Diskussion: 4.04 rullas ut

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Snö, 28 mar 2012.

  1. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    har du en yakjuxv då och inte en importerad yakju?
    nån specialare lär det väl finnas men återigen.. ingen kommer få senaste updates... och med ingen i detta fallet blir det väl 99.99% av ägarna då ;)
     
  2. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Enligt Samsung support så måste Samsung godkänna uppdateringar innan de släpps för icke-yakju nexus. Kvalitetssäkring kallade Samsung på twitter det. Fast som allt från Samsung så ska man väl ta informationen med en nypa salt.
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    En nypa räcker inte. En hel container salt. ;)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  4. vespaman

    vespaman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Köpte den över disk på webhallen (det lär jag inte vara ensam om) i solna. Nu är det yakju som ligger på den, men förmodligen var det yakjuxv på den när jag köpte den.

    Skulle inte tro att webhallen har någon paralellimport.

    Jag vägrar känna mig marginaliserad! :):)
     
  5. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    4.0.4 har släppts OTA till yakju, så det är för att du har just yakju som du fått den uppdateringen. Om du nu inte fick 4.0 4 innan du lade in yakju!
     
  6. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Ja grabbar då är det bara att köpa ny mobil då.

    Det sega gamla SE nu mera bara Sony har fixat 4.0.4 till Sony Ericsson Xperia Mini för någon dag sen.
    Den kosta ca ½ mot vad GN gjorde (lanserades den inte före GN också?), får uppdateringar fort som blixten, har svensk ordlista direkt från start, GLONASS osv osv.. ;)

    Och folk klagade på att SE va sega med 2.1 till X10i:n nu är dom ju snabbare än Google själva till och med, inte illa säger jag :P
    Undra om inte Xperia Mini får 4.1 om en månad också :)
     
  7. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag antar att du menar för din egen del och inte för alla oss andra?

    Att få 4.0.4 till Galaxy Nexus är inte så svårt som det förefaller. Det finns guider som hjälper till med detta i forumet. Och hade man följt en av dessa för, jag vet inte, månader sedan, så hade man fortfarande varit ute innan SE numera bara Sony.
     
  8. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    De var bara menat som lite humor på hur bra dom skött yakjuxv...
     
  9. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Aha! Jag räknade visserligen ihop till tre smileysar på ett fåtal stycken och tänkte att du kanske sarkasmade lite, men jag blev inte helt övertygad.

    Well, in that case: ;)
     
  10. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Det som är synd är väl egentligen att Google och Samsung inte säger något....

    Jag som är rootad och som har kört 4.0.1-4 kan ju inte säga att det har hänt något speciellt efter 4.0.2. Sen så är det ju kul att ha det senaste, men det är därför jag är rootad.

    För övrigt så tror jag att Google har valt att hålla inne 4.0.3 och 4.0.4 pga problemen som har funnits med att telefonen tappar täckning och 3G mottagning relativt ofta. Då Google såg att så många yakju användare hade problem så valde de helt enkelt att vänta med att släppa uppdateringen till yakjuxw etc. Då har dem även kunnat testa på yakju användare om 4.0.4 löste problemen... Jag har som rootad användare tyckt att detta har varit ett otroligt irriterande problem. Därav tror jag att Google har valt att hålla inne med uppdateringen för att se till så att stabiliteten är hög, (vilket 4.0.2 är) och för att hitta en lösning. Men nu har det tagit så lång tid så man undrar ju varför det tar så lång tid. Lite mer och bättre kommunikation från Google och Samsung hade ju inte varit fel!
     
  11. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det håller jag absolut med om. Och sen en sak till. Samsung, som är de jag iallafall kontaktar när jag vill veta något om min telefon, måste måste MÅSTE se till att vara konsekventa i sina uttalanden och svar. Det kan inte vara en nyhet för dem att det ställts och ställs frågor om just det här med varför det finns skillnader mellan yakjuxw och yakju, vilka skillnaderna är och varför det tar tid med att få fram uppdateringar.
    Jag hade helt ärligt varit nöjd med svaret: "Ja, vi tar hand om uppdateringarna för att vi ser Europa som en annan marknad och det är därför det tar tid." eller vadfasensomhelst i den stilen. Men inte "Ja, det är vi som tar hand om uppdateringarna. Det är en regionsanpassning.", och sen "Nej, vi har inget att göra med uppdateringarna.", samt att inte redogöra för vad denna påstådda regionanpassningen innehåller.
    Från dag ett när dessa frågor började dyka upp skulle de fört in det i sin kunskapsdatabas/support-verktyg/whatever och börja nysta i det.
    De hade också fått säga "Jag har faktiskt ingen aning, det verkar lite rörigt på den fronten, men jag ska försöka ta reda på det."
     
    Number99, Ascii och fireon gillar detta.
  12. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Precis min åsikt!
     
  13. vespaman

    vespaman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Likaväl så är det en svensk mobil! Det som gör att jag tvekar på att det var yakju innan, var att jag körde ett program som sade att min telefon uppdateras av Samsung. Finns ju egentligen ingen anledning till att man skulle kunna få yakju OTA även om man ursprungligen hade något annat. Iaf ingen teknisk anledning - det är ju samma lur!
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sant, men du kan inte få en mjukvaru-uppdatering för en annan byggd än den du har i mobilen. Det finns faktiskt yakju-lurar att köpa i Sverige. Vet inte hur aktuellt det är nu, men de allra första batcherna verkade vara det.

    Om jag inte minns fel, så köpte holckholck; sin Galaxy Nexus med yakju i Sverige.
     
  15. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
  16. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

  17. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Samsungs representat gav inget besked om just Galaxy Nexus i den tråden vad jag ser. Däremot står att ics kommer/har kommit till Note.
     
    Sebastiank gillar detta.
  18. Chig

    Chig Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Först och främst så vill jag att ni slutar att säga att vi ska byta till yakju, vi vill inte byta. Vi vill ha en clean telefon från Google som vi köpte den som... Det är Off Topic och tagit upp alldeles för mycket plats i denna tråden.
    För det andra så hade jag lite tråkigt så tänkte tracka Samsung lite för att vi fortfarande är kvar på 4.0.2 och se vad jag fick för svar :)


    Här kommer det jag hunnit med hittils:

    ------------------------------------
    Fråga till Samsung:

    Hej, undrar bara när jag kommer att få uppdateringen till min Galaxy Nexus ?
    Jag har 4.0.2 och den senaste är tydligen 4.0.4.

    ------------------------------------
    Svar från Samsung:

    Hej Tobias

    Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.


    Vi har inga uppgifter om detta från Samsung i dagsläget. Men då uppdateringen först går till operatörerna så kan ni testa att kontakta eran operatör och se om dom vet något mer kring detta. Uppdateringen kommer till operatörerna först så att dom kan godkänna den för sina mobiler/kunder.

    Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

    Med vänliga hälsningar
    Philip
    Samsung Support

    ------------------------------------
    Fråga till Telia:

    Hej, fick detta nedan från Samsung och undrar nu varför ni inte har skickat ut Android 4.0.4 till min Samsung Galaxy Nexus ?
    "Hej Tobias

    Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

    Vi har inga uppgifter om detta från Samsung i dagsläget. Men då uppdateringen först går till operatörerna så kan ni testa att kontakta eran operatör och se om dom vet något mer kring detta. Uppdateringen kommer till operatörerna först så att dom kan godkänna den för sina mobiler/kunder.

    Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

    Med vänliga hälsningar
    Philip
    Samsung Support"


    ------------------------------------
    Svar från Telia:

    Hej!
    Tack för din förfrågan.
    Du har tyvärr inte korrekta uppgifter från samsungs support. Vi skickar inte ut denna uppdatering. Det är inte vi som tillverkar, skickar ut eller supportar Android.

    Jag får passa på att önska dig en fortsatt trevlig dag.

    Med vänlig hälsning

    Dennis Forsling
    Telia Kundservice


    ------------------------------------
    Fråga till Samsung igen:

    Hej, frågade innan när min Galaxy Nexus skulle uppdateras till 4.0.4, jag fick som svar att jag skulle kontakta min Operatör för att dom får uppdateringen först för att godkänna men jag fick nedan svar. Så nu undrar jag åter igen när jag får min uppdatering ?
    Det är inte bara jag som väntar på den utan det är alla som har svensksåld och orörd Galaxy Nexus.


    "Svar från Telia:

    Hej!
    Tack för din förfrågan.
    Du har tyvärr inte korrekta uppgifter från samsungs support. Vi skickar inte ut denna uppdatering. Det är inte vi som tillverkar, skickar ut eller supportar Android.

    Jag får passa på att önska dig en fortsatt trevlig dag.

    Med vänlig hälsning

    Dennis Forsling
    Telia Kundservice"

    ------------------------------------

    Försöker ställa så hjärndöda frågor som möjligt så dom inte kan styra in på något annat.

    Fortsättning följer.....
     
    Last edited: 15 jun 2012
    Swendroid, Nisse Järnet, Pixelnix och 4 andra gillar detta.
  19. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER


    Yakju är MER clean från Google än yakjuxw. Du blandar ihop yakju med custom rom...

    Som jag skrev i ett annat inlägg så är yakju så som telefonen borde ha skickats.


    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  20. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Att yakju är mer clean än yakjuxw har ingenting att göra med det som Chig sa. Det är ovesäntligt om builden heter yakju eller yakjuxw så länge båda ligger på samma versionsnummer. Om man köper en GN i Sverige så ska man absolut inte behöva ändra build till yakju för att få sin uppdatering. Sen så är det ju lättare att byta till yakju än att hålla på och klaga på Samsung, men oavsett så ska man inte behöva byta till yakju om man inte vill. Man ska som kund få uppdateringen oavsett!