Fråga: Kameran

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av X10iFanatic, 15 jun 2012.

  1. X10iFanatic

    X10iFanatic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tja jag är jätteledsen om det finns en tidigare tråd, jag kollade men hittade inte nån. Hur gör ni när ni ska ta bilderna? Inställningar dvs, har testat lite olika men blir inte riktigt nöjd med mina bilder.
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag använder oftast standardinställning utan blixt. Har testat HDR några gånger men har svårt att se att det blir någon skillnad. Vid närbilder har jag ställt om från autofocus till macro.

    Utomhus tycker jag det blir riktigt bra bilder. Men riktigt bra menar jag med tanke på hur liten sensor och lins man faktiskt har på en mobilkamera. Jag förväntar mig inte samma resultat som jag får med vår Canon EOS 550D för den spelar i en helt annan division.

    Vid sämre ljus blir det lite "grynigt". Blir säkert bättre om man slår på blixten men det har jag inte testat.
     
  3. X10iFanatic

    X10iFanatic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Förväntar mig självklart inte systemkamera bilder, för det ändamålet har jag samma kamera som du har :) men jag menade mest att bilderna blir suddiga, och ljuset får ett slags vaselin känsla över sig
     
  4. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Får du dåliga bilder även i bra ljus? Alltså utomhus mitt på dagen. Kolla i så fall att du inte råkat kladda ner objektivet med fingrarna, eller så kan det vara något fel.

    I övrigt är vanliga anledningar att du har rörelseoskärpa, se till att du håller kameran still, ta stöd med kroppen eller kameran mot en vägg eller liknande. Mobilkameror har väldigt dåliga egenskaper i svagt ljus pga den lilla sensorn (och att tillverkarna ofta är mer intresserade att stoppa in fler pixlar istället för bättre bildkvalite), detta gör dem känsliga för skakningsoskärpa men också brus. För att förhindra bruset läggs brusreducering på och detta kan göra bilden väldigt utsmetad.

    En annan orsak kan vara att skärpan ligger fel. Men som sagt, testa att ta bilder i bra ljus och se om det blir lika dåligt.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  5. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Har du tagit bort skyddsplasten ovanför objektivet?

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  6. darkly

    darkly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Last edited: 16 jun 2012