Problem: Svartlistad hos 3, skrattretande!

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av aframo, 9 jun 2012.

  1. mantis79

    mantis79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jo man köper ju inte en smartphone för endast ringa med. Vill man bara ringa kan man lika gärna ha typ en Nokia 3210 eller liknande

    Skickat från min ST15i via Tapatalk 2
     
  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Finns det någon klok moderator på det här stället ??

    Stäng igen den här skräptråden !
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    precis och då kan man ju oxå lite på att det faktiskt går att ringa med den oxå.
     
  4. aframo

    aframo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER


    Bara onödigt att ta upp detta med rasist grejjen.
    Jag har vid varje tillfälle jag varit förbi en 3butik varit lugn och trevlig, och jag har bara bemötts väl vilket jag uppskattar.

    Men jag har förstört bilden av mig själv då jag skrivit med "hård kritiskt text" i deras FB sida så att säga. En kund som skriver eller agerar snäll är lätt att säga nej till. Men en kund som agerar hårt och kritiskt sätter press.

    Men ni som är kritiska, tänk efter lite. Jag erkänner först och främst att jag är personen som har säljtråden här (vilket kan tyckas vara väldigt dumt). Men här visar jag iallafall ärlighet.

    Sen i andra hand, när jag vid DOA tillfället fick reda på att jag är svartlistad och att blivit rekommenderad att behålla mobilen då DOA kontrollen kommer bli extra hård mot mig framöver och jag måste nu vänta varje gång minst 10 dagar innan jag får en ny mobil (om nu DOA godkänns). Jag skickade in den ändå, då jag vet att det är fel på mobilen. Säger detta er inget?

    Hade jag varit ute efter att mjölka (som 3 verkar tro) på det hela så hade jag inte skickat in mobilen. Men jag skickade in den som sagt, nu är jag utan mobil och väntar fortfarande på svar.

    Tänk efter lite, ge inte ut för mycket skit. Jag känner att jag blivit jävligt fel behandlad pga jag inte tänkt efter riktigt med vad jag skrivit och totalt sätt varit jävligt osmart med att skriva och agera som jag gjort via internet. Alla kan inte tänka klart under en frustration.

    Men men, man lär sig av sina misstag. Nu har jag i alla fall en klarare bild på hur 3 är och gör inget för att lösa detta. Försöker prata med dem via FB men lyckas inte få svar tillbaka.

    Ha det bra så länge gott folk, ni kan låsa tråden ifall ni vill. Skadar mig inte för jag har fått svar på vilka lagar jag har med mig.
     
  5. Gimp

    Gimp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fair enough. Lycka till!
     
    aframo gillar detta.
  6. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Nu var det iofs inte jag som tog upp rasismen från första början.

    Sedan så är den svåraste kunden att säga nej till varken den snällaste eller den som är hård i sin ton. Det är den som är påläst om sina rättigheter och som kan framföra detta på ett bra sätt utan att "spela Allan"

    Har många ggr fått igenom reklamationer mycket smidigt bara genom att visa att jag är väl införstådd i KKL vilket butikspersonalen kanske inte alltid är tyvärr.

    Skickat från min Xperia P
     
  7. Sunksten

    Sunksten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Något jag undrar är om det här är fel som ni verkligen hittar vid vanligt användande? Det känns nästan som att ni som håller på med detta sitter och försöker trycka på telefonen så att det uppstår fel.

    Och om det nu är ett väldigt stort fel så kan jag hålla med dig om att du ska ha en ny telefon, jag kan därimot inte hålla med dig om att du ska få en ny sgs3
     
    pmugghc och Carlis gillar detta.
  8. Dellblod

    Dellblod Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    580
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Är det meningen att vi alla som har betalat 5-6000kr för en telefon, vara nöjda med uppenbara fel? Är det inte bättre att så många som möjligt DOA:ar så tillverkarna kan ta åt sig? Det är så roligt att se hur så många kan sitta och tracka ner på denna kille, jag ser inte att han har gjort något fel. Hade jag DOAt min telefon 4 gånger i rad, så hade jag också bett om en annan modell, är det verkligen så mycket begärt?

    Kolla bara på Asus prime och dess fel när de släpptes, hur pinsamt var inte det? Skulle det vara bättre om alla svalde och tog emot, eller bättre om alla lämnade tillbaka sina enheter, vad kommer annars stoppa dem från att göra samma misstag? Jag tvivlar starkt på att de inte var medvetna om problemen, de tänkte snarare, vi tjänar pengar på denna batch och löser detta med andra batchen.

    Med andra ord, du hade troligtvis inte suttit här och skrivit allt detta om du inte hade hänt dig, vilket det troligtvis kommer göra någon vacker dag.
     
    aframo gillar detta.
  9. aframo

    aframo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vågor på skärm kan jag leva med, men att skärmen trycks in och klickar vid väldigt lätt tryck är inte acceptabelt för en lur på ~6k.

    Sagt det tidigare och säger det igen, skärmen är fel byggd enligt mitt tycke. Den sitter väldigt tajt till på den vänstra sidan vilket även medför ljusläckage/glipor.

    Jag har egentligen rätt till en likvärdig telefon, alltså SGS3. Andra 3 kunder med DOA problem har fått möjligheten att få välja SGS3 istället, vilket irriterat mig då jag blivit nekad...

    I alla fall.. jag var häromdan och kände på en SGS3 och jag kan konstatera att jag verkligen inte vill ha den. Materialet på den påminner mig väldigt mycket om min gamla Galaxy S. Det är för mycket plastig känsla där bakskalet är under all kritik!

    Tack! åtminstone någon som förstår min situation :)
     
    Last edited: 15 jun 2012
  10. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    jag tycker skalet håller högsta kvalitet, känns inte ett dugg likt gamla S.
     
  11. aframo

    aframo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ta av bakskalet och känn på den, högsta kvalite?!
    fingeravtryck och kladd märks av väldigt enkelt.
     
  12. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Seriöst vad hade du förväntat dig? Det är PLAST, plast som finns överallt, ingen pansar. Dock så löser du dessa fingeravtrycksproblem väldigt enkelt genom att 1. Tvätta dig om händerna innan du handskas med plasten. 2. Torka av plasten efter användning.

    Min HOX glänser så fint av fläckar på baksidan den med :)
     
  13. Androido

    Androido Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Som jag har förstått så har du skapat ett dåligt rykte, negativt publicitet på nätet om dig själv som antydde att du ville fuska till dig en SGS3 genom din operatör och nu vill du att man ska förstå din situation ?

    har du hört uttrycket " prata är silver o tiga ät guld " ?

    Jag tror att du har bränt alla dina broar ( trovärdighet ) och det får du stå för alldeles själv för ;)
     
  14. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Man är ju inte helt insatt i situationen och liksom sett alla HOX som han lämnat in för DOA. Men om det knarrar vid skärmtryck osv är det väl självklart att man ska lämna in den? Fattar inte de som säger att de ska vara så, knarrar det vid tryck på skärmen ÄR det något fel. Har själv erfarenhet av Desire, Legend, X8, S2 och HOX. INGEN knarrar vid tryck på skärm och endast X8 som knarrar alls, detta pga den extremt budget plastiga känslan. Men inte ens ett knarr när man trycker mot skärmen utan endast om man "vrider" eller trycker lite runt på mobilen.

    Däremot är jag inte helt säker på vad gäller. Jag vet att man ska få lov att byta till en likvärdig produkt om den man först valt inte motsvarar förväntningarna pga fel osv. Kommer dock inte ihåg om det gäller först vid reparationsförsök? Vet jag hört om flera som fått byta förr, inte just HOX kanske, men från en high-end mobil till en annan pga upprepade fel.

    Sen kan man ju diskutera hur trådskaparen skött det hela...;)
     
  15. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Tyvärr så tror jag att DOA kommer försvinna, blir mera åt Apples policy.
    Nu DOAr man för att spel visar konstig grafik (en enda spel-app).
    Man pressar hårt på olika punkter och säger att det knarrar eller blir ljusvågor.
    Varje ggn någon DOAr i onödan (vilket förekommer allt oftare) så kommer vi allt närmare att tillverkarna tar bort DOA möjligheten.

    Jag tycker det är helt rätt av Tre. Man kan inte räkna med att behandlas som en ärlig och pålitlig kund om man skriver så som TS gjorde. Att i efterhand försöka förklara bort sig är ju kört, man har bara en chans på nätet.
     
    termostat och pmugghc gillar detta.
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag håller med i vissa stycken men...

    Jag har läst flera cases där kunden först varit i kontakt med HTC support och blivit rekommenderade att DOA. Sen har säkert andra läst om dessa, klämt på sin egen och med stöd av vad supporten svarade andra så doar även de.

    TS har säkert gjort som han anmodats av butiker och support och han lovordar ju även butikspersonalen. Att det brister sen hjälper honom inte. Saklig, artig och påläst, så får man bäst hjälp men det har ju många redan rekommenderat.

    Jag tror faktiskt att telefonens monteringsprocess är undermålig och trimmas säkert in så att man får ut bra produkter vad det lider men vi ska komma ihåg var telefonen kommer ifrån. Jag vill inte låta rasistisk men kinas kultur är en annan än här i väst.

    Och om ett år är detta glömt, då är det en helt annan lur vi måste ha, troligt till och med från HTC. o_O
     
  17. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Var i Konsumentköplagen står det att du HAR RÄTT TILL en likvärdig telefon? Det Tre kan göra och kanske borde göra i det här fallet, är att låta dig häva köpet, ta tillbaka telefon och abonnemang och låta dig välja något helt annat.

    Då kan du även ha rätt till ersättning för vissa omkostnader såsom resor, men Tre har även rätt att göra nyttjandeavdrag för den tid du har använt telefonen och abonnemanget.

    Att andra har fått en SGS3 handlar bara om goodwill från Tres sida.

    Konsumentköplagen är främst ett skydd för oss som konsumenter, att man ska ha rätt att få en fungerande vara som uppfyller de utlovade funktionerna, och om säljaren inte kan uppfylla det så kan man i slutändan få häva köpet.

    Konsumentköplagen är inte till för att DU ska köpa en produkt billigt, sedan få lämna tillbaka den p.g.a. minimala fel och kräva en ny, dyrare produkt som du sedan ska sälja för att tjäna pengar. o_O
     
    Last edited: 16 jun 2012
  18. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Så här står det i Konsumentköplagen: "kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara."

    Det är dock ganska oklart formulerat. Man kan tolka det på två sätt, antingen att man får samma vara igen fast ny, eller att man får en vara som är mer eller mindre likadan som den man först köpt. I detta fall skulle det vara, logiskt nog, en SGS3. Dock pratade jag med en som jobbar med försäljning av bl a mobiler att man kan få en annan produkt efter 3 reparationsförsök. Då ska reparationerna gälla samma fel om jag fortstod han rätt. Ingen klar källa på detta så om någon vet mer exakt så rätta mig gärna.
     
  19. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig om att det inte är glasklart men var i Konsumentköplagen hittade du den formuleringen? Jag kan nämligen inte hitta det någonstans.

    Köparen kan kräva omleverans, men som synes så finns det omständigheter som gör att säljaren inte är tvungen att gå med på det.

    Som jag tolkar det så kan Tre kan vägra att både reparera den igen samt att byta ut den till en Samsung SG3, men då får han enligt KKL häva köpet.

    Om Tre erbjuder honom pengarna tillbaka och att häva abonnemanget så tror jag knappast att han "har rätt till" att vägra det och istället få en SG3, när HOX:en var en "på köpet"-produkt.
     
  20. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Rättshaverist i kubik !