Fråga: Utomlands med S3

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Micksson, 25 jun 2012.

  1. Micksson

    Micksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7
    Hej!

    Är nybliven ägare till en Galaxy S3 och jag är kanonnöjd! Har tidigare haft iPhone(nu svor jag) och är därför lite nojig över hur jag skall ställa in telefonen med dess datainställningar när jag åker till Turkiet nästa vecka.

    Vad exakt är det jag skall stänga av för att undvika en massa kostnader? Kommer att ha Wifi på hotellet och det räcker för mig. :)

    Tacksam för svar.

    Mvh
     
  2. jontep

    jontep Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej,
    gå in under Inställningar, Trådlöst och nätverk, Fler inställningar, Mobila nätverk:

    Det bör egentligen räcka att se till att Dataroaming är urbockat. Tips är att att bocka ur paketdata också för säkerhets skull. Ytterligare en säkerhetsåtgärd för att vara säker att ingen app aktiverar datatrafiken är att ändra sina åtkomstpunkter, APN, och lägger till något tecken i adressen, så mobilen inte kan koppla upp sig på mobila nätverk.

    En annan grej utomlands man kan göra är att ändra nätläge till endast GSM. Kan dra mindre batteri då om man har dålig 3G-signal.

    Utomlands blir man förvånad över hur länge batteriet räcker ;).

    Trevlig resa!
     
    RayIV, Micksson och shoffen gillar detta.
  3. shoffen

    shoffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bra tips jontep :) brukar alltid lämna min mobil hemma för att vara på säkra sidan

    Skickat från min SGS3
     
  4. Incubus

    Incubus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    401
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Annars bör du nog kunna ringa in till Telenor och få ditt internet avstängt under den veckan, för att vara helt säker. (går att göra hos Tre iaf)
     
  5. mroek

    mroek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hvis man følger alle tipsene til jontep, så er man sikker. Ikke noe poeng å ringe operatøren for å be dem stenge noe.
     
  6. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag var nyss i Turkiet en vecka med min S3, stängde bara av roaming och den skötte sig som den skulle. Men som jontep skrev, vill du känna dig helt säker så stäng av paketdata också. Hoppas värmeböljan där gett sig för det var inte kul med 40 grader varje dag :)
     
  7. Micksson

    Micksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7
    jontep: Tack så hemskt mycket för tipsen, uppskattas verkligen! :)

    easycure1974: Hehe, får hoppas att det är lite lugnare värme än det jag har fått höra av folk som varit där nyligen. Telefonen kanske smälter :D
     
  8. Bagge

    Bagge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Har vart utomlands 2 ggr hittils me S3'an, jag har inte behövt ändra nånting alls. På min telefon var det inställt på "National roaming only" från början och det funkade bra (dvs det funkade inte bra när jag försökte använda nätet utomlands för mobil data :) )

    Har förvisso inte fått räkningen ännu för denna perioden, men då det inte gick att surfa så känns det rätt säkert.
     
  9. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    det ska absolut räcka med att göra ingenting eftersom roaming alltid är urbockat by default. Så om du inte varit där och pillat så ska det bara vara att åka. Jag har aldrig gjort något annat när jag rest iallafall.

    Dock har jag ibland valt att aktivt kryssa i den en kort kalkylerad stund. Cachande hem en google-karta en gång för några tior och tog hem ett spel till ungarna. Lite läskigt men man brukar få ett sms som talar om vad det kostar per megabyte.