popular/

    Vad har du för krav? Vad använder du telefonen främst till? Spela spel? Surfa? Hur viktig är batteritiden? Tittar du på mycket film? Skriv gärna en korfattad punktlista och placera det viktigaste först och minst viktiga sist.
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Det absolut viktigaste om du väljer en Android är att INTE börja med rootning/custom roms föränn du läst på samt lärt dig luren.

    Både SGS3 samt HOX har sedan utmärkta sätt med en orootad lur för att göra sin hemskärm till precis som man vill ha den, helt i egen smak.

    Exempel Nova
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw.launcher&hl=sv

    Men samma sak gäller att man först lär sig standardgränssnittet dvs Touchwiz elller Sense 4, sen går man vidare.

    Med Android kan du sedan ta ut svängarna precis som just du känner för.

    Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att köra en lur där någon annan bestämt hur allting ska vara....:P

    Men det finns då vissa användare som har "tummen mitt i handen", inget intresse/tid osv och då kan en iPhone vara ett bättre val.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det enda du ska vara beredd på är väl ett till synes "segare" system än ios... det kommer upplevas som långsammare dock är det minimalt numera på en nyare telefon. Är du hardcore gamer kommer du bli mycket besviken på utbudet på android och även om du har en hox eller s3 så kommer de nyaste spelen på android ändå inte att flyta lika bra som på iphone. Med det sagt menar jag inte att android är kasst på ovanstående men det är det som faktiskt särskiljer ganska mycket. Det är ett sämre flyt, om dock marginellt ;)

    widgets är satans uppfinning är viktigt att komma ihåg med.
     
  5. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Min upplevelse när jag köpte min första Android var att Android var som en nedbantad dator, och att Iphone/iOS var som en telefon på steroider. Det innebär att du med Android kan förvänta dig frihet till bekostnad av viss komplexitet. Alltså får du en något längre inlärningstid, men belönas av att kunna lämna laptopen hemma oftare. Bara en sån enkel sak som filhanterare och möjligheten att använda mobilen som extern hårddisk gör mycket.

    Vidare brukar jag rekommendera den här videon för mer specifika exempel av "friheten":
    http://www.youtube.com/watch?v=NMiY1kSTHZw

    När det gäller tema och ikoner osv så har du enorma möjligheter till och med utan root, genom att du själv får välja vilken default-app du vill ha till varje sak. Launcher, musikspelare, bildhanterare/visare, dialer/telefon/kontakt-app, SMS-app, tangentbords-app, osv osv. Alla dessa kan du enkelt byta ut utan root i vanliga Play-butiken.

    Ännu mer radikala förändringar kan du få genom att byta ROM. Om det förra kan jämföras med att sminka telefonen, så kan ROM-byte jämföras med plastikkirugi.

    Det är din fantasi och intresse som sätter gränsen för hur du vill att telefonen ska se ut och bete sig. Alla grafiska element i hela operativsystemet går att ändra på. Det mesta på ett enkelt sätt.
     
  6. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Att inte direkt börja med att roota etc. kan vara ett bra tips. Jag rootar alltid direkt men då är jag också en person som tycker det är roligt och ser en icke-bootande telefon som en utmaning. Planerar du att gå den vägen kanske Galaxy S3 är lättare att handskas med. Samsung har ingen bootloader unlock men samtidigt är telefonen inte speciellt låst från början och Samsung verkar inte försöka hindra det. HTCs upplåsning har en del jobbiga begränsningar.

    I övrigt är båda bra telefoner. Har du möjlighet att testa dem i en affär kan det nog vara en bra idé.
     
  7. Xaz

    Xaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Skulle tagit en S3, mest därför jag tycker att OLED > Allt annat, gillar lång batteritid och den stora (så småningom i alla fall) rooting-communityn är ju aldrig fel. En viktig skillnad som nämnt ovan är att verkligen allt går att byta ut, ifall du inte är nöjd med något utav det inbyggda finns det alltid alternativ du kan sätta som standard istället, inklusive tangentbord, dialers, meddelandehanterare, launchers osv.
     
  8. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Satt precis som du och valde mellan HoX eller SGS3, gick till en butik och kände på båda telefonerna och skapade mig en egen uppfattning. SGS3 är en bra telefon men den är plastig. HoX är ju lite mera som en IPhone samma "skal" så att säga. Och hade en 4S innan jag byte till HoX och jag är mycket nöjd. Ångrar inte mitt köp.
     
  9. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Både HOX och SGS3 är top of the Line.

    Mina tips är att du läser Swedroids recensioner på dessa telefoner. Sedan går du till en butik som säljer båda dessa så du kan klämma och känna på dem och därefter välja den du gillade mest.

    Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
     
  10. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Välkommen! Hoppade själv rätt "sent" på smartphone-tåget och min första lur var en Nexus S. Det första jag tänkte på var "Vänta nu lite, hur stänger jag av appar?", men det behöver man alltså aldrig göra :) Tryck bara "Tillbaka" eller "Hem".

    iOS har ju också "multitasking", men inte som Android. Du kan tanka ner saker med torrent (ttorrent rekommenderas), tanka filer från nätverket (sladdar är väldigt ute) och samtidigt surfa och lyssna på musik. Med S3 kan du även ha en "overlay" av ett video-fönster samtidigt som du surfar :)

    En Android är mer som än dator än som en telefon, du kan flytta filer i telefonen, inom nätverket, från/till FTP, från/till Drive/Dropbox etc. Ladda ner ett filhanteringsprogram (Estrong eller Solid Explorer) och packa upp/ner Zip osv.

    Angående teman, ordet du letar efter är Launcher. Sök på Google Play och installera så många du vill, du kan växla mellan dem eller välja en "standard" som alltid startas när du trycker "Hem". Nova Launcher, Apex Launcher, Go Launcher, EX Launcher, Launcher Pro mfl mfl. En Launcher byter ut allt det du ser utom telefonens inställningsmenyer och du kan välja ikoner, teman, ljud, effekter osv hur som helst.

    Du kommer säkert att sakna integrationen med olika tillbehör som Apple har lyckats väldigt bra med, men bara om du redan har dem. Med Android är det DLNA och nätverk som gäller.
     
  11. hasek

    hasek Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    780
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    ROM:
    SIXPERIENCE 2.0 S6 Edge+ Port
    Info:
    Touchwiz
    ska du ha en bra mobil ska du köpa en Samsung Galaxy S3. HTC suger dom kan inte göra mobiler.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  12. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Du verkar vara väldigt insatt i frågan, utveckla är du snäll.

    Skickat från min LT26i
     
    Snusdus, Janne303 och Sneaky gillar detta.
  13. apr76

    apr76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag valde HTC One X (och är mycket nöjd) delvis eftersom skärmen var viktig för mig och jag inte gillar amoled-skärmar (men detta är ju en smaksak). Tycker inte om den blå tint som jag även upplever att sgs3 har, blir trött i ögonen av amoledskärmar och gillar inte deras upp-pumpade färger. Tycker iphone, xperia s och htc one x har de i särklass bästa skärmarna, både vad gäller färgåtergivning samt upplösning. I mitt tycke är också HOX snyggare...tycker både xperia s och sgs3 är lite plastiga.
    Jag kan varmt rekommendera en HOX , trots att modellen dragits med vissa problem. Har du några mer specifika frågor är det bara att fråga på. :)

    Vad gäller launchers ladda först hem home switcher och sen kan du börja testa olika launchers. Har själv till slut fastnat för Nova och Apex och testar nu båda dessa (prime versionerna) parallellt för att se vilken det blir av dessa-upplever dem som väldigt likvärdiga så testar nu för att om möjligt se om ngt skiljer vad gäller batteriförbrukning. Lycka till!

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
    Last edited: 3 jul 2012
  14. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har precis köpt en SGS3 och är mycket nöjd. HOX är också en sjysst telefon, känt på den lite granna. HOX är mer välbyggd, lite bättre kvalitétskänsla och skärmen anses vara lite vassare. HOX har en lcd variant och kanske kan vara bättre om du t.ex. är fotograf och vill kunna visa bilder med lite bättre färgåtergivning (jag är själv delvis fotograf och detta är väl den enda punkten där jag känner att HOX kanske hade varit ett bättre val för mig). MEN, skärmen på SGS3 är också helt fantastisk, jag kommer från en gammal HTC Legend och kan sitta i timmar och stirra på den nya skärmen. På SGS3 så finns några skärmprofiler, jag har valt "naturlig" vilket ger mycket mer naturliga färger, man (jag) blir lätt trött på de översatuerade färgerna annars. Annars gillar jag OLED, känner att det är framtiden, dessutom så går det att spara batteri genom att köra mörka bakgrunder, något som inte gör någon skillnad med LCD-tech. Tycker SGS3 känns smidigare i handen, lättare och rundare, den känns inte så stor som den egentligen är. Faktum är att SGS2 känns otympligare i handen (även om den egentligen är mindre). HOX verkar ha en något bättre kamera också, samt att den inte processar bilderna lika hårt vilket gör att mer information finns kvar i bilderna. Detta kan vara bra om man vill göra något mer med bilderna, men det förutsätter ofta att man efterbehandlar dem vilket man i ärlighetens namn sällan gör med mobilbilder. Bilderna från SGS3 är helt ok, bättre än de flesta tidigare mobiler från diverse tillverkare (undantag nokia). Tror du kommer bli nöjd med vilken du än väljer, försök känna lite på dem och se vilken som är rätt för dig. Vad gäller utseendet så går mycket att konfigurera som många har påpekat. SGS3 verkar ha udden om man läser recensioner och jag kan personligen varmt rekommendera den. Ska träffa lite vänner i helgen som varit applefanatiker i 15 år, ser fram emot att visa dem hur en _bra_ mobil fungerar (för en gångs skull) :P

    EDIT: ooh, ett par saker till. HOX har ingen slot för microSD vilket är lite synd. I SGS3 är det inga problem att stoppa in minne, något som jag tycker är trevligt och som man som konsument gärna får stödja.
    En nackdel med SGS3 (vet inte hur det är med HOX) är att det endast går att koppla in den till dator med MTP och alltså inte med det traditionella "mass-lagringsenhet". Detta stöds inte så bra av något operativsystem egentligen i dagsläget, har rätt stora problem att få igång det i Linux just nu. Men detta ska nog inte vara ett problem på sikt, men kan vara bra att känna till. Sen går det förstås utmärkt att föra över saker via nätverk, wifi går ruggigt snabbt på SGS3
     
    Last edited: 11 jun 2012
  15. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    stanna med din iphone. ios äter ju upp android!! speciellt när ios 6 kommer hahhahahahahaaaaaa

    eller vänta några månader så kanske dom härmat allt, igen hahaha
     
  16. Xaz

    Xaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Om du tycker det är android som härmar iOS så har du en väldigt förvrängd världsbild.
     
    Janne303 och Sleepwalk gillar detta.
  17. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    lestander du verkar inte gilla Android så vad gör du här?
     
  18. Hassizle

    Hassizle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Såsom jag har uppfattat det är de båda "monster" rent hårdvarumässigt, men enligt mitt tycke är HoX mycket snyggare. Sen kanske inte alla tänker på utseendet på luren utan mest på funktionaliteten.
     
  19. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Had en 4S nu en SGS3 och ångrar mig inte en sekund, har haft alla IPhones.
     
  20. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Blev en Samsung S3 idag ;)
     
    otto gillar detta.