Fråga: Byta root

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Thunder, 14 jun 2012.

  1. Thunder

    Thunder Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kanske dum fråga, men hittar inget som direkt jag tycker passar in när jag har sökt.

    Jag har kört in ClockWorkMod Recovery 5.5.0.4 - v1.2, och efter det började telefonen dumma sig med spontana omstarter, jag gjorde en backup av telefonen som står beskrivet i tråden innan så att jag har den kvar.
    Har testat fullständig återställning med wipe av dalvick/cache, med samma problem.

    Men jag tänkte prova att roota med den här istället, SAMSUNG GALAXY S3 TOOLKIT, toolkit körde jag med min galaxy nexus och det funkade klockrent.

    Måste man flasha om telefonen med originalrom från tex samfirmware, eller kan man bara roota över den gamla, eller kan jag återställa med backupen jag tog via cwm rootningen och sen dra in den nya?
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om du tog en Clockwork backup innan du rootade så blir den o-rootad om du lägger tillbaka den.

    Vilken rootning lade du på från början? Om det var Chainfires SuperSU kan du testa att roota om med su+Superuser.apk från CM9. Jag utgick från Chainfires zip fil så su binären och Superuser.apk kommer att skriva över de befintliga från SuperSU rootningen.

    Jag har aldrig testat Chainfires SuperSU men jag har alltid kört ChainsDD's varianten (den som används i CyanogenMod) och jag fick inga problem alls efter rootningen.

    Frågan är väl också vad du gjort med telefonen som krävt root? Har du t.ex. plockat bort system appar med TitaniumBackup? Det kan ju vara något du gjort med systempartitionen som gjort den ostabil. En sådan ändring överlever nämligen en wipe/factory-reset. Återställning av Clockwork backup kommer dock att återställa systempartitionen.
     
  3. Thunder

    Thunder Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag la på den första som kom ut med cwm, SU och CWM-manager, och jag tog en backup innan jag gjorde något, tog ju lite plats, men tänkte att det kan vara värt det.

    Jag behövde root för att lägga tillbaka savefiler från lite spel jag lirar, och för att få tillbaka waypoints och inställningar i copilot, sen la jag över sms/mms, använder my backup pro, samma sak har jag gjort på SGS2, HTC XE och GN utan att det har strulat, men kanske är ngt skräp därifrån som har ställt till det med, det ska jag ju inte svära på.

    Men ska nog försöka då med att lägga tillbaka backupen och köra in en ny rootning och se vad som händer efter det, innan jag gjorde rootningen och väntade på nytt simkortet från nya operatören så funkade den klockrent i nästan en vecka utan omstarter, sen rootade jag och böt simkort, och då började det.