Guide: Roota din Galaxy Nexus

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av jedi, 29 dec 2011.

  1. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Utan att ha sökt i tråden (men på Google).
    Går det att roota om man har krypterat telefonen?

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  2. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    När du låser upp bootladdaren så kommer all användardata raderas. Är inte säker på vilken kryptering du tänker på dock.
     
  3. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Den är redan upplåst.

    Den som är inbyggd i ICS

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja säga att det beror på.

    Om du ämnar roota med att flasha en "su.zip" i CWM så går det icke, då du inte kan använda CWM om telefonen är krypterad.

    Ämnar du roota via att boota en s.k. "insecure kernel", måste du använda dig av fastboot, och det kräver att du har en upplåst bootloader. Låsa upp bootloadern tar ju då bort all data på telefonen, däribland krypteringen.

    EDIT: Du skrev att bootloadern redan är upplåst. Då tror jag det är relativt enkelt att roota om den som har åtkomst till din telefon om du skulle tappa den vet hur man återställer mobilen med fastboot. Om man inte återställer, så tror jag inte du kan roota med kryptering på.
     
  5. ArchAngel

    ArchAngel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är helt noob vad gäller allt sånt här, men vad är fördelarna/nackdelarna med att roota?
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Fördelar:

    Du kan göra en hel del extra saker, så som installera vissa appar som kräver root-åtkomst, typ Titanium Backup, med vilken du kan backa upp alla appar i mobilen + dess data, systemappar och dess data (EJ rekommenderat) samt backa upp lite andra saker jag inte har koll på just nu. Clocksync, med vilken du kan synka klockan.

    Du kan använda dig av Rom Manager, med vilken du kan installera clockworkmod recovery så du kan installera andra mukvaror baserade på AOSP android.
    Det finns så otroligt många fördelar att det skulle ta timmar att skriva alla.

    Nackdelar:

    Du kan råka installera någon ful-app som kräver root-åtkomst och du råkar ge denna app det så den kan göra skada i din mobil, typ installera ett virus. Dock är detta inget att egentligen oroa sig för då sådana appar relativt fort tas bort från Market.

    Var dock fortfarande uppsiktig! Vissa appar kan kräva root-åtkomst fast de verkligen inte behöver det för vad de ska göra.
     
    ArchAngel gillar detta.
  7. Quasse

    Quasse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Körde alternativ 2 vilket inte slutade som jag hade önskat....
    Boatloadern är öppnad men när jag körde igång install-superboot-windows.bat filen så kom texten google upp och ett hänglås upp längst ner på tel.skärmen. Så stod den i ca 30 min. Jag ryckte sedan ut telefonen vilket resulterade att datorn inte telefonen hittar när jag stoppar i den.
    Är heeeelt novis på detta och skulle innerligen uppskatta om någon önskar förbarma sig över mig. Skulle behöva idiotsära instrukioner...
    Allt jag ville var att roota för att kunna utnyttja alla roliga appar som kräver root. Inte ens intresserad av att byta rom, och jag lyckades ändå strula till det!
    Hjälp någon?!
     
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Låter som att du nu är i behov av denna guide: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1586807

    Odin behövs egentligen inte till just Galaxy Nexus men är tämligen bra om allt annat skiter sig. Om du får igång mobilen igen, kolla då på att roota med Galaxy Nexus Toolkit (länkad i min signatur)
     
    Quasse gillar detta.
  9. Quasse

    Quasse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Konstaterar att min engelska är alldeles för bristfällig för att kunna begripa mig på sådana avancerade termer så att jag inte strular till det ännu mer med telefonen... Inget annat förslag på begriplig svenska? Inser att jag är i total avsaknad av baskunskaper, så att följa en guide på engelska med uttryck som "Phone EFS Clear", "Kernel" mm mm känns alldelse för riskabelt :ehm:



    Uppdatering.
    Tack som F*n! Det var datorns USB-port som stulade. Galaxy Nexus Toolkit gjorde biffen!
     
    Last edited: 24 jun 2012
  10. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Last edited: 1 jul 2012
  11. wibergify

    wibergify Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.
    Följde guiden till punkt o pricka 3 gånger, ominstallerade alla drivrutiner, startade om dator och telefon m.m innan jag gav upp, Gnex toolkit funkade dock efter ett tag.. :)

    Fick bland annat error 10 som några andra tydligen fått. (medans samma operation funkade klockrent genom toolkittet = skumt!)
     
    Last edited: 30 jun 2012
  12. L'ombra

    L'ombra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hur ska man bära sig åt för att "enkelt" roota utan att använda sig av nåt slags überverktyg? (eg GNex toolkit) Jag vill tycka att jag vet ungefär vad jag håller på med. (men däremot inte riktigt vad som gäller) Använder gärna ADB för ändamålet. Rootade en gång med hjälp av Superboot, men den är inte uppdaterad för 4.0.4. Därmed har jag redan låst upp bootloader och installerat SuperUser, så det är bara root-delen jag är ute efter. (såvida det inte är nödvändigt att installera SuperUser igen)

    Har läst på några olika sidor, och så vitt jag har förstått är följande vad jag behöver göra:
    Kod:
    fastboot boot boot.img
    
    adb root
    adb remount
    adb push su /system/bin
    adb push Superuser.apk /system/app
    adb shell chmod 06755 /system/bin/su
    adb shell chmod 06755 /system/app/Superuser.apk
    adb reboot
    Stämmer detta? Kan jag hoppa över SuperUser-raderna om jag redan har det installerat? (misstänker att jag kanske behöver köra chmod oavsett?) Om inte, går det bra att använda sig av filerna från http://androidsu.com/superuser/? Slutligen, denna boot-image; finns det någon officiell/standard/liknande sådan, eller gör "alla" sin egen? Behövs en speciell image beroende på vad man försöker roota? T ex, telefon, Android-version. Behöver jag den ens?

    Tacksam för svar :)
     
    Last edited: 4 jul 2012
  13. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Ladda ner

    http://downloads.noshufou.netdna-cdn.com/superuser/Superuser-3.1.3-arm-signed.zip

    och

    http://download2.clockworkmod.com/recoveries/recovery-clockwork-5.5.0.2-maguro.img

    från SuperUseranvändaren och flasha filen inifrån Clockworkmod är mitt tips.

    Boota clockworkmod från fastboot för att slippa flasha in den på telefonen.

    Eftersom du kan adb och förhoppningsvis har fastboot installerat på samma ställe så gör man så här när man anslutit telefonen så att den kan prata med adb:

    Kod:
    adb push Superuser-3.1.3-arm-signed.zip /sdcard/Download/
    adb reboot bootloader
    fastboot boot recovery-clockwork-5.5.0.2-maguro.img
    
    Sen väljer du flash zip from sdcard och pekar ut SuperUserfilen.

    Nu flashas den in som det är tänkt med rätt symlänkar och så.
     
    L'ombra gillar detta.
  14. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Gör som ogre säger, dvs flasha genom recovery. Du kommer att göra det tio gånger till under din GN livstid och du kommer inte orka koppla till datorn varje gång :) Se till att flasha in CWM så slipper du "någonsin" använda datorn igen (fastboot flash recovery cwm-filnmamn.img)

    Vill bara påpeka för alla andra att det går utmärkt att tanka och använda filerna i superboot (länk), men INTE använda den automatiserade .bat-filen. Man vill bara åt adb-windows.exe och fastboot-windows.exe (om man kör windows alltså) och till det lämpar sig Superboot-paketet helt ypperligt.
     
  15. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag har faktiskt uppskattat att ha rooted stock på den här luren och få OTAs direkt.

    Därför har jag en usb-sladd kopplad till datorn i hemmabasen och på jobbet, så att plugga in telefonen för att boota CWM är något jag hellre gör än att flasha in originalrecovery varje gång det kommer en OTA :)

    Men det är naturligtvis upp till var och en vad man föredrar.
     
  16. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    ... eller flasha CWM via terminal emulator på telefonen :P
     
  17. L'ombra

    L'ombra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack ska ni ha! Föredrar nog att behålla stock, ja. Terminalemulator låter jobbigt. :) Har inget emot att koppla in den i datorn då och då! Så, för att försäkra mig om att jag har förstått det rätt; "adb push SuperUser" är det första steget? Och vad fyller Clockwork Mod för funktion egentligen, både specifikt i detta fallet och överlag? (om det nu är nån skillnad) Har aldrig riktigt förstått det.
     
  18. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Clockworkmod använder man för att ta backup på luren och återställa densamma. Tar backup på system och datapartitionen samt boot- och recovery image.

    Den har även stöd för att flasha zip-filer, som är utformade med ett installationsscript. Det är så de flesta modifieringar till olika ROM:ar distribueras.

    Plockar du upp zip-filen för superuser så kan du se i META-INF/com/google/android/updater-script vad den faktiskt gör när du väljer install from ZIP-file i Clockworkmod.

    Så pusha SuperUser-ZIPfilen till telefonen, boota Clockworkmod och installera filen.
     
    L'ombra gillar detta.
  19. Hassizle

    Hassizle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Utan att ha kollat igenom tråden (dock sökt i forumet) har jag lite frågor.

    Jag vill nu roota min lur, för två dagar sen la jag in yakju med hjälp av guiden i detta forumet och jag tror inte att min bootloader är upplåst.

    Det ser ju inte särkillt svårt ut så det är inga problem att roota den, grejen är att jag undrar om jag kan un-roota den och återställa (jag har en nandroid backup på yakjuxw fabriksimagen) allt vid en evenutell reparation.

    Jag vill heller inte flasha CWM för att jag vill ha OTA's, jag tänkte inte byta roms och sånt utan jag vill endast roota för apps som adfree, OpenVPN osv.

    Någon som har lust att hjälpa en ny nexusare och skriva några rader?
     
  20. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Enklast:

    Lås upp bootloadern.

    Sen kan du boota cwm från datorn när du behöver flasha nåt, tex. Root.