Problemet med "dubbla SD-kort"

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nerre, 13 jun 2012.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har nyss köpt en Xperia Sola och upptäckte att de har en lite "dum" lösning med minneskort. Vad jag förstått gäller detta även en del andra enheter (t.ex. några tabletter).

    Man har totalt tre olika utrymmen:

    1. Internal storage
    2. /mnt/sdcard - som är ett internt minne! (4 GB på Sola)
    3. /mnt/ext_card - här hamnar det isatta SD-kortet (jag har ett 16 GB)

    Problemet är ju att det är väldigt svårt att få saker att läggas på det riktiga SD-kortet. Appar använder ju vad jag förstått särskilda funktioner för att spara ner data och det är Android som styr var de hamnar, så alla appar som "lagrar på SD-kortet" kommer att lagra på /mnt/sdcard (så det lär bli fullt fort).

    Jag har sett att det diskuteras om man ska swappa enheterna i fstab och liknande.

    Finns det andra vettiga lösningar?

    Nån som vet om t.ex. link2sd funkar som förväntat om man gör dubbla partitioner på SD-kortet?
     
  2. Xaz

    Xaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tror det är fler mobiler som gör så här, min samsung har mnt/sdcard och mnt/sdcard/external_sd. Verkar som om det är enklare för tillverkarna att emulera det inbyggda minnet som ett sd kort. Personligen gör jag så att jag låter alla appar ligga i sdcard (inbyggda minnet) medans musik och annat som tar plats lägger jag på externa sd kortet.
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Problemet är ju att jag lär inte få ihop 16 GB med "musik och annat" (särskilt eftersom jag inte har nån musik, jag är nämligen döv). Skulle vara filmer då, men jag har sällan mer än 1-2 filmer i mobilen. Filmer funkar i alla fall med MX Player (där kan man ställa in vilka mappar den ska leta i och det gick bra att skriva in /mnt/ext_card där).

    Den stora frågan är ju om t.e.x CoPilot och OruxMaps kan ha kartorna på det riktiga SD-kortet, annars har jag ju i princip mindre utrymme nu med min Sola än med min Hero (med Heron har jag ju 16 GB utrymme för sånt, i Solan bara 4).

    Att lägga det under /mnt/sdcard var ju iofs lite smartare (men jag vet inte om t.ex. kameran flippar ur om man ändrar det, den kan man ställa in mellan Internal och External SD card).

    Jag får väl slänga in OruxMaps och CoPilot och kolla. I värsta fall kanske man kan symlänka deras mappar från det interna kortet till det externa... (tur man har lite haxxor-skillz:) )
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har testat lite nu och jag hittade ju inget snyggt sätt att lösa det...

    Men för CoPilot gick det att redigera en konfig-fil.

    OruxMaps gick det att ändra i konfiggen.

    Så där var det 600 MB flyttat från Internal till 16 GB-kortet.

    TitaniumBackup gick det också, fast det var otydligt (man skrev "/mnt/ext_card/TitaniumBackup" där det bara stod "TitaniumBackup").

    DropBox verkar man INTE kunna ändra för... Vilket ju är lite dumt... Fanns en tråd på deras forum som var över ett år gammal men de verkar tydligen inte vilja att man ska kunna ändra... Å andra sidan lagrar kanske inte Dropbox så mycket i sin cache?
     
  5. Xaz

    Xaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har du testat någon App2SD eller någon liknande app då? Vissa mobiler med samma mapp-konstruktion som vi har kan iofs inte alltid flytta över appar till SD kortet men kan vara värt ett försök ändå, har inte provat det än på min dock. Sen så brukar de flesta stora appar ha möjlighet eller automatiskt använda SD-kortet vad jag sett.
     
  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har inte testat Apps2sd ännu, eftersom det inte går att byta recovery på Sola ännu kan jag inte partitionera om SD-kortet som jag labbar med i Solan. Och jag vill inte partitionera om mitt stora 16 GB kort innan jag har fått telefonen att funka som jag vill, 16 GB-kortet sitter alltså kvar i min Hero än så länge och jag har ett gammalt 2 GB och labbar med. Ska testa sen om jag kan partitionera om det med kortläsare på en linuxburk hemma.

    Apps2sd med en extra partition på SD-kortet kan möjligen funka (men vet inte om det finns som app, link2sd gör liknande men flyttar tyvärr inte data). Heter tydligen apps2ext numera för att inte blandas ihop med Androids egen Apps2sd.


    Problemet är att alla appar ser de interna 4 GB som "SD-kortet". Android har ju en funktion som apparna använder för att komma åt "SD-kortet" och den använder (på min telefon) /sdcard/ och inte /ext_card/.

    http://developer.android.com/guide/topics/data/data-storage.html

    På min telefon har jag alltså:

    ROM (1 GB tror jag, har inte telefonen här nu)
    Internal Storage (2 GB har jag för mig)
    External Storage (4 GB "simulerat SD-kort)
    Det riktiga SD-kortet (som inte finns med i Androids API)

    Alla appar installeras på det lilla 2 GB minnet. "Flytta till SD-kortet" flyttar dem till 4 GB-minnet (då slutar tyvärr Widgets att fungera).
     
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Man blir alltså lite lurad av specen som säger att Solan har 4 GB internt minne... Det är egentligen bara 2 GB, de där 4 motsvarar ju "medföljande SD-kort" i princip...
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag partitionerade mitt 16 GB-kort (till 12+4) och installade Link2sd. Det verkade funka hyffsat.

    Nackdelen med den är dock att den inte symlänkar en hel mapp utan bara symlänkar de enskilda filerna.

    Att länka apk är inget problem, men tydligen så packar Android upp libraries på nytt vid varje boot (och de packas då upp till det interna minnet, så Link2sd måste flytta dem och länka). Det innebär ju att utrymmet tillfälligt krymper varje boot innan Link2sd hunnit flytta och länka libraries. Men Link2sd jobbar i bakgrunden hela tiden så möjligen hinner den flytta i samma takt som de packas upp.

    Jag flyttade över i stort sett alla mina appar med Titanium Backup och Link2sd länkade dem till partitionen på SD-kortet i samma takt som TB återställde dem i alla fall.

    Apps2ext verkar inte utvecklas längre.

    Tror jag klarar mig ett tag på detta (nu har jag ju 2+2+4 GB för apps och data, plus 12 GB på ext_card för t.ex. foton, filmer, GPS-kartor etc).

    Kör Link2sd på alla appar tills vidare, börjar det bli fullt sen går det att flytta de som inte har widgets eller services till SD-kortet (med native Apps2sd). Man kan väl också börja titta på om man kan symlänka nån mapp manuellt till SD-kortet (om det är nån enskild mapp som tar stor plats, Dropbox cache t.ex.).
     
  9. Xaz

    Xaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kul att du fick det att fungera, minneskrympningen är väl egentligen inget problem ifall du kör din mobil 24/7 som många av oss gör.

    Om du har spel på din mobil är ju ett tips att du drar över dom till SD kortet, har nog inte hittat ett enda spel som klagar på detta och vissa spel brukar vara hyfsat stora platstagare ändå.
     
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Menar du som i "Move to SD" eller att flytta över till /ext_card?

    För som sagt var, "Move to SD" flyttar ju bara till det där trånga 4 GB-utrymmet.

    Nu tror jag iofs inte att jag lär fylla utrymmet än på ett tag eftersom jag är van vid min trånga Hero, det var mer en principgrej, jag vill vara beredd på framtiden:)

    Det blir ju lite bökigare nu när jag alltså har fyra olika ställen att fylla med data istället för (som jag hade hoppats på) två. Risken är ju att ett ställe blir fullt men de tre andra har plats.

    Dock så verkade den partitionerare jag hittade kunna krympa och utöka partitioner utan att tömma dem, så det går ju i alla fall att anpassa utrymmet på det riktiga SD-kortet lite.


    Och det där med minneskrympningen, det kan ju bli då så att man fyller telefonen med grejer och när man sen för en gångs skull behöver starta om så blir minnet fullt vid omstarten och man hamnar i nån bootloop eller nåt...
     
    Last edited: 15 jun 2012