Fråga: Koppla till bilstereo via USB?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av carbson, 16 maj 2012.

  1. carbson

    carbson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en SGS2 och undrar om det går att få över musik från tex spotify via USB in till bilstereon såsom på iphone?

    sätter nämligen min telefon i en hållare som sitter på rutan. o väldigt jobbigt att ha en 3,5-sladd från toppen av telefonen. den går i rutan så att telefonen behöver vara nerböjd. inte bra. så jag undrar om det funkar att köra från usb? för den sitter ju under telefonen. o samtidigt ladda telefonen med. lättare med 1 sladd än 2 ju.

    nån som har erfarenhet?

    jag har inte nån stereo så jag kan testa med än utan vill veta innan jag köper en ny
     
  2. SYRE

    SYRE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt om det fungerar. Men hittade iaf den här sladden http://www.mytrendyphone.se/shop/stereo-audio-adapter-17582p.html

    Misstänker att du har en 3,5mm hane-hane från aux-ingången redan.

    Annars är ju ett tips att köpa en vinklad 3,5mm kabel, så slipper du böja den vid rutan. Googlade lite snabbt, men hittade bara hane-hona som var vinklad. Men det ska nog inte vara så svårt att hitta.

    Hoppas det hjälper något!
     
  3. johsam

    johsam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

  4. carbson

    carbson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    A det var det jag misstänkte. Det där är ju faktiskt en funktion där äpple är bättre.

    Fasen då. Ville verkligen inte ha en sladd till att koppla in varje gång man sätter sig i bilen.



    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  5. johsam

    johsam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det finns ju bilstereos som klarar uppspelning via bluetooth. Då slipper du 3.5mm sladden iaf.
    Jag vet inte om det fungerar bra dock.
     
  6. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag har denna i min bil: http://www.pioneer.eu/se/products/25/111/241/AVIC-F930BT/specs.html

    Använder den varje dag för att streama från Spotify, TuneIn Radio och Google Music. Fungerar klockrent, riktigt bra ljud. Kan inte tänka mig att det skulle bli bättre med kabel.

    Som bonus så har man inbyggd handsfree och kan både ta emot och ringa direkt från tryckskärmen.
     
  7. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Den där sladden lär inte funka. Det är en MINI usb och vi har MICRO usb på telefonen.
     
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag kör spotify via USB på min SGS2. Inga problem. Du måste bara ha Samsungs originalbildocka. Den tillåter dig att ladda telefonen samtidigt som du har en 3,5mm ljudutgång på själva dockan. Du behöver alltså inte ha någon kabel som du kopplar till telefonen varje gång du går till bilen. Allt är fastinstallerat för mig. En permanent 3,5mm ljudkabel och usb-kabel har jag fixat. Se bara till att kryssa för MENY -> Inställningar -> Docka -> Ljudutgångsläge [X] så ljudet går ut via dockan när den är ansluten via den.

    Det är denna docka jag har:
    http://cdon.se/hemelektronik/samsung_vehicle_dock_kit_galaxy_s_ii-14352106

    Du kan se bilder på min installation i min signatur.
     
    Last edited: 16 maj 2012
  9. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    kör med blåtand för tjyven, eller så är det väl alltid att föredra att ha telefonen liggandes och då pekar inga kablar rakt upp. Fast iof den värdelösa spotifyklienten funkar inte i landscape väl?
     
  10. carbson

    carbson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ah. a den är ju lite dyr men tittat på den innan. synd att man bara kan köra via den.
    men hur funkar det med 3,5 kabeln? måste du plugga i den eller går allt via usbn?

    o hur funkar det med usbsladden? ska den in i stereon eller körs det på nått wierd sätt?

    ser inte nån signatur så jag kan inte se din installation. nått jag missat här på forumet eller?

    edit: kunde visst se signaturer. alldeles för nykter uppenbarligen
     
  11. Lennux

    Lennux Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Info:
    Rootad nova prime launcher
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Imperium Rom 14
    Info:
    Nova prime launcher
    Övrigt:
    Google chromecast
    Jag har blåtand i min orginalstereo och det funkar klockrent! kanonbra ljud!
     
  12. carbson

    carbson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har inte blåtand i min stereo. Lutar åt original dockan. O köpa ny bilstereo. Haha har ju inte aux eller usb i min. Fan.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  13. johsam

    johsam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

  14. carbson

    carbson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu är det så att jag o tösen ska ha tillökning så vi sparar pengar. Jag får inte ens köpa en stereo för 300 spänn. Så jag får vänta helt enkelt. Jag har inte sånt himla ljudbehov i bilen. Asså slutsteg o grejjer. Vill vara kunna koppla spotify till stereon då jag är spotify junkie.

    Så jag får vänta tills ekonomin tillåter. Men nu vet jag att det går iaf :-)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  15. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Sorry för sent svar. Min ursäkt? Diablo 3 :D

    Du dockar din telefon i hållaren. That's it. Du ansluter inga kablar öht. Ljudet kommer ut ifrån telefonen in till dockan via USB-porten som sitter i botten av telefonen. På själva hållaren sitter det sedan två olika uttag. En är USB och den andra är 3,5 ljudport. I USB-porten på hållaren ansluter du cigladdarkabeln som ingår med hållaren. På 3,5mm porten så ansluter du en vanlig ljudkabel. I mitt fall är det 3,5 till 3,5. Men det beror på vad din stereo har för ingång. De vanligast i lite nyare bilar är att man har både USB och 3,5mm kontakten sittandes någonstans i bilen. På äldre bilar så brukar de vara två stycken RCA-honor bak på bilstereon. I så fall får du köpa en vanlig 3,5mm kabel till 2xRCA hane (så dom går in i honorna på stereo).

    Lycka till :)
     
  16. joppz

    joppz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    om du kollar lite på XDA-dev så har någon där kommit på hur man aktiverar dockfunktionen med hjälp av en microusbanslutning och ett (620ohms) motstånd. på så vis kan du göra din egen sladd med microusb i telefonändan och usb + 3.5" audio i stereon.