Fråga: Funderar på att köpa en SXS - bör jag tänka om?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Kalven, 18 jun 2012.

  1. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Svaret på dina frågor är enligt mej nej, det är inte en modell att hålla sig borta från.Den har en del nackdelar, men många fler fördelar som väger upp det hela med råge.

    Mjukvaran är den vettigaste i androidvärlden i min mening, i alla fall av dem jag prövat. Stabil, snabb och snygg. Krånglar sällan. Det är viktigare än man tror. Det mesta bara funkar och det uppskattar jag mycket, i och med att jag haft en del telefoner där det var allt annat än självklart. Andra plus är ljud, högtalare,kamera, GPS, skärm. Alla dessa är riktigt bra.

    Håller med att den är lite för stor i förhållande till skärmstorleken. Dock gör den mindre skärmen den lite mer lättmanövrerad. Och det var inte så länge sedan 4.3 ansågs gigantiskt.
    Allt som allt är den nog lite klumpigare än den borde vara, men så farligt är det inte.

    Många här har haft otur med tidiga tillverkningsfel och blivit brända av odugliga serviceverkstäder. Då är det klart att man blir extra kritisk.

    Det är härdat reptåligt glas under splitterskyddet. Du får dessutom med ett skärmskydd i kartongen. Du behöver inte oroa dig för repor. Att mineralglas skulle vara särskilt lätt att slå sönder vet jag inte.

    Det är jättesvårt att säga om du klarar en hel dag med SXS. Det beror mycket på hur lång skärmtid du har, hur mycket du synkar över 3G och hur bra täckning du har när du gör det.

    Jag för min del använder mobilen relativt tungt. Förutom samtal och SMS lyssnar jag på talböcker och spotify flera timmar om dagen, antecknar mycket i evernote, läser böcker och surfar en del, har skärmen igång 2-3 h, och synkar google och fejan till mobilen.

    När jag gör det går jag från 100 ner till 20% på 10 och en halv timme ungefär. Dagar då jag använder den mer sparsamt räcker den 13-15h. Vanligtvis får jag ladda på kvällen. Den laddar dock relativt snabbt.

    Risken att du får en gulfläckig skärm är nog rätt liten. Problemet beror på att i de första batcharna använde maskinen som limmar skärmarna för mycket lim. Det ska vara justerat efter produktionsvecka 13 som var någon gång i slutet av mars. Min är från 13, och har det inte.

    För 4000 tycker jag man får mycket för pengarna. Jag är nöjd i alla fall.

    Xperia S ska ju få ICS snart. Förhoppningsvis blir det bra, men ICS-uppdateringar har strulat till det förut. Vänta och se så att allt går bra.

    Om du kan vänta på deras förmodade värstingmobil, kan det kanske vara vettigt att göra det. Snapdragon S4 som den sägs ha, är den bästa processorn just nu.

    Samtidigt är min erfarenhet att man aldrig ska köpa en androidmobil vid release. Ofta missar tillverkarna saker i sin kvalitetskontroll. I början finns det ibland både måndags, tisdags och onsdagsexemplar. Efter någon månad eller två har buggfixar hunnit komma och tillverkningsdefekter rättats till. Man kan spara sig en del frustration på det sättet. Allt beror väl på hur bråttom du har.
     
    Last edited: 18 jun 2012
  2. Dawe

    Dawe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det är en väldigt bra och trevlig mobil helt klart. Det är den bästa Android telefon och smartphone jag ägt hitintills. Skärmen är klockren. Snabbheten och stabiliteten i mjukvaran är bra. Batteritiden kunde vara bättre men den är ändå bättre än en del konkurrenter. Quadcore är precis som skriver överskattat i en Android telefon i dagsläget. Finns en del nackdelar också som att bakstycket glappar lite grann på min men inte alls mycket. Touch knapparna under skärmen är lite sisådär de kunde varit bättre men man vänjer sig. Dedikerad kameraknapp är enligt mig väldigt trevligt att ha och bilderna blir överlag helt okej. Bäst under bra ljusförhållanden. Jag har dock inte orkat pilla med inställningarna för kameran något

    Sent from my Xperia S using tapatalk 2
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Lite kul att så få negativa kommentarer dykt upp i denna tråden. Men det är bra att herr Fishk och Galaxy ändå nämner sina erfarenheter, även om Fishk, kunde ha utveckla sig lite. Men visst, han har ju sagt va han tycker i andra trådar, så det gör kanske inget.

    Själv så har jag möjligen visserligen blivit orolig tack vare dessa båda herrar varje gång jag har mobilen i fickan, just för att de nämner dess dåliga byggkvalité just vid glaslisten. Klart man blir orolig. Men hittills sitter den delen som berget, och jag kan faktiskt inte märka något som tyder på undermålig byggkvalité. Visst bakstycket är löst, eftersom det är möjligt att ta bort det, men det finns inget under detta bakstycka som talar för sämre byggkvalité.

    Knapparna tycker jag helt klart är överdrivet klagomål. Har inga problem med knapparna och har inte märkt att de innebär sämre respons överhuvudtaget.

    Snarare har mobilen visat fruktansvärd bra byggkvalité skulle jag vilja säga, och att min oro är helt enkelt obefogad. När det gäller mjukvaran. Wow säger ja. Den flyter på utan problem. Sedan när hade man en sådan lur? Man får hoppas det gäller även ICS när den förmodligen dyker upp i den här veckan.

    Batteriet, har däremot för mig de senaste dagarna varit riktigt dåligt. Har var förvånad hur mobilen kunna tappa hälften av batteriet redan efter 5 timmar. Fast idag kom jag förvisso på att det troligen är jag som gjort det hela, och avaktiverade den funktion som håller reda på vart mobilen är, som jag för något tag sedan aktiverade. Får se om batteriet blir bättre igen.

    En annan negativ grej har för mig visserligen varit när man koppla in luren i datorn då min dator inte alltid registera mobilen på en gång, utan ofta andra gången när jag kopplar in den. Visst några säger att det kan ta ett tag, p g a det stora minnet i luren. Men har någon gång väntat i 5 minuter och inget hänt. Kopplade då ur luren, och koppla in igen.... Och vips så syns den. Vet inte alls varför detta händer. Men är kanske snarare irriterande än något större problem.

    Jag tycker videokamerafunktionen är grym, och har möjligen den bästa ljudupptagningsförmångan som finns i en lur idag. Den filtrera bort vind och onödigt ljud runtomkring riktigt bra, och Kameran är också bra.

    Inga problem med gula fläckar, däremot har jag en sovande pixel, vilket är lite irriterande. Men inget jag dör av. Men blir det något fel, så så kommer det problemet vara något jag försöker fixa till. hehe.

    Så, ja på din fråga. Xperia S är helt klart en lur som är värd att köpa. Den är snabb, stabil, bra byggkvalité. Möjligen har Sonys speciella ytbehandling lite dålig hållbarhet och kan falla av lite väl enkelt i hörnen och tyvärr repas. Men Bakstycket kan lätt bytas ut. Detta gäller förvisso vita luren, har inte hört talas om samma problem med svarta. Just det ja, vissa recensenter har klagat på att via luren skulle vara en lur som verkligen samlar på sig smuts och skit. Under de månader jag nu haft denna lur, så ser är den fortfarande lika ren som när jag köpte den. Skulle något smuts komma på den, tar man bara tummen, gnider lite, och smutsen är borta. Enligt något youtube klipp kan lite lampvärme göra susen också. Så bara köp på. En grymt bra lur är det iallafall.
     
    Last edited: 19 jun 2012
  4. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Skärmen
    Jag tror att Sonys skärmglas är lika motståndskraftigt mot repor som Gorillaglas bara att de har glas från någon annan tillverkare. Som klarlagts i tråden så sitter ett splitterskydd monterat på skärmen från fabrik. Man kan använda den med bara det på och sen ta bort det om det blir repigt eller använda ett vanligt skärmskydd ovanpå eller ta bort det helt. Vad gäller gula fläckar så verkar det inte vara något problem på de telefoner som säljs nu med tanke på att ingen gnäller om det.

    Batteri
    Batteritiden är dålig men det är den på nästan alla konkurrerande telefoner också. Jag brukar ta min från laddaren vid 07.30 och använder jag den ganska mycket (ca 2 h skärmtid, någon timme podcast och lite samtal) så räcker den till kvällen.


    Överlag så tycker jag inte att det är den bästa telefonen på marknaden men det finns ingen konkurrent med samma egenskaper. Den har HD-skärm, bra kamera och tillräckligt bra prestanda utan att vara för stor. Det som jag retar mig på är skärmens dåliga betraktningsvinklar och de dåliga kapacitiva knapparna. Det är inte så att jag ångrar köpet men ändå. Jag trodde inte att jag skulle reta mig på betraktningsvinklarna men det gör jag ibland. Angående knapparna så är de faktiskt skitdåliga. Om jag håller telefonen i porträttläge funkar de OK. Om jag försöker hålla den i bara vänstern i landskapsläge så behövs ca 3 försök varje gång för att trycka på bakåtknappen och om telefonen ligger på en yta så fungerar knapparna ibland OK och ibland jättedåligt.
     
  5. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tusen tack för alla svar! Touchknapparna verkar ju vara ett minus, men jag tror faktiskt det ska fungera ganska bra. Det låter bra som dragontrumpetare säger att byggkvaliteten är bra, SE är annars en tillverkare jag har förknippat med usel byggkvalitet! Mjukvaran verkar spännande, jag är faktiskt lite intresserad av att testa Sonys gränssnitt trots att jag på mina tidigare androider skytt tillverkaranpassade gränssnitt som pesten.

    Sneaky, du skriver att mobiler tillverkade efter vecka 13 är befriade från skärmproblemet, hur ser jag vilken vecka mobilen är tillverkad om jag om/när jag köper en SXS? Jag tror jag gör som du säger, väntar en vecka så att jag ser att ICS släppts utan problem. Men det blir svårt att hålla sig!

    Andresin Dålig betraktningsvinkel har jag aldrig reagerat på någonsin på en smartphone (jag har haft Nexus One, O2x, SGS2, Optimus 7 och HTC Titan), hur dåligt snackar vi? Är det så dålig betraktningsvinkel att du inte ser vem som ringer om mobilen ligger bredvid dig på skrivbordet exempelvis? Den verkar ju ganska ok här iaf? http://www.youtube.com/watch?v=YvLgNEqbep8

    Stämmer det förresten att man får 50 GB lagring hos box.net om man köper en Sony-mobil eller är det ett gammalt erbjudande? Jag har redan 25 GB på min Skydrive och 5 GB på Dropbox, men man vill ju alltid ha mer :)

    Att roota verkar inte vara att tänka på eller? Stämmer det att man gör det via Sonys verktyg och då förlorar garantin samt kommande uppdateringar av telefonen?
     
  6. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Nej, betraktningsvinklarna är inte så dåliga att man inte ser vem som ringer om telefonen ligger på bordet. Det är vitt som förvrängs fortast om man tittar snett på telefonen så det är mest när man surfar som man kan reta sig på det eller om man läser gonattsaga med mycket vitt i. Just när man läser gonattsaga och är flera som ska titta på skärmen vore det nice med lite bredare betraktningsvinklar.

    Det där med 50 GB på box.net tror jag aldrig blev något. Om jag fattade rätt när jag kollade förut så läckte det ut innan det var klart mellan Sony och Box och sen blev det inget. Jag har dock fått 50 GB på Box bara för att jag installerade appen.
     
  7. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    HTCs One lider av hårdvaruproblem, buggig mjukvara, ljusläckage i skärmen, dålig passform och gula fläckar.

    Xperia S lider av: Urusla tryckknappar, gula fläckar, dålig mottagning, dålig passform, tappad mottagning.

    Läser man rubrikerna här på Swedroid så får man lätt den uppfattningen. Om man däremot läser igenom trådarna så inser man exempelvis rätt snabbt att det inte alltid stämmer. Ett bra exempel på detta är trådarna om mottagningsproblem och att folk tappat sin datauppkoppling på sina telefoner, då kan man t.ex läsa att detta beror på Tele2, inte på telefonen.

    Ska man tro allt på forumen så ska man inte välja någon telefon alls..

    Sony, HTC och Apple (iPad3) har alla tre haft problem med gula fläckar på sina skärmar i sina första batchar, detta ska däremot vara åtgärdat.
     
  8. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jaha, då är jag med på vad du menar med dåliga betraktningsvinklar! Jag tror inte det är något som avskräcker mig iaf! Men jag såg precis att Acro S kunde vara intressant. Samtidigt så känns det onödigt att lägga en dryg tusenlapp extra på en telefon som jag ändå kommer vilja uppgradera när S4 släpps.

    Precis, det var lite därför jag startade den här tråden för att se om problemen är så utbredda som man lätt får för sig vid en första anblick!
     
  9. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Produktionsveckan finns på en sticker under bakskalet. Bild här:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1543640&page=34

    Själv har jag aldrig vid något tillfälle stört mig på betraktningsvinkeln.

    Vad gäller byggkvalitet är det enda jag märkt att min knarrar lite vid glaslisten. I och med att jag har skal på den märks det aldrig. Även utan skal tycker jag inte att det är något farligt.

    Sonys approach till gränssnitt är vad jag förstått lite annorlunda än t ex HTC:s. HTC gör rätt stora ingrepp där man till och med går in och petar i hur multitasking fungerar. Sony lämnar till stor del standardandroid ifred, och gör designmässiga förändringar av t ex ikoner, appar och teman. Man ändrar på utseendet och lägger till sina egna appar och widgets. En del av dem är bra, som t ex smart tags och track id. Andra använder man aldrig. Jag har till exempel inte använt timescape alls. Enda nackdelen där är väl att det blir lite stökigt i appdrawern.
     
  10. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Så dialer och sms-app är ganska lik Vanilla Android? I och med ICS (som väl kommer snart) så ska det väl gå att "frysa" bloat-apparna som tillverkarna skickar med? Jag kör WP7 nu och där är jag jäkligt nöjd med att ALLT som skickas med av tillverkarna går att avinstallera helt enligt eget tycke...
     
  11. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Har jag inte reflekterat över alls. Men det kan vara som du säger att det är skillnad.
     
  12. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Som ägare av både en Sony Xperia S och en Samsung Galaxy SIII, och även en HTC Desire, så är min slutsats denna:

    1) Om kameran betyder allt för dig: Xperia S
    2) Om batteritiden är viktig för dig: Galaxy SIII
    3) Om storleken styrs av liten ficka: HTC Desire eller Galaxy W

    Om man tittar på skärmen så är förvisso Xperia S skärmen grymt bra, men det är även Galaxy SIII. Om man tittar på den fysiska storleken så är Xperia S nästan lika stor som Galaxy SIII men tjockare och en rund underdel på Xperia S gör att den ligger och vickar på bordet om man lägger ned den för att surfa eller skriva t.ex. SMS (jävligt irriterande!).

    Knapparna, eller känselpunkterna, på Xperia S är en katastrof. Min Xperia S är på service få "returknappen" (längst till vänster) blir mer och mer okänslig ju varmare Xperia S telefonen blir - grymt irriterande är bara förnamnet. Just dessa knappar, eller touchpunkter eller vad man behagar kalla dom, är nog Xperia S största nackdel, man får trycka en massa gånger på t.ex. returknappen och sedan kanske det tar. Hur kul är det ?

    Min röst går på Galaxy SIII - den har mer än dubbelt så bra batteritid, skärmen är minst lika bra, den är skönare att hålla i, den ligger stilla på bordet när jag använder den och den har bättre mjukvara än Xperia S - den är dock inte perfekt. Men Xperia S är sämre, och när min Xperia S kommer tillbaka från service, så kommer jag ha kvar Xperia'n som reservtelefon eller ge den till frun.

    HTC Desire då ? Varför nämna den ? Jo jag har aldrig haft några som helst problem med den. Den har tame17on fungerat från start och just nu använder min mor den, och hon är kanon nöjd - och det med en drygt 2 år gammal lur! Vill man köpa en ny motsvarande så är det troligen Samsung Galaxy W som gäller. Just det Desire var lite klurig att få bra batteritid med, men i slutet hade jag 3 arbetsdagar med den med - dvs där min nya SGSIII befinner sig, och jag har inte direkt trimmat (så att säga) min batterianvändning på SGSIIIan...
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tur att det finns olika åsikter om saker å ting. :-) Själv tycker jag att mobilen ligger bra i handen, är helt klart skönare än SIII som för mig inte riktigt känns lika bra. Tack vare den skålformade bakdelen på Xperia S så ligger den helt enkelt bättre i handen. Knapparna fortfarande inga problem där. Jag klickar på en knapp, och saker händer på en gång. Men såg nu att min lur har tillverkningsvecka 13... hehe. Kanske beror på det. Däremot kan jag hålla med om batteritiden är dålig (vilket stämmer på alla lurar till stor del), men jag har faktiskt märkt en förbättring nu, när jag stängde av tjänsten som håller koll på vart mobilen är. Lyssnade nämligen ganska länge på Spotify igårnatt och när jag kollade om den hade tagit någon ström. hade den knappast ens rört sig. Och just detta. Jag har haft min lur på bordet och surfat som du nämnt flera gånger, och aldrig haft problem att den vickar. Men visst det kan ju vara personligt förstås. Jag acceptera kanske att den vickar till någon enstaka gång. Du gör det inte.
     
  14. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hmmm, skärmen (och all TW-bloat) är det som får mig att välja bort S3:an. Jag har testat den och störde mig enormt mycket på pentile och att den var rosa (?). Touchwiz var också hemskt, men det går ju att ta bort om man vill.

    Det du säger om knapparna låter ju inte lika kul däremot!
     
  15. Skogstobbe

    Skogstobbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag är hel nöjd med min lur, när ja köpte mobilen hade den döda pixlar, men fick en ny lur och nu har jag inget å klaga på.
     
  16. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Ja pentile är hemskt, testa att titta på ett vanligt fotografi när du dragit ned ljusstyrkan till den lägsta.. Ser helt sjukt ut.. Det är riktigt störande när man tex ligger och tittar på TV-serier i sängen med lägsta ljusstyrkan på kvällarna..

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  17. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Lite orättvist är det att jämföra Xperia S med Galaxy S3 då de ligger i olika prisklasser. Xperia S är inte bleeding edge, det finns lurar med bättre specs, det vet man när man köper den.
     
  18. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har inte tänkt på det vid fotografier och serier, men vid surf stör det mig enormt mycket. Ikonerna ser skumma ut på en pentileskärm.

    Galaxy S3 med LCD/IPS hade varit helt oemotståndlig för mig!
     
  19. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Testa, det är sjukt jobbigt!

    Ja, hade den telefonen funnits så hade min Xperia S legat på blocket nu ;)
     
  20. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Efter att ha varit RAZR ägare så hade jag nog ändå köpt en RAZR så stor skillnad är det inte enligt mig och RAZR har bättre batteri, tunnare och bättre byggkvalite.
    Sonys gränssnitt är bättre än RAZR på vissa punkter och sämre på andra. Dock kostar ju RAZR bara lite mer än 3000 nu, så enligt mig är RAZR jätteprisvärd.