När kommer en smartphone med bra batteritid?

Diskussion i 'Allmänt' startad av xtreme, 13 okt 2011.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vill man ha en telefon vars batteri håller veckovis så kan man dra tillbaka till dummyphones. Stor skärm + bra prestanda brukar dra massvis med ström. Tekniken för bra batterier finns, men det är inte lönsamt i dagens läge.
     
  2. Soptunnan

    Soptunnan Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Visst drar alla smartphones mycket ström men android lukar definitivt mest. Detta eftersom det är marknadens mest resurskrävande OS. Köp en mobil mef WP7 eller symbian om batteritid är viktigt.
     
  3. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nja, vet inte om det där stämmer riktigt. Visst, Android kan dra mer eftersom man kan göra så mycket mer. De flesta jag känner med iPhones laddar varje natt också så någon större skillnad är det oftast inte. Symbian kan säkert vara bättre dock men då kan man ju som du säger gå tillbaka till en dumbphone.
     
  4. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Förlåt, jag måste bara påpeka en sak.

    Det senaste decenniet har en batterisort dominerat elbilsmarknaden - Nickel-metallhydrid-batteriet som har ett energiinnehåll på 70 Wh/kg. Det är förmodligen det min lärare räknat med. Så har alltså verkligheten sett ut fram till nu. Teslan finns inte att köpa än och kommer att kosta multum när den kommer, eftersom den innehåller ett halvt ton Li-jon-batterier, vilket inte är särskilt billigt.


    Men det är alltså Li-jon som används i mobiltelefoner idag, och det finns ingen annan återladdningsbar batterityp på marknaden idag som har högre energiinnehåll än Li-jon. Li-jon är också den dyraste och farligaste av de vanliga återladdningsbara batterityperna.

    Så batterierna i telefonerna blir alltså inte bättre inom en överskådlig framtid, om de inte också blir större. Energieffektivare telefoner och bättre (oftare) laddningsmetoder är det som kan lösa problemet.
     
  5. callecool

    callecool Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag tror att vi inom en snar framtid kommer ha telefoner som anammat Ladda medan du rör på dig, som vissa klockor gör. Samt solladdas. Så batteriproblemet kommer försvinna.
     
  7. tompathepilot

    tompathepilot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag tror och hoppas att man snart kan välja en telefon som inte har så mycket cpukraft och ändå ha bra skärm, idag är det ju bara Top of The Line som har bra skärmar. Den enda mellanklassaren med hyffsad skärm jag provat är xperia P.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  8. Xaz

    Xaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Finns väl helt enkelt ingen metall som kan lagra energi bättre än litium idag, men vem vet vad som händer i framtiden...
     
  9. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vilken bump :)

    För att svara på er fråga, Motorola razr maxx = 3300 mAh.
    Som jag alltid har sagt, det handlar om vilka prioriteringar mobiltillverkarna gör.
     
  10. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Borde vara standard och maxxen är ju inte direkt fet heller! Hellre en lite tjockare nalle med bra batteritid.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  11. joeghurt

    joeghurt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skaffade Razr Maxx i fredags och kan bara säga att batteritiden är en frälsning. Grejen är inte bara den att "man klarar sig genom dagen med gott om energi kvar", utan man kan även börja använda sin telefon för sådant man tidigare avstått från tidigare på grund av energikonsumtion. Hade tidigare en HTC Legend som klarade sig 16 timmar om jag inte rörde den, så skillnaden är stor. Den har kanske inte bäst prestanda vad gäller CPU/RAM/lagring, men är liksom average high-end ändå. Det är lite som 3310 fast smartphone. Inte helt säker på att den är oförstörbar dock.

    Ska inom snar framtid undersöka hur lång tid den klarar sig om jag använder den såsom jag använde HTC Legend.
     
    Last edited: 17 jun 2012
  12. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Ett extra batteri kanske vore något ? då håller ju luren dubbelt så långt.. Jag hade också gärna sett att det var lite mera kräm i batteriet.. Det är inte alla gånger det ens håller en hel kväll utan jag blir tvungen och ladda och ibland till och med så är det helt slut på batteri klockan 05 på morgonen
     
  13. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Processorn är faktiskt riktigt bra men gpun är väl inte längst uppe i toppen & slåss.
     
  14. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
  15. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    När folk tycker att deras smartphone har dålig batteritid så jämför de ofta med förra generationens telefoner som hade en pytteliten skärm och inga funktioner. Min förra telefon (en SE W995) hade utmärkt batteritid eftersom jag bara använde den när jag skulle prata eller skicka SMS. Övrigt tid låg den släckt på bordet.

    W995 har dock en massa funktioner som dagens smartphones har såsom WiFi, GPS och Push e-mail. Om jag slår på alla dessa funktioner och börjar använda telefonen som jag använder en smartphone så tar batteriet slut på några timmar.

    Så jag skulle säga att batteritiden har blivit mycket bättre och med tanke på alla funktioner som en smartphone har idag, så skulle jag istället jämföra med batteritiden på en laptop.