Fråga: Vattenskadad?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av iBlomqvist, 25 jun 2012.

  1. iBlomqvist

    iBlomqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Morjens!

    Nu är det ju så att jag var och simmade med telefonen under midosmmar helgen! Den var bara i en snabb sväng innan jag fick den ur fickan och upp i luften.

    Var snabb med att stänga av den, ta ut batteri och simkort och la den på tork. Efter att den legat på tork i nästan 24h så tänkte jag att jag skulle pröva ifall den fungerade men då visade det sig att allting fungera förutom touchen och så var det hela helgen.

    Men nu direkt på morgonen påväg till jobbet så hade jag med den för att föra den till återförsäljaren så hörde jag hur den kom igång automatiskt och så fungerade touchen helt plötsligt.

    Så jag undra, finns det nått sätt att se ifall ens telefon är vattenskadad? Och för att kolla ifall allting fungerar lika bra som det gjorde innan så är det bara att sitta och nöta och testa telefonen för fullt?

    Eller har jag bara turen att min lilla bebis skulle kommit till liv igen? :D
     
  2. torbear

    torbear Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Det finns mätpunkter på olika ställen inuti telefonen som växlar färg om de blivit utsatta för vätska. Dessa använder serviceverkstäder för att döma ut garantiärenden och reklamationer som yttre åverkan. Det är inget egentligt sätt att se om telefonen verkligen tagit skada av vätskan, men risken är överhängande.
     
  3. iBlomqvist

    iBlomqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alright. Förhoppningsvis skall den inte vara dödsdömd nu.

    Men vad är det som egentligen tar mest "stryk" i telefonen om den hamnar i vätska? Nånting som speciellt kan påverka prestandan eller dylikt?
     
  4. shoffen

    shoffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja vatten tränger ju in överallt i kretskort vilket gör att det kortsluts på flera ställen. Vatten som tränger in i skärmen. Även om du lyckas stänga av den direkt och ut med batteri så är den redan trasig, men du kanske inte märker något förrns en månad eller så ser du effekten av det efter en timme. Brukar sitta en fukt-indikator på batterier på samma sida som kontakterna. Hur många som sitter inne i telefonen vet jag ej. Svårt att, om inte omöjligt att få något på garantin om telefonen är fuktskadad. Gäller att ha drulleförsäkring då.

    Skickat från min SGS3
     
  5. Incubus

    Incubus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    401
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    iBlomqvist gillar detta.
  6. iBlomqvist

    iBlomqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Riktigt bra video måste jag säga, nu vågade man ju t.o.m skruva och kolla lite själv och visst hittar man att sjävla "Moderkortet" fått ta lite stryk på vissa ställen. Men det är ganska förväntat. :cry:
     
  7. mansson86

    mansson86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag dränkte min jobbmobil xperia arc s för ett par månader sedan. Den funkade inte på 2 dagar, men sen plötsligt så hoppade den igång igen. Kameran tog iofs väldigt suddiga bilder då hela linsen var täckt av fukt. Men allt har torkat till sej idag och alla funktioner funkar utan problem, även kameran.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  8. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Skickade in en S2:a som var fuktskadad och vägrade ta emot laddning. bytte bara bakstycket där fuktindikatorerna satt med brorsans bakstycke och de lagade telefonen ;) så är det uppbyggt på samma sätt i S3:an så försök hitta någon du kan byta med och sen skicka in den :)

    Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
     
  9. iBlomqvist

    iBlomqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha, man får ju inte vara dum :D

    Nejmen det fanns tydligen 3st olika fuktindikatorer på 3 olika ställen så fick snällt gå och plocka ut en ny på försäkring idag hehe :)