Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

  1. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Tålamod?

    Jag har en Lumia 800 och det är definitivt en telefon som jag gillar och som matchar mina behov relativt bra. Att dessutom gå emot den stora massan som har svårt med egna analyser och självinsikt, är bara en trevlig bonus.

    Sedan jag såg att 900 kom så kände jag mig säker på att jag skulle nypa en sådan när möjlighet gavs, men nu när man sett Europalanseringarna, så inser i alla fall jag att den dels inte är lika vass som den 900 man först bekantade sig med (USA-varianten), och att den egentligen inte skiljer så mycket från 800, förutom större skärm. Jag läste en jämförelse mellan 900 och 800, och flera saker var ganska träffsäkra.

    "Ska man vara lite mera konkret så har panelerna (som även kallas tiles) blivit större utan att det på något sätt var nödvändigt. Jag kunde gott ha klarat med paneler som var mindre men måste alltså finna mig i att det bara finns plats för att visa åtta åt gången. I gengäld är de så stora att det nästan är omöjligt att trycka vid sidan av och därför lyckas jag alltid starta den applikation som jag tänkt mig - bra! Men kanske kunde man ha ändrat lite i Windows-systemet så hade man heller inte fått känslan av att det slösades med plats. Det verkar inte helt genomtänkt."

    "Jag hade hoppats att Lumia 800 var en läcker aptitretare och att Lumia 900 skulle bli räddningen för Nokia på den stora och tuffa smartphone-marknaden. Men jag tyvärr inte att det blir så. Den är snygg men jag har inte vid något tillfälle blivit verkligt imponerad. Bra funktioner som Transit och Kör och telefonens design gör inte i sig Lumia 900 till någon så kallad “game changer” när det gäller Windows Phone och i motsats till föregångaren har den inte blivit min favoritenhet. Det är helt enkelt för få anledningar att uppgradera från Lumia 800 till 900, om man kan leve med den mindre skärmen."

    http://www.mobil.se/tester/test-nokia-lumia-900-1.507739.html?r=t

    Det är den sista raden som jag vill återknyta till. Nu när man vet vilken version av 900 som finns, så är ju faktiskt bara storleken på skärmen som är den primära och mest avgörande skillnaden?

    Då tror jag det kan vara klokt att invänta 900ans uppföljare, och detta "While only AT&T and T-Mobile offer the Lumia phones now, Verizon Wireless has said it’s preparing to add a new Nokia model to its line-up. Weber’s comment suggests this will be a differentiated product." läste jag på wmpoweruser.com.

    Hur resonerar ni? Vilka skillnader, eller hur motiverar ni för er själva att det är en självklarhet att kliva upp från 800 till 900? Visst, omväxling förnöjer, men med det mottot i den mobila världen och dess rasande snabba utveckling, så lär det isåfall bli en ny lur i kvartalet :D
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag kommer inte "byta upp mig" även om man innerst inne känner sig lite sugen.

    Varför? Jag finner helt enkelt ingen anleding. Håller med en del om det du quota i din post. För mig så är det enbart den större skärmen som är den uppenbara skillnaden. Då upplösningen är densamma så vinner man egentligen ingenting förutom att få just större och tydligare display.

    Hade 800 och 900 kommit samtidigt så hade jag säkerligen tagit en 900. Men nu kommer jag hålla fast i min 800 då jag inte finner någon för mig praktisk anledning att "byta upp".

    Dessutom skulle jag sakna det kurvade glaset som sagt. Det ger jag inte upp i första taget. Sååå himla skönt att fingret bara glider ut i tomma intet utan att känna någon som helst kant när man sveper långt.
     
  3. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Vetefan men när jag ska uppdatera appar på Androidplattan så står det "wifi" bredvid de stora apparna, ingen aning dock om det krävs då ja i princip alltid uppdaterar via wifi.

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Detta med regioner är inte unikt för WP dock.

    Till exempel så finns bara Final Fantasy spelen släppta i Japan/Kina till Android. Det om något är en regions blunder som heter duga då de spelen är omåttligt populära över hela världen i stort sett.
     
  5. scanie

    scanie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag ser också bara skärmen som enda anledning att byta. Jag skulle dock, som dannejanne säger, sakna den välvda skärmen :)
    Min damer och herrar! Här ser ni varför vi behöver Tapatalk! Board Express är en riktigt sorglig historia.
     
  6. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag tyvärr så är det en mycket sorglig historia, allra mest sen qoutefunktionen försvann :-(

    Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Saxat svar från skaparen av board express (från 6/6) (diggar hans efternamn för övrigt):

    --------------

    Dear Laura

    Unfortunately our last App Update (2.14) got stuck for over 3 weeks on Microsoft Certification Process without any reason. Seems like Microsoft is way too busy at the moment.

    We did submit the 2.14 Update 1 hour after the 2.13 (which had several issues) was published and at that moment, we did not have a bug Report concerning the Quote bug. We have then immediately fixed this bug, but could not submit the update as our Version 2.14 was still in the certification process over at Microsoft.

    2.14 should have fixed most of the bugs related to 2.13, except for the Quote bug.

    If you have any other bug reports, dont hesitate to write them, so we can fix tham asap.

    Best regards

    Sven Rutten
     
  8. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Vilken rutten programmerare! :O

    (kunde inte låta bli)




    /Skrivet från en L800 utan extra appar...
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Prova UC Browser.

    Riktigt kraftfull browser med stöd för teman på startsidan. Bra mycket bättre än standard IE i mitt tycke och den enda tredje parts som tycks flyta på som original. Diggar den starkt.
     
  10. scanie

    scanie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    http://www.dinside.no/897191/nokia-lumia-900

    Tycker den recensionen sammanfattar skillnaderna ganska bra! Om man måste ha större skärm eller frontkamera så är det kanske värt att byta. Annars verkar 900:an bara vara en 800 med sämre design :)
     
  11. waspman

    waspman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En liten fråga angående volym för ringsignaler....om man nu sätter volymstyrkan på 1/30 så är det fortfarande högt. Givetvis ökar den mer ju mer man ökar styrkan, men den borde väl ändå vara mycket låg vid 1/30.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Håller med. Volymen är alldeles för hög på 1/30. Går inte att "smyga" med denna telefon utan att hålla för högtalaren.
     
  13. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Min Lumia 800 fick sig ett ofrivilligt dopp i toalettstolen idag, efter spolning som tur är;-)

    Känns som att luren är mycket tät, inga men efter doppet alls :-)



    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  14. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag har mer eller mindre lagt ner planerna på 900, de som lanseras i Europa är nog främst för dem som gillar stora skärmar och som stod emot 800. Jag har sett något om en 910, även 920 vid något tillfälle, och senast idag såg jag screenshots på något som ska vara W8, där Skype är helintegrerat plus massa andra väsentliga förbättringar (möjlighet till fler tiles på hemskärmen bl a), så jag väntar. Det återstår endast 6 mån av året men jag tror man kan räkna med att det både lanserats lurar och plattor med W8 innan nyår. Så jag avvaktar och ser.
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tur det! Samt tur att du hann spola ;D
     
  16. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag snubblade över en intressant intervju med Nokias US President.

    http://www.youtube.com/watch?v=TpxYxwBiEC4

    Vilket öde om du inte hade spolat :teeth:.
     
  17. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag tyckts ha lite problem med mitt syncande av googlekontakter. jag kan göra ändringar i kontakterna, men om jag tar bort dom försvinner dom enbart från telefonen, och stannar kvar på google.
    Trots att varningsrutan innan säger "will be deleted from phone and google".
    Är det så det "ska" vara, eller är det nån tillfällig bug?
     
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Har gjort precis samma sak fast med en annan telefon. Skulle precis fälla upp locket för att dra en drill och satte telefonen emellan axeln och kinden för att kunna prata samtidigt. Precis när springan i dassen blev så stor att en telefon fick plats tappade jag telefonen mitt precis korrekt för att få den dyngsur.

    Det sjukaste var att jag fortfarande hade ett aktivt samtal när telefonen badade. Jag tog upp telefonen och pratade vidare i 10 sekunder innan jag stängde av telefonen och bytte telefon.
     
  19. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det vore ju ytterst tråkigt om det skulle gå så långt så Nokia kursar. Något säger mig att MS skulle hoppa in och rädda dem då dock.

    För om inte Nokia finns kvar när det är dags att köpa ny telefon. Vad fan ska man köpa då. Nu när jag är van vid den fantastiska byggkvalitén.