Problem: Löjligt små bilder vid mottaget MMS!

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av danneman, 12 jun 2012.

  1. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Problemet är att det inte blir en en bild när man får ett mms, den konverterar bilden till en film som spelas upp i 10 sekunder. Det gör att det går inte att zooma i bilden eller vrida på den.
     
  2. citronbitare

    citronbitare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge
    Telefon 2:
    Moto G 4G
    Platta:
    Surface Pro 4 M3
    Man kan ju säga mycket dåligt om Iphone ;-), men detta är verkligen inte Iphones fel... Jag fick just ett mms med bild från min frus GNexus och det är precis samma problem. Bilden är pytteliten och har en väldigt dålig upplösning.

    Hade samma problem på min gamla Nexus One för över ett år sedan. Då kunde man fixa det hela genom att ställa in att mms-storleken ska vara större än 500 kb. Men det verkar inte finnas en sådan inställning i S3s sms-app.
     
  3. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    hur blir det om ni använder någon annan SMS/MMS app än stock? Samma fel, eller är detta fel BARA i stock-appen??
     
  4. danneman

    danneman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har nu laddat ner WhatsApp (eftersom allas mammor verkar använda det) och bilderna som jag nu tar emot är i "normal" storlek.
    Tycker ju, precis som citronbitare säger, att det borde gå att välja maxstorlek på mottagna meddelanden.
     
  5. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Haha! Jamen det är faktiskt en riktigt smidig app. Skönt att man slipper invite:a folk å krångla. Bara att tuta och köra, dina kontakter som också har Whatsapp (även Iphone-verisonen) syns direkt i listan. Appen har varit gratis sen dag 1 och det finns inga framtida planer på att införa avgift på den i nuläget.
     
  6. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    någon?
     
  7. mrpink

    mrpink Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem med min s2a.. Fast tvärtom. Bra i stock men galet i go sms. Skillnaden var att jag inte kunde zooma i stock. Pillade med inställningar och till slut funkade det i båda. Vet tyvärr inte vad som löste det

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  8. mjoha

    mjoha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag andvänder handcent och det är samma sak där, väldigt störande iom att jag skickar mycket mms, detaljer är bara att glömma att försöka se.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  9. danneman

    danneman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag svarade ju precis på det. Jag har testat WhatsApp och där är det inte samma problem. Men alla har inte WhatsApp och det skapar ju i detta fallet ett problem.

    Jag ringde precis till Samsungs support och fick prata med en person där.
    Hon bad mig spara ner bilden till telefonen. För er som inte visste att man kan göra det så "långklickar" man på "meddelande-bubblan" och tar "spara bilaga".
    Men problemet är att när man gör på det viset så blir bilderna skeva i upplösningen och blir väldigt suddiga och pixliga.
    Jag bad att få testa hennes "tips" under tiden vi pratade och informerade henne om hur resultatet blev.

    Hon sa, "-Okej, då är det någonting som är fel. Så skall det inte vara. Får jag be om ditt nummer och din e-postadress så skall jag ta reda på mer om det här. Jag hör av mig till dig".

    Så där är vi nu.
     
    osvanberg gillar detta.
  10. mjoha

    mjoha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Berätta gärna vad hon har att säga, för i min värld behöver jag denna funktion som jag har haft dom senaste 10 åren.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  11. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Hej,

    Okej, sorry menade inte WhatsApp utan snarare andra VANLIGA SMS/MMS appar. Men visst, tack för infon!!

    OK. bra ang Samsung, ska bli intressant att höra vad de kommer fram till.
    För mig är det dessvärre en dealbreaker om det inte löses......ett basic krav jag inte kommer tumma på. Nyttjar MMS med bilder i hundratals per vecka till folk med allt ifrån Iphone, Android, WP samt många med gamla hederliga old-school nallar....... så krav på att den andra ändan ska ha samma/liknande app som mig funkar inte.
     
  12. mjoha

    mjoha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Om jag skickar ett mms från mig själv till mig själv med en bild som är exempelvis 150kb stor så är den 150kb stor även den bild jag får, skickar jag samma bild från frugans mobil så är den 150kb när jag skickar den och när jag öppnar den är den 13kb och det sistnämda fenomen gäller från alla andra avsändare utom mig själv, blir snart tokig vad kan felet vara?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  13. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Fan vad skumt!! Ring och felanmäl till Samsung du oxå om du inte redan gjort det.
    Måste ju fan funka 100% med MMS, löjligt annars.....blir ingen S3:a för min del förrän det är fixat.
     
  14. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Nu har jag bara en S2, men hade samma problem innan.

    Går det att öppna bilden via appen "Galleri"? Öppnar jag MMS bilder genom galleri blir de normalstora, annars små mini bilder. Har ni provat spara ner bilagan och öppna den sen, blir den ändå fortsatt liten?
     
  15. mjoha

    mjoha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Den blir något större men väldigt suddig, jag har ringt Samsung och han jag pratade med sa att det finns inga kända problem med det jag beskrev så han tyckte jag skulle prata med återförsäljaren om en eventuell reklamation.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  16. darkly

    darkly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    >>Menar du att den är dålig även om du klickar på själva bilden i meddelandet (den öppnas ju då upp i galleriet elr vilken app du nu valt att visa bilder i) ?
    För jag ser det ju som självklart att bilden inte blaffar upp över hela skärmen så fort jag får ett mms, man klickar på bilden ett pekklick Då får man helbild.
     
    Last edited: 16 jun 2012
  17. mjoha

    mjoha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Den blir suddig när man trycker upp bilden pga att upplösningen är fruktansvärt låg

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  18. LypsylateX

    LypsylateX Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det här felet ligger inte i första hand hos Samsung, utan hos operatörerna. Förenklat kan man säga att Samsung har bytt id-profil för MMS på S3an mot tidigare telefoner. De operatörer som inte har lagt in detta kommer heller inte förstå vilken telefon du har, och skickar MMSet med default MMS-inställningar för att vara säkra på att din telefon kan hantera det. Resultat: en yttepyttig bildfilm.

    Jag hade samma problem med en Xperia X1 för länge sedan, det löste sig med tiden av sig själv när Tre la till telefonen i nätets databaser.

    Finns mer att läsa om man googlar: http://goo.gl/3ZkRy

    Edit: En workaround på X1an var att i Windows-registret gå in och ändra vad telefonen utgav sig för att vara. Om man istället för att säga sig vara en X1a kallade sig en Nokia N95 fungerade det fint.
     
  19. zimex

    zimex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad är ett Windows - register och var i en SGSIII kan man hitta det? Det låter inte särskilt androidaktigt med Windows.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  20. LypsylateX

    LypsylateX Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nej, eftersom jag pratade om en Xperia X1. Det var/är en Windows Mobile telefon.

    Motsvarande inställning finns någonstans i S3 också, bara att jag inte har någon aning om var.