SONY Xperia sola presenterad!

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Concha, 13 mar 2012.

  1. Mizz Mezz

    Mizz Mezz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ni som har haft Sola ett tag nu, vad tycker ni, är den värd ett köp?
    Använder ni era smarttags?
    Funkar floating touch?
    Hur är batteritiden?
    Är storleken lagom?


    Kort sagt, ska jag satsa på en Sola, eller ska jag vänta på GO?
     
  2. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Jag tycker att du ska vänta på en GO, det verkar vara en "säkrare" telefon, snygg och inte omtålig som Solan, , http://www.netonnet.se/art/telefon/...y-st27ixperiagotactileblack/173772.6122/#tabs finns att förhandsboka :)
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har bara haft den en vecka, men jag är nöjd nu när jag fått en vettig lösning på "minneskorts-dilemmat". Visst, det finns säkert bättre, men då kostar de antagligen mer (eller så måste man vänta). Jag började bli riktigt less på min gamla sega Hero och ville få ordning på en eventuellt ny lur före semestern

    Har inte börjat använda taggarna ännu, men har testat dem lite. Det jag saknar är att det inte riktigt funkar att använda taggarna som "lokalisering". Sätter jag en tag i bilhållaren och kopplar till lite funktioner kommer de funktionerna att starta när jag sätter telefonen i hållaren. MEN, de ändras ju inte tillbaka när jag tar bort den från hållaren... Då måste jag i såna fall ha en ny tag för "normalläge"...

    Däremot hoppas jag ju att det kommer att bli andra saker som NFC är bra till.

    Floating tuch verkar (tyvärr) bara funka i den inbyggda webbläsaren (och den använder jag inte, jag kör med xScope). Men det är ju en ny finess, det kommer kanske mer stöd framöver.

    Batteritiden verkar vara ok för mig, men jag har ju inte använt den "normalt" så mycket ännu.

    Storleken tycker jag är helt ok, jag ville inte ha en för stor lur och den är inte för stor heller. Möjligen upplever jag den lite jobbig att hålla i längre stunder eftersom den är så tunn... Får väl limma fast en klots på baksidan så den blir lite tjockare:) Märker att om jag sitter och håller i den en längre stund får jag ont i handen. Men det är kanske en vanesak.
     
    Mizz Mezz gillar detta.
  4. MIRvmn

    MIRvmn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker den laggar väldigt när man lyssnat på musik en stund. Har inte testat smarttags ännu och floating touch funkar som sagt bara i vanliga webbläsaren. Batteri tiden är väll bra och storleken lagom. En jobbig sak är att all media sparas på internminnet så man måsta skaffa en file manager så man kan flytta alla filer till minneskortet. Väl i file manager så hittar man internminnet under sdcard och minneskortet under ext_card och det där gjorde mig förvirrad i början då jag trodde allt från minneskortet låg i sdcard. Alla system info appar läser också av internminnet under sdcard, så var det inte när jag hade neon iallafall.
     
    Last edited: 19 jun 2012
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, minnesgrejen har jag skrivit om i min tråd i Köpråd.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1038940#post1038940

    Eftersom jag alltid haft filhanterare på mobilen var den biten inget problem, det svåra är alla appar som det inte går att bestämma var de ska spara sina grejer. För CoPilot fick man t.ex. manuellt redigera sökvägar i en konfig-fil för att få den att spara och läsa kartorna från SD-kortet (som i mitt fall är 16 GB) istället för det där "interna SD-kortet" som bara är 4 GB.

    Links2sd ger lite bättre utnyttjande av utrymmet också, men den kräver ju att man partitionerar sitt kort. Jag hittade en rätt bra partitionerare för Windows som fanns i en gratis "personal"-version. Den fixar att ändra storlek på partitioner utan att behöva formatera om dem, så man kan partitionera kortet utan att tappa data (fast det rekommenderas att göra backup ändå såklart).

    Med Apps2ROM (och jag tror både Titanium Backup och Likns2sd har funktionen) så kan man ju dessutom lägga in en del appar på system-partitionen. Men där bör man ju se upp eftersom det inte går att "ångra" den åtgärden.


    Lagg vid musiklyssande vet jag inget om, jag är döv så jag lyssnar inte på musik:)
     
  6. MIRvmn

    MIRvmn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är inte så haj på sånt här men går det inte att fytta apparna till minneskortet via filemanager då? Jag har apps2sd men har inte testat föra över via den på solan för hade tänkt köpa nytt minneskort snart. Men läste nu det du skrev i den andra tråden och blev fundersam
     
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Android letar bara efter appar på vissa ställen. Ska apparna flyttas så måste man samtidigt skapa symlänkar (genvägar) till dem i filsystemet. Det är detta Link2sd fixar (i bakgrunden).

    Den gamla apps2sd med egen partition gjorde lite annorlunda, den flyttade hela mappen som apparna lagras i. Den verkar dock inte utvecklas så mycket längre så den är lite vansklig att köra. Det var därför jag satsade på Link2sd.

    Androids egen Apps2sd flyttar till /sdcard, d.v.s. från 1 GB internal storage till 4 GB "interna SD-kortet".

    Ska du köpa större minneskort rekommenderar jag att du väntar med link2sd och partitionerar det nya kortet för link2sd innan du sätter i det.
     
  8. Mizz Mezz

    Mizz Mezz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nä, vi är minst två st ;)
    Jag vill inte påstå att jag tyckte att det var den snyggaste telefonen jag sett, men när jag höll i den så hände nåt. Helt plötsligt kändes det helt rätt med en lite större telefon (har en Xperia Mini Pro just nu). Den kändes skön att hålla i, snabb och helt klart som en värdig uppföljare till min Mini Pro.

    Jag ville från början ha en Ray men nu lutar det nog åt en Sola.
     
  9. johannes84

    johannes84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Skulle definitivt väntat med köp tills de fixat videokvaliteten om jag var du:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1029919#post1029919

    http://talk.sonymobile.com/thread/41620

    Lyckas de inte fixa det så köp inte om videoinspelning är något du tänkt använda.
     
    Last edited: 20 jun 2012
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har just insett att skärmen drar MASSOR av ström...

    Har jag telefonen ansluten till datorn på jobbet och har skärmen påslagen så får man känslan av att den nätt och jämt laddar. Häromdan hade jag provat att köra slut batteriet och satte den på laddning vid 9 på morgonen. Den hade inte laddat fullt klockan 15... (Med skärmen påslagen.)

    Nu kom jag att tänka på det och testade att slå av skärmen och på en halvtimme gick den från 30% batteri till 50% batteri.

    Det märks också när man använder telefonen, sitter jag och surfar med den så tappar jag nån procentenhet batteri varannan minut känns det som. Men när jag har den i standby över natten tappar den inte ens 10 procentenheter på 8 timmar.


    Jag kör med en custom ROM nu och har CPU-govenor står på ondemand, ska prova att klocka ner den sen och se om det förbättrar lite.
     
  11. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Låter ganska mycket ändå (~1.25 % per timme). De flesta telefoner brukar dra typ mellan 0.5-0.8 i viloläge beroende på vad man har påslaget (sync mm.).
     
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag kör ju Titanium Backup varje natt, det drar ju lite.
     
  13. MIRvmn

    MIRvmn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också märkt att det drar väldigt mycket när jag surfar med solan
     
  14. Mizz Mezz

    Mizz Mezz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nä, det här låter ju inte så kul. det ni beskriver.
    Sätter nog mina planer på vänt ett tag.
    Det kanske dyker upp nån annan bättre mobil till hösten.
     
  15. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nu provade jag att ladda fullt innan jag la mig för kvällen, telefonen låg inkopplad och fulladdad ett par timmar för att batteriet verkligen skulle vara fullt.

    96% visade den när jag vaknade.

    Och då är det Android system som dragit mest batteri under natten (36%) tätt följt av Mobilens viloläge (det är radions standby väl?) på 29% och Inaktiv (sleep?) på 20%. Intressant dock att skärmen dragit 9%... telefonen har ju legat orörd. Men jag vet inte om Titanium Backup tänder skärmen när den backar upp vissa appar?

    Standby drar den alltså mindre än min förra uppskattning.

    Får se hur det ser ut i eftermiddag efter lite "normal" användning.
     
  16. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Att det inte är 100% efter en lång tids laddning är inget jag upplevt på någon mobiltelefon jag haft, men väl på bärbara datorer. Det kan ju finnas en möjlighet att Sony valt en design på laddningssystemet liknande den som finns på en del bärbara datorer, och att den kopplar bort laddningen helt om laddningsgraden överstiger en viss gräns, och låter batteriet ladda ur ett tag. Detta hindrar att man överladdar batteriet och det ger dessutom batteriet lite motion. Bara vilda spekulationer från min sida iofs...
    En annan möjlig förklaring kan vara att batteriindikatorn ännu inte är kalibrerad, det krävs en full uppladdning, urladdning tills telefonen stänger av sig själv och därefter en ny full uppladdning för att kalibrera batteriindikatorn. Detta är speciellt aktuellt om det är en riktigt ny telefon eller om batteriet tagits ur telefonen för vissa modeller.
     
  17. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Alltså, min visade 100% efter att den laddat, sen låg den utan laddare inkopplad över natten. På 8 timmar tappade den alltså 4 procentenheter batteri (vilket väl får anses vara rätt normalt).

    Nu under dagen har det dock rasat betydligt fortare, och då har jag ändå inte använt den så mycket.

    Just nu har jag 67% batteri.

    Skärmen står för 38%, Operativet 27%, viloläge 15%, inaktiv 10%



    Men, enligt manualen så har Xperia Sola funktion för att "motionera" batteriet när den ligger inkopplad.

    Jag gjort en urladdning (tills den stängde av) och laddade sen fullt häromdan, så det har jag gjort.
     
  18. MIRvmn

    MIRvmn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu hade jag också det underliga fenomenet att solan tvär dog. Var ju fulladdad när jag gick ut men dog. Skit mobil, köp ej!
     
  19. mantis79

    mantis79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    wahahahahahahahahahahahahahahaha
     
  20. mantis79

    mantis79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    link2sd? snälla ni link2sd är ENDAST för android 2.1 o möjligen 2.2 INTE 2.3 eller 4.0